God kväll gott folk!

Är i full rulle med en badrumsrenovering där taket skall sänkas med ca 8cm för att få plats med spotlights.
En fundering jag har är att häfta på byggplast mot glesen i taket innan takgipset samt placera dit tätningsringar för downlightsen.

Ovanför det gamla gipstaket är det stenullsisolering -> någon slags papp -> lösulls tilläggsisolering.

Är det overkill med byggplasten?

Andledningen till denna tanken är att en del bekanta som kan vara lite av tro-sig-vetare har påpekat att det är ”dumt med spotlights” pga förr eller senare så kommer utrymmet mellan nya taket och gamla taket bli fuktskadat. Köper inte det men vill ändå vara på den säkra sidan!

Tack på förhand!

T
Jag skulle tro att det finns många anledningar till att det blir fuktskador i gamla badrum, och jag säger inte att spotlights inte kan vara en av dem, men jag gissar att ventilation är viktigare än en plast bakom gipsen.

Gipsskivan i sig är ganska tät och även färgen du kommer att måla i taket så om hålen för spottarna är anpassade med liten springa runt och det finns ventilation som vädrar ut den fuktiga luften efter dusch/bad så gissar jag att det är okej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.