Vi ska köpa ny säng och är förvirrade av alla madrasser, resårkärnor, baddmadrasser och fan och hans moster som finns att välja mellan.....

Idag har vi två bottnar på 90 och en tunn bäddmadrass. Vi har en sängram som är ganska hög i sig men som vi kan tänka oss att sälja. Problemet med nuvarande madrass är skarven i mitten blir större och större och eftersom det är där jag hamnar på nätterna så börjar jag få ont i axlar och rygg! Vill absolut ha en säng där detta inte händer!

Vad är era tips och råd inför sängköp? Vad är det vanliga - att man har två "lager", madrass + bäddmadrass, continental med tre "lager" eller vad??? Hur undviker man skarven emellan? Vad är modernt - sängram eller inte osv?? Tacksam för hjälp!

Angående skarven i mitten hade jag samma problem som du. Så när vi köpte ny säng satsade vi på en bred lite tjockare bäddmadrass (ovanpå 2 resårer). Superskönt! Men gud så förbaskat otymplig när det är dax för vädring... Men det är det värt!

Annars är det bara till att provligga så många olika varianter ni kan. Då märker ni nog snart vad som passar. Min sambo har en hård resår och jag en mjuk och en bäddmadrass ovanpå. Så gott såå!

Har också stor bäddmadrass, funkade jättebra i början men nu börjar den bli lite "nedluggen" mellan resårmadrasserna. Funderar på att köpa en slags kil som man lägger mellan madrasserna under bäddmadrassen. Vet att det finns på jysk bl a.

//Lisa

Om dina resårmadrasser är i bra skick kan man göra en lyft med att köpa en kil till skarven och en lyxig, tjock bäddmadrass 180cm bredd.
Bra bäddmadrass ( latex,ull, tagel) är dyr men det är den som avgjör i slutändan hur mjuk och bekväm sängen blir, tycker jag. Allt annat under bäddmadrassen har mindre betydelse och är inte värt att spendera för mycket pengar på. Ikeas resårer är prisvärda och deras dyraste bäddmadrass är inte så tokig heller.
Hittar man en bäddmadrass som har avtagbar och tvättbar klädsel så är det ett stor plus :).
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.