Byggahus.se

sanda efter lagt på hårdvaxolja?

  1. agent premier
    Medlem · 6 inlägg

    agent premier

    Medlem
    Har gjort ett soffbord av ek. två lager herdins hårdvaxolja "rökt ek". tycker att fibrerna rest sig väldigt mycket på bordsskivan (limfog). går det att sanda med fint sandpapper i efterhand, eller måste jag sanda och sen på med mer olja?
     
  2. -RB-
    Renoverare · Skåne · 2 886 inlägg

    -RB-

    Renoverare
    Slipa och sen ett sista lager hårdvaxolja.
     
  3. agent premier
    Medlem · 6 inlägg

    agent premier

    Medlem
    ok. fanken. då kommer det bli mörkare än önskat.

    har sandpapper från 80 upp till 7000. hade hoppats att det skulle funka att dra över med typ 800 och slippa olja igen.
     
  4. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 4 951 inlägg

    Frustrator

    Verktygstokig
    Lägg ett sista lager ofärgad hårdvaxolja?
     
    • Laddar…
  5. agent premier
    Medlem · 6 inlägg

    agent premier

    Medlem
    vilken grovlek på sandpapper rekommenderas? jag sandade med 240 innan oljning, men ändå har fibrerna rest sig avsevärt
     
  6. -RB-
    Renoverare · Skåne · 2 886 inlägg

    -RB-

    Renoverare
    Bäst hade varit att slipat mellan dina två lager som du har redan lagt på. När man slipar ner fiberresningar så blir det små små hål i vaxskiktet där träfibern var. Om du kan leva med det så kan du ju testa att bara slipa med 800 eller ännu finare.

    Jag hade kört 320 eller 400 korn och slipat med lätt hand och sen lagt på ett lager ofärgad hårdvaxolja.
     
  7. A
    Byggveteran · Skåne · 715 inlägg

    Argastesnickaren

    Byggveteran
    Ingen hjälp nu men till nästa gång så när du slipat klart så torka av ytan snabbt med en blöt trasa så reser fibrerna sig precis som nu och då kan du slipa ner det som rest sig innan oljan.
     
  8. 1977bjorn
    Hobbysnickare · Höllviken · 368 inlägg

    1977bjorn

    Hobbysnickare
    Sent ute, men till en annan gång. Slipa med trollull när det är ”vått” med olja. Detta pressar inte ner fibrerna som sandpapper på samma sätt. Torka av noga med trasa, se till så att alla lösa järntrådar är borta, annars kan de missfärga.
     
  9. agent premier
    Medlem · 6 inlägg

    agent premier

    Medlem
    tack för tipsen. men jag svepte faktiskt med 3000k sandpapper och det räckte för att få en trevlig polerad yta.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.