Hej,

Köpte för ungefär ett år sedan en Samsung induktionshäll, modell CTN464FB01. Den hade problem med effektfördelningen mellan de seriekopplade värmezonerna (uppe och nere till vänster respektive uppe och nere till höger) vilket innebar att det i praktiken blev omöjligt att använda t ex övre vänstra och nedre vänstra värmezonen samtidigt med olika effekt. Skrev ett inlägg om det i våras http://www.byggahus.se/forum/kok/192918-problem-med-samsung-induktionshall-ctn464fb01.html

Efter att alla komponenter bytts ut i min ursprungliga häll kvarstod det här problemet. Hällen byttes då ut två gånger till två helt nya i kartong, samma fel/fenom på bägge. Slutligen kom besked om att serviceåtgärd saknas och hällen reklamerades.

Eftersom jag har övriga vitvaror i Samsung (utom diskmaskinen) bytte jag då upp mig till deras induktionshäll som heter CTN464NC01 med sk multizon och tänkte att det skulle lösa sig (dum som jag är ja :)).

Den ligger förövrigt som huvudhäll på deras hemsida idag. Fick den installerad för drygt en vecka sedan och döm om min förvåning, samma fel/fenomen på denna. Kan inte använda t ex vänster övre och vänster nedre värmezon på olika effekt utan att i princip all effekt försvinner. Kör jag båda på samma effekt, t ex högsta läget 15 så kokar det livligt som det ska. Drar jag ned den ena till 14 och behåller den andra på 15 så kommer missljudet och det slutar i princip att koka i bägge kastrullerna. Drar jag ned även den andra till 14 så kokar det upp livligt igen och effekten är som förväntad.

Är det någon som har någon av dessa två hällar, eller någon annan av de nu aktuella modellerna från Samsung som kan använda de seriekopplade värmezonerna på olika effekt med förväntat resultat? Är det bara min häll eller är det så att hela produktserien är defekt men man erkänner inte det här från Samsungs sida? Samsungs besked om min nuvarande häll, CTN464NC01, är att produkten fungerar som den ska. Tidigare besked om min tidigare modell CTN464FB01 var att serviceåtgärd saknades och produkten drogs tillbaka och reklamerades. Bägge visade exakt samma typ av fel/fenom.

Redigerat:
Det brukar vara så att man inte kan köra båda zonerna på samma sida på hög effekt samtidigt.

Vi har en en Electrolux och kör man max (läge P, motsv 15), på den ena drar den ner till 8​ på den andra.

Så även på den här hällen, men det gäller boost-funktionen, inte något av de "vanliga" 1-15 effektlägena. Läge P (boost-funktionen) kan man inte köra på båda zonerna samtidigt, då justerar hällen automatiskt ned den andra till en lägre effekt, och det fungerar bra.

Jag kan köra båda zonerna på en sida på effekt 15 utan problem, kokeffekten blir identisk på bägge zonerna som om jag skulle koka med effekt 15 på endast den ena, dvs jag får full effekt på bägge zonerna.

Problemet uppstår när jag ska köra zonerna på olika effekt. Bägge på läge 14 = inga problem, bägge på läge 13 = inga problem, osv. Men så fort jag vill köra de på olika effekt kör det ihop sig.

Det är exakt samma problem som på min tidigare häll som dömts ut av Samsung själva, men som nu när det är en aktuell modellbeteckning är fullt normalt för hur den ska fungera. Frågar ni mig så luktar det mörkläggning av produktionsfel och därför är det intressant att veta om det finns andra där ute med samma hällar som inte får dessa fel eller som får dessa fel. Återstår att se om det kommer vara problemfritt att få den reklamerad.

Vi har inte den effekten i våra uttag för att kunna driva en induktionshäll på full effekt på samma fas. Då du endast har två faser fram

Cambring skrev:
Vi har inte den effekten i våra uttag för att kunna driva en induktionshäll på full effekt på samma fas. Då du endast har två faser fram
Förstår inte riktigt vad du menar? Har du en av de aktuella hällarna och inte korrekt effekt i ditt uttag eller menar du att jag inte skulle ha rätt effekt?

Jag kan köra alla fyra zoner på full effekt (ej boostläge såklart) med förväntat resultat utan problem, däremot blir det problem när jag vill köra zonerna på samma sida med olika effekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.