Hej!

Vi funderar på att skaffa oss en induktionshäll.
Pris under 4000:-
Vilken häll rekommenderar ni eller inte rekommenderar och varför?
Vilken fungerar överkokningsskyddet bra på utan att vara för känslig eller att touchknapparna ballar ur?

Åsa Lund
Köp ett känt märke men begagnat. Finns jättemånga som bygger om relativt nya kök och slänger ut fina grejor

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Köp ett känt märke men begagnat. Finns jättemånga som bygger om relativt nya kök och slänger ut fina grejor
Bra tips. Håller med om att det byts ut och kastas för mycket i vårt samhälle.
Har du någon åsikt om någon häll är bättre eller sämre när det gäller överkokningsskyddet?

Jag har en av Ikeas lite dyrare (och bredare) Kostade kanske dubbla din budget när jag köpte den för två år sedan. Gissar att det är en Electrolux.

Den är rätt kass. Jag skulle gärna ha en bättre, definitivt inte en sämre.

Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
Bra tips. Håller med om att det byts ut och kastas för mycket i vårt samhälle.
Har du någon åsikt om någon häll är bättre eller sämre när det gäller överkokningsskyddet?
Så det är nog beroende hur du använder hällen, vi skiljer oss i användandet.
Med induktion så får man lära om lite, så här gäller istället att inte lämna hällen om man har hög effekt på och kokar upp vätska. Till största delen har nog kritiken varit att de är för känsliga, än okänsliga.
Så problemet är mera att man lämnar hällen, med vissa konsekvenser;) Tog min fru viss tid att acceptera det faktum. Vill man ändå göra det så blir det att koka upp på lägre effekt, t.ex. halva effekten så blir det som tidigare med plattor och tidigare hällar.

Har en IKEA Högklassig, 80cm, och tillverkare AEG sedan några år, som vi är nöjda med. Du kan torka runt kastruller med trasa och inte för känslig mot lite vattenstänk.

• Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Åsa Lund
Man får göra som Tina på TV när man lagar mat. Förbered allt i skålar innan du startar spisen :p

När det gäller induktionshällar tycker jag det oftast handlar om att man måste tänka igenom hur användningen av den är. Inte sett till att det kokar upp för snabbt så det kokar över eller liknande, utan mer hur användardesignen är. Hur många knapptryckningar är det för att göra det du vill? Måste du trycka "plus plus plus plus plus plus plus plus" för att höja effekten, eller kan du direkt välja "8"? Vill du kunna slå ihop två zoner eller är du mer traditionell? Hur vill du kunna belasta zonerna (gissar lite, men det brukar väl vara att vänster respektive höger sida ligger på varsin fas och det går inte att köra fullt blås på båda zonerna på en sida samtidigt?)?

• Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Vi hade en Cylindahäll tidigare, den var riktigt dålig. Och med riktigt dålig menar jag att den aldrig borde lämnat utvecklingsavdelningen då den i princip var obrukbar till något som krävde mer precision än att koka vatten på hög effekt.
Skulle man steka så värmde den bara mitten av stekpannan trots att plattan såg ut att vara större enligt markeringarna. Hade man en lite mindre kastrull lyckades den inte känna av den. Och till sist var regleringen under all kritik, lade man sig på ett mellanläge effektmässigt så märkte man hur vatten kunde koka i pulser.

Efter den har vi haft en Siemens samt är inne på en Electroluxspis med induktion för tillfället. Dessa två ligger dock lite högre på prisskalan, men har varit nöjd med båda. Personligen gillar jag Electroluxens kontroller mer än Siemens, men det är nog mycket av en smaksak.

• Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hur många knapptryckningar är det för att göra det du vill? Måste du trycka "plus plus plus plus plus plus plus plus" för att höja effekten, eller kan du direkt välja 8
Och redan där har du två exempel jag inte tycker är bra. Jag sätter bara fingret någonstans på effektskalans touch och drar sedan i sidled, vänster eller höger, vald nivå visas på display.

• Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och redan där har du två exempel jag inte tycker är bra. Jag sätter bara fingret någonstans på effektskalans touch och drar sedan i sidled, vänster eller höger, vald nivå visas på display.
Menar du att du har en touch där du inte ser vad som är vad förren du valt något? Lite som en bandlös bas? Det är väl inte så god användardesign?

Så olika man kan tycka!! Jag lagar mycket mat på vår induktionshäll. Förut hade vi en 80 bred Siemens, helt värdelös!! Dessutom gick den sönder hela tiden. Nu har jag Cylinda 80 bred och är jättenöjd med den!! Jag har även en 60 bred spis med induktionshäll på som är i sommarstugan. På den märks det att markeringarna på hällen är lite större än värmezonen.

• Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Menar du att du har en touch där du inte ser vad som är vad förren du valt något? Lite som en bandlös bas? Det är väl inte så god användardesign?
Finns en skala med siffrorna 1-9 + P, om man vill kan du "dutta" på en siffra, men enklast är att bara sätta ned fingret på skalan, hamnar oftast på 4-6 och sedan dra man i sidled över siffrorna tills displayfönstret visar den nivå du vill ha. En bekant hade just det problemet med liknande häll att "man" försökte "dutta" på rätt siffra och var missnöjd efter lite demo med "siddragning" så var man nöjd. Tittar aldrig på själva touchdelen utan bara på displayfönstret.

• Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns en skala med siffrorna 1-9 + P, om man vill kan du "dutta" på en siffra, men enklast är att bara sätta ned fingret på skalan, hamnar oftast på 4-6 och sedan dra man i sidled över siffrorna tills displayfönstret visar den nivå du vill ha. En bekant hade just det problemet med liknande häll att "man" försökte "dutta" på rätt siffra och var missnöjd efter lite demo med "siddragning" så var man nöjd. Tittar aldrig på själva touchdelen utan bara på displayfönstret.
Jaja, men dåså. Då är det samma som vi har. Huvudsaken är i alla fall att man direkt kan välja vilket steg som helst på skalan. Har varit med om en häll som var just "dutt dutt dutt dutt dutt dutt dutt" för att stega sig fram till rätt effektnivå. Även modellen där man först måste trycka för att välja zon och sedan därefter välja effekt. Jag vill kunna välja valfri effekt på valfri zon med ett enda tryck. Allt annat är dålig design.

• Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag har en av Ikeas lite dyrare (och bredare) Kostade kanske dubbla din budget när jag köpte den för två år sedan. Gissar att det är en Electrolux.

Den är rätt kass. Jag skulle gärna ha en bättre, definitivt inte en sämre.
Vad tycker du är mest kass med din häll?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.