5 064 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Sämsta induktionshällen?
Dels värmer den hopplöst ojämnt vilket gör att stekpannan blir het i mitten och kall i kanterna. Det har jag löst genom att köpa en stekpanna med riktigt tjock botten, som sprider värmen bra. Det innebär dock att lite av tjusningen med induktion går förlorad eftersom pannan har så mycket tröghet vid temperaturförändringar. Dessutom tycker jag inte att den blir riktigt så sinnessjukt het som jag ibland önskar.Byggnadsvårdare skrev:
Vidare har min häll två lite större zoner och två lite mindre. De är kopplade så att de större inte går att köra full effekt på samtidigt. En större och en mindre går bra. Problemet är att de mindre är lite för små för en stor kastrull eller panna. Det hade varit fint att kunna köra två lite större zoner samtidigt, på full effekt.
Däremot tycker jag att touchen fungerar helt ok. Om det kokar över så att det kommer vatten på reglagen är det bara att torka av så fungerar de igen. Även storleken på hällen är bra (typ 80 cm bred). Jag skulle inte vilja ha en smalare. Sitter monterad på ett 60 cm brett skåp, under en 60 cm bred fläkt vilket fungerar utmärkt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi hade en Smeg i 10 år som vi var jättenöjda med. Glaset sprack pga att någon tappade en kastrull på kanten. Vi köpte då en Ikea istället. Den är helt värdelös. Omöjlig att justera och ibland måste man ha på högsta effekten för att en kastrull över huvud taget ska fortsätta koka. Dessutom surrar den mycket mer.
Vi köpte just en ny häll, en Electrolux hob750mf. Inte fått den än och inte testat i butik så är lite smånervös att den har hopplösa reglage eller något annat fuffens som driver en till vansinne
.
Valet föll iaf på ett känt märke och vi valde lite bredare (70 cm) då det inte får plats två stekpannor samtidigt annars.
Styrande för oss var att den gick att ansluta på 2-fas på 16A säkringar.
Valet föll iaf på ett känt märke och vi valde lite bredare (70 cm) då det inte får plats två stekpannor samtidigt annars.
Styrande för oss var att den gick att ansluta på 2-fas på 16A säkringar.
Just det du frågar om är ett problem för det brukar vara svårt att ta reda på hur induktionshällar fungerar och regleras i butik. Vi har en urgammal IKEA/Whirlpool 60-häll som följde med huset 2011. Den är faktiskt mycket bra, förutom den irriterande detaljen att de fyra ringarna har trängts ihop så att kärlen ibland krockar. På landet har vi en helt ny Cylindaspis (också 60) där induktionshällen på ovansidan har en underbar egenskap, nämligen inga reglage, utan det sköts med vred på fronten som på gamla spisar--det gör att ringarna kan spridas ut och kärlen får plats. Sen har hällen en kass detalj -- den skickar ut lågeffekt med intermittenta pulser.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden