2 596 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Samman koppla egen parabol + central antenn
Hej
Jag bor i en bostadsrätt där fastigheten har 2st egna paraboler riktade mot Thor och sirius dessa är direkt kopplade till antennuttagen sk, "multimediauttag med tre utgångar"
Jag vill även ta in Eutelsat genom min egna parabol som är monterad på balkongen, som jag har fattat det så behövs det en switch med uttag för 2LNB? Men kommer switchen att funka när den redan troligtvis är switchad en gång uppe vid fastighetens TV installation?
Vad rekommenderar ni för produkter så att man kan få bild i tv´n från alla 3 satelliter?
Jag bor i en bostadsrätt där fastigheten har 2st egna paraboler riktade mot Thor och sirius dessa är direkt kopplade till antennuttagen sk, "multimediauttag med tre utgångar"
Jag vill även ta in Eutelsat genom min egna parabol som är monterad på balkongen, som jag har fattat det så behövs det en switch med uttag för 2LNB? Men kommer switchen att funka när den redan troligtvis är switchad en gång uppe vid fastighetens TV installation?
Vad rekommenderar ni för produkter så att man kan få bild i tv´n från alla 3 satelliter?
Det finns ett antal olika produkter från Spaun att välja på som gör att man kan koppla ihop signal från flera olika kablar som i sin tur har egna disecq-switchar, vilken du ska välja beror på vad din mottagare har stöd för:
http://satpro.se/?id=12801&ucat_nr=105&div=128&show=1
http://satpro.se/?id=12801&ucat_nr=105&div=128&show=1
Det är inte bara att koppla in en DISEqC switch innan antennuttaget...
Om de befintliga parabolerna via uttaget styrs av DISEqC signaler så måste du i så fall kunna styra "flernivåers" DISEqC-signaler för att först välja om du ska titta på din egen parabol. Om man inte ska titta på den egna parabolen så styr man
switchen till det uttag som är anslutet till antennuttaget, därefter så väljer man önskad satellit.
I det här läget infinner sig då frågan vad du ska se från Sirius alternativt Thor. Ska du titta på Sirius så är det ju Viasats utbud och då är du ju bunden till deras egna "låsta" mottagare, och då lär det inte gå att styra flernivåers DISEqC... För Canal Digitals utbud så går det ju använda andra mottagare så där är det ju lösbart på enklare sätt.
Sen vet jag naturligtvis att det finns "kreativa" mottagare som kan lösa både det ena och andra men TS
skriver inte vad han har för mottagare så det blir lite gissningar. Den typ av DISEqC-switch som används för flernivåers-DISEqC måste vara programmerbar så jag är osäker om de som visas i mrfrenzys länk fungerar.
Om de befintliga parabolerna via uttaget styrs av DISEqC signaler så måste du i så fall kunna styra "flernivåers" DISEqC-signaler för att först välja om du ska titta på din egen parabol. Om man inte ska titta på den egna parabolen så styr man
switchen till det uttag som är anslutet till antennuttaget, därefter så väljer man önskad satellit.
I det här läget infinner sig då frågan vad du ska se från Sirius alternativt Thor. Ska du titta på Sirius så är det ju Viasats utbud och då är du ju bunden till deras egna "låsta" mottagare, och då lär det inte gå att styra flernivåers DISEqC... För Canal Digitals utbud så går det ju använda andra mottagare så där är det ju lösbart på enklare sätt.
Sen vet jag naturligtvis att det finns "kreativa" mottagare som kan lösa både det ena och andra men TS
skriver inte vad han har för mottagare så det blir lite gissningar. Den typ av DISEqC-switch som används för flernivåers-DISEqC måste vara programmerbar så jag är osäker om de som visas i mrfrenzys länk fungerar.
Mottagaren jag har är en dreambox, jag har canal digitals utbud men jag vill som sagt även utnyttja min egen parabol.
Så det verkar svårare än jag hade trott eller finns det fortfarande en möjlighet att lösa detta?
Så det verkar svårare än jag hade trott eller finns det fortfarande en möjlighet att lösa detta?
Om du har en dreambox är det jätteenkelt. Köp en Spaun SUR 220WSG / SUR 211.
Koppla antennutaget i väggen till IN1 på Spaun, koppla din egen parabol till IN2 på Spaun, och Dreamboxen kopplar du såklart till Receiver.
Om vi förutsätter att Thor är kopplad på första Disecqporten på taket blir det såhär i inställningarna.
För thor: Disecq Port A. Uncommitted Switch Input 1
För sirius: Disecq Port B. Uncommitted Switch Input 1
För egen parabol: ingen Disecq. Uncommitted Switch Input 2
Här finns en guide: http://dreamboxx.nu/e107_plugins/content/content.php?content.134
Koppla antennutaget i väggen till IN1 på Spaun, koppla din egen parabol till IN2 på Spaun, och Dreamboxen kopplar du såklart till Receiver.
Om vi förutsätter att Thor är kopplad på första Disecqporten på taket blir det såhär i inställningarna.
För thor: Disecq Port A. Uncommitted Switch Input 1
För sirius: Disecq Port B. Uncommitted Switch Input 1
För egen parabol: ingen Disecq. Uncommitted Switch Input 2
Här finns en guide: http://dreamboxx.nu/e107_plugins/content/content.php?content.134
Redigerat:
Klicka här för att svara