jag har idag ett antal magnetrelän i dörrar och fönster kopplat till IHC - kan användas för husstyrningen.

Nu funderar jag på att skaffa larm och vill helst använda magnetkontakter och PIR i både IHC/hemautomationssystemet och till larmet. Dvs när magnetkontakten är sluten ska den visa det i både larm och i IHC hemautomation.

magnetkontakter etc kopplas till IHC med 24V DC SELV, magnetkontakten fungerar som en brytare på/av i ihc. (IHC kan ge utspänning 12V SELV också men ingångarna är 24V)

jag funderar på ett SPC larm

funkar det om man sätter 12/24V relä som ligger NC dvs 24 V kretsen är sluten när magnetkontakten är sluten och relät drivs av 12V? kretsen från larmet?

funkar det med optokopplare istället - de verkar mycket billigare än relän men har bara sett sådana hittills som vill ha runt 6V, inga som direkt stödjer 12/24V

gissar att det är 12V bara i SPC larmet - och då måste väl PIR klara 12V och kopplas till larmet först? (dvs inte så att reläet drivs av IHC)

Redigerat:
I ett larm vill man minimera riskerna för fel. Vore det inte en lösning att du hämtar ut data från sensorerna från larmet istället. Dvs, du integrerar din IHC mot larmet.

gissar att du menar att använda utgångar ifrån larmet som ingångar till IHC t ex.

Det är ju möjligt men det blir dyrt om jag villl kunna se alla dörrar och ett antal grupper av fönster separat. eftersom jag troligen då måste införskaffa fler utgågar till larmet.

Om larmet driver ett relä dsv IHC bara får info via sekundörsidan på larmet så borde det väl inte kunna störa larmet?

Nja, det jag tänkte var att du integrerar på mjukvarunivå. Det förutsätter dock att du skaffar ett larm som kan ge dig den infon. Men då får du mycket större flexibilitet. Tex. kan du tända husets lampor när larmet går etc.

Jag har inte sett funktionen hos larm att de på mjukvarunivå kan integrera med t ex IHC.

Antar att det innebär t ex att kunna skicka meddelanden i nätverket eller liknande

vilka larm har sådana funktioner?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.