751 197 läst ·
3 017 svar
751k läst
3,0k svar
Samlingstråd för Worx Landroid 2015 modeller
Ja 0.94 har gått in, ser det när jag startar upp den. Har inte programmerat om den efter uppdateringen så det kan jag prova men när jag tittade så skulle den starta kl.7.00 och klippa i 20 timmar vilket gör att den stoppar kl 23.59. Regnsensorn visste jag inte att man kunde avaktivera, har bara ställt in en fördröjning på 60 minuter vid regn. Finns det någon annan inställning än det?Elkludde skrev:
Kört min Worx Landroid L i drygt en månad.
Mina erfarenheter so far.
Haft problemet att den ibland stänger av sig mellan dygnspassen och att den stannat med informationen att den är upp och ner.
Annars nöjd då den går tyst och klipper som den ska utom det tjockaste gräset som man får ta efteråt.
Mina erfarenheter so far.
Haft problemet att den ibland stänger av sig mellan dygnspassen och att den stannat med informationen att den är upp och ner.
Annars nöjd då den går tyst och klipper som den ska utom det tjockaste gräset som man får ta efteråt.
Går den sen hela tiden utan starta manuelltMattias Håkansson skrev:Ja 0.94 har gått in, ser det när jag startar upp den. Har inte programmerat om den efter uppdateringen så det kan jag prova men när jag tittade så skulle den starta kl.7.00 och klippa i 20 timmar vilket gör att den stoppar kl 23.59. Regnsensorn visste jag inte att man kunde avaktivera, har bara ställt in en fördröjning på 60 minuter vid regn. Finns det någon annan inställning än det?
Ingen som vill kommentera detta?Michael A skrev:Hej.
Som nybliven Landroidägare har jag läst igenom det mesta här för att lära mig lite. Är nu inne på tredje veckan i drift, och har lite problem.
Den största ytan av gräsmattan lutar lite ifrån resten av tomten, mindre än 10%. Rabatter runt huset är försedda med kantsten, och närmast rabatten har gräsmattan en lutning ut från rabatten under 20% för att sedan plana ut.
Ytan som skall klippas går helt runt om huset, förutom den del som är garageuppfart.
Det jag har märkt, är att Landroiden inte hittar längst bort i bägge ändar mot garageuppfarten, för där har gräset hunnit att bli rätt långt. Så zonklippning torde vara lösningen... Men här får jag problem.
1: Vid motlut tenderar Landroiden att vika av kraftigt åt vänster (har nollat gyro), Vilket motverkar funktionen på två sätt. Eftersom den faller av åt vänster, så har den svårare att hitta in i de smalare ytorna. För att den stöter på kanttråden och vill leta sig ut ur det trånga området för snabbt.
Nästa problem blir att den faller av ifrån kanttråden när den skall gå ut till zonklippning/kantklippning och tappar tråden.
2: När Landroiden skall gå ut till zon 2 / kantklippning, så följer den tråden i 25-30 meter. Därefter får den för sig att lämna tråden gå tvärs över ytan (5m) och plocka upp och fortsätta längs kanttråden... Jag har ringt supporten några gånger så de skickade mig en ny laddenhet. När jag bytte den, så uppkom något. Jag fick växla trådarna till kanttråden, och dessutom växlar polariteten på laddpinnarna fram och tillbaka... Tänkte att jag snurrat till det, men detta är enda sättet att få det att funka. För den laddar och går enligt schemalagd tid (auto och +50%).
Vid laddning går den upp till 30,3 V=, och sedan direkt ut och klipper i ca 90min. Innan jag bytte ladd/styrenheten, kunde jag hitta Landroiden avstängd i laddtstationen någon gång, återstår att se om detta försvann med bytet?
Jag funderar på om man kan göra en återställning av allt man ställt in, för att kanske det blivit något knas vid programmeringar...?
Kanske jag gör något fel när jag programmerar.
Har du inte programmerat om den så tror jag att dom 20 timmar du ser är veckoarbetstiden? Det vill säga ca 4 timmar dag? Det finns inget förinställt program där klipparen går 20 timmar dygnet. Vet inte ens om det är möjligt att ställa in.Mattias Håkansson skrev:Ja 0.94 har gått in, ser det när jag startar upp den. Har inte programmerat om den efter uppdateringen så det kan jag prova men när jag tittade så skulle den starta kl.7.00 och klippa i 20 timmar vilket gör att den stoppar kl 23.59. Regnsensorn visste jag inte att man kunde avaktivera, har bara ställt in en fördröjning på 60 minuter vid regn. Finns det någon annan inställning?
Jag tycker att 94:an funkar bra i menysystemet, med schemaläggning osv. Där jag hade problem med tidigare två versioner av firmwaren. Däremot är det två saker som stör mig rejält med Landroiden (WG791E), vet inte hur kopplat det är till just denna versionen av firmwaren då jag haft dem tidigare också.flovv skrev:
Det första är att den går dåligt i nedförsbackar. Det är oftast full fart för att sedan tvärnita, full fart igen och tvärnit. Om den istället hade tagit det lite lugnare när det lutar lite extra så hade den klarat nedförsbackar mycket bättre. Ibland händer det att den går långsammare nedför så den kan ju bevisligen ta det lugnt men för det mesta är det full fart som gäller med stoppsladdar och slitage på gräsmattan som följd.
Det andra är att den drar åt vänster hela tiden, speciellt när den går på tvären där det lutar nedåt åt vänster. Då viker den i princip alltid av och hinner göra en 90 graders mjuk sväng nedåt i lutningens riktning innan den når tomtgränsen och svänger. Större delen av min tomt lutar svagt och min upplevelse är att den pga detta ofta hamnar på de nedre delarna.
Jag har "nollställt" den på plant underlag med det verkar inte hjälpa alls. Jag har testat någons tips att sätta in extra balanseringsvikter i hjulen men även det utan framgång.
Man får väl vad man betalar för antar jag men för 8000kr borde man väl kunna begära att den skall gå rakt samt även kunna gå riktigt i sluttningar nedför? Jag utgår från att det sitter någon form av inbyggd kompass och vattenpass i den så hur svårt kan det vara att fixa detta egentligen!?
hur kan det vara så olika på samma maskiner ,min har lugnat sig både vid klippning och följa tråden hem i utförsbackeHotShot skrev:Jag tycker att 94:an funkar bra i menysystemet, med schemaläggning osv. Där jag hade problem med tidigare två versioner av firmwaren. Däremot är det två saker som stör mig rejält med Landroiden (WG791E), vet inte hur kopplat det är till just denna versionen av firmwaren då jag haft dem tidigare också.
Det första är att den går dåligt i nedförsbackar. Det är oftast full fart för att sedan tvärnita, full fart igen och tvärnit. Om den istället hade tagit det lite lugnare när det lutar lite extra så hade den klarat nedförsbackar mycket bättre. Ibland händer det att den går långsammare nedför så den kan ju bevisligen ta det lugnt men för det mesta är det full fart som gäller med stoppsladdar och slitage på gräsmattan som följd.
Det andra är att den drar åt vänster hela tiden, speciellt när den går på tvären där det lutar nedåt åt vänster. Då viker den i princip alltid av och hinner göra en 90 graders mjuk sväng nedåt i lutningens riktning innan den når tomtgränsen och svänger. Större delen av min tomt lutar svagt och min upplevelse är att den pga detta ofta hamnar på de nedre delarna.
Jag har "nollställt" den på plant underlag med det verkar inte hjälpa alls. Jag har testat någons tips att sätta in extra balanseringsvikter i hjulen men även det utan framgång.
Man får väl vad man betalar för antar jag men för 8000kr borde man väl kunna begära att den skall gå rakt samt även kunna gå riktigt i sluttningar nedför? Jag utgår från att det sitter någon form av inbyggd kompass och vattenpass i den så hur svårt kan det vara att fixa detta egentligen!?
Jag har åxå en tyngd det hjälpt en del för det tappar inte fotfästet så lätt och därmed en lite lugnare inbromsning men det borde gå att få den bättre
vilken längd klipper ni gräset? Vad är att rekomendera? Min gräsmatta är ju inte så rak. Är lite kupperad om man säger så. Vilken längd ska man köra
Medlem
· halland
· 37 inlägg
Vilken programvara har du? Efter uppdatering till 0,94 så har min också en gång stängts av i laddstationen, och en gång stannat för "upp och ner". Om det är senaste uppdatering skall jag låta vara osagt, men den har inte gjort det tidigare.Martin Eves skrev:
Min går inte tyst. Högt ljud från drivmotorerna.
Min stänger oxå av sig ibland när man har ändrat klippschema då tappar den koden får den hjälp med första starten sn funkar det dag efter dag,men högljudd från drivmotorerna måste åtgärdas efter säsongen