Hej alla!

Jag känner att jag skulle behöva en åsikt från någon som är kompetent och då kom jag och tänka på er.

På bilden ser ni våran samlingsbrunn för dränering och dagvatten. Våran grävmaskinist och rörkrökare säger att vi får acceptera denna höjd på samlingsbrunnen eftersom det inte går att gräva ner brunnen djupare (p.g.a berg).

Det finns som syns bara en ingång på brunnen att välja på, nu är förgreningen vriden på bilden men deras tanke är att dräneringen ska gå in längst ner och dagvattnet rakt ovanför i samma anslutning. Utgående ledning är dessutom nästan i samma höjd.

Detta känns inte riktigt bra med tanke på dom extrema skyfallen som blivit alltmer vanliga och alla som haft problem med översvämningar i området (visserligen ligger vårat hus högre). Blir det dessutom stopp av någon anledning så kommer ju vattnet att tryckas upp i dräneringsslangen och lägga sig mot husgrunden.

Det är ingen fara säger dom, eftersom att fallet kommer att motverka det och att det rinner undan efter hand.

Är det vanligt att man gör så här eller har ni något smart förslag? Jag har funderat på en pump som säkerhet. Backventil har jag valt bort eftersom den kräver underhåll med tiden och kan ställa till det om den inte fungerar.

Mvh
Per-Johan

• Samlingsbrunn för dränering och dagvatten med märkta in- och utlopp vid berggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Dag och spill ska separeras. Spill ligger längst ner i rörgravar.
Svar på din fråga?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Dag och spill ska separeras. Spill ligger längst ner i rörgravar.
Svar på din fråga?

Tack för svar. Spillvattnet är inget problem, det går i separat ledning. Detta gäller dagvatten (regnvatten) och dränering.

Hej. Vad är problemet som du ser? Att utlopp och lägsta inlopp är nära varandra höjdmässigt? Så länge utloppet är lägsta punkt så fungerar allt som det skall. Sen är det klart önskvärt med några decimeter sandfångsutrymme under utloppet, vilket kanske blir ett problem här om brunnen står på berg?
Vad skulle en större höjdskillnad mellan inlopp och utlopp i brunnen göra för nytta menar du? Det utrymmet fylls ju mycket snabbt med vatten ändå vid eventuellt utloppsproblem.
Man är inte bunden att använda förkonstruerade genomföringar i dessa brunnar, det går utmärkt att göra nya hål på lämpligt ställe med hålsåg och montage av anborrningsmanschett.

Jag förstår din oro. Vid höga vattenflöden kan vatten tränga in bakåt i systemet för dagvatten och leta sig in i dräneringssystemet med effekt att vatten blir stående i dräneringsrören och vattennivån stiger utmed källarväggen.

Om det inte går att separera dagvatten och dränering i olika brunnar eller större nivåskillnader kan det vara en idé att ha en egen dräneringsbrunn som pumpar över vatten till dagvattenbrunnen, se exempel https://fev.se/download/18.61cdb3ec...868/Dag- och dräneringsvatten information.pdf . Dock en betydligt mer komplicerad lösning och som innebär större kostnader och mer underhåll. Men i stort helt säker.

Ligger fastigheten högt i förhållande till omgivande avrinningsområden för dagvatten bör det dock inte vara ett stort problem. Jag tycker att det är sunt att fundera i förväg på vilken lösning ni ska ha med tanke på vad som inträffat på vissa ställen under sommaren t ex. Gör en enkel riskanalys för om problem kan uppstå vid stora skyfall. Kolla med kommunen om en sådan analys redan finns för ert område.

wildeside
Bara en kostnadsfråga, berg går att ta bort om man måste få ner brunnen djupare. I övrigt så skulle jag aldrig leda ihop dagvatten o drännering i samma brunn om det kan medföra en risk att dagvattnet kan rinna ut i dränneringen.

T T.Gustafsson skrev:
Hej. Vad är problemet som du ser? Att utlopp och lägsta inlopp är nära varandra höjdmässigt? Så länge utloppet är lägsta punkt så fungerar allt som det skall. Sen är det klart önskvärt med några decimeter sandfångsutrymme under utloppet, vilket kanske blir ett problem här om brunnen står på berg?
Vad skulle en större höjdskillnad mellan inlopp och utlopp i brunnen göra för nytta menar du? Det utrymmet fylls ju mycket snabbt med vatten ändå vid eventuellt utloppsproblem.
Man är inte bunden att använda förkonstruerade genomföringar i dessa brunnar, det går utmärkt att göra nya hål på lämpligt ställe med hålsåg och montage av anborrningsmanschett.

Tack för ett utförligt och upplysande svar!

Ja, det är just den lilla höjdskillnaden mellan in och utlopp som bekymrar mig, men som du säger; även en större skillnad fylls ju snabbt upp vid eventuellt stopp.

Bra att veta att det inte är bundet att använda förkonstruerade hål och jag tror att det är ett 70 centimeters sandfång under nedre in och utgång.

Jag fastnade lite i att det i den gamla betongbrunnen (som jag minns det) var olika höjder på inkommande rör och en större skillnad till Utgående som dessutom var försett med en "kaffepip"

Jag känner att jag får ge mig nu när så många säger att det inte är någon fara

Bart Bart skrev:
Jag förstår din oro. Vid höga vattenflöden kan vatten tränga in bakåt i systemet för dagvatten och leta sig in i dräneringssystemet med effekt att vatten blir stående i dräneringsrören och vattennivån stiger utmed källarväggen.

Om det inte går att separera dagvatten och dränering i olika brunnar eller större nivåskillnader kan det vara en idé att ha en egen dräneringsbrunn som pumpar över vatten till dagvattenbrunnen, se exempel [länk] och dräneringsvatten information.pdf . Dock en betydligt mer komplicerad lösning och som innebär större kostnader och mer underhåll. Men i stort helt säker.

Ligger fastigheten högt i förhållande till omgivande avrinningsområden för dagvatten bör det dock inte vara ett stort problem. Jag tycker att det är sunt att fundera i förväg på vilken lösning ni ska ha med tanke på vad som inträffat på vissa ställen under sommaren t ex. Gör en enkel riskanalys för om problem kan uppstå vid stora skyfall. Kolla med kommunen om en sådan analys redan finns för ert område.
wildeside wildeside skrev:
Bara en kostnadsfråga, berg går att ta bort om man måste få ner brunnen djupare. I övrigt så skulle jag aldrig leda ihop dagvatten o drännering i samma brunn om det kan medföra en risk att dagvattnet kan rinna ut i dränneringen.
Ja det är precis dom här tankegångarna jag haft. Att separera flödena t.ex. med en egen brunn för dränering med pump.

Tack för tipset om riskbedömning Bart! Jag ska kolla det.

Just nu med tanke på att vi bor högt och att så många säger att jag oroar mig i onödan är jag inne på att kanske låta det vara och att bevaka flödet med en trådlös kamera och att installera en dränkbar pump som säkerhet eller att i värsta fall ha en bypasslösning på stuprännorna.

Lite svårt att bedöma flödena utan att veta.

En bypasslösning på stuprännorna ger dig inget ökat skydd. Problemet ligger i andra änden. Att vatten kommer in från kommunens dagvattennät till dig.

En nivåsensor i brunnen plus att ha en pump klar att använda vid behov är en bättre lösning.
Men om du ändå ska införskaffa pump mm är det en bättre idé att göra det rätt nu när du har allt uppgrävt. Ta kostnaden med separata brunnar. Sen kanske det är så att din fastighet ligger så till att det aldrig blir ett problem. Så börja i den änden med en analys.

Är det separerade rör i gatan så är det väl lugnt att det vid skyfall temporärt står lite vatten i dräneringen. Är det samma rör i gatan kommer du istället få avloppsvatten i dräneringen. Inte lika kul...

wildeside
Skulle aldrig anlägga så att det finns risk att få ner dagvatten i dräneringen.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Är det separerade rör i gatan så är det väl lugnt att det vid skyfall temporärt står lite vatten i dräneringen. Är det samma rör i gatan kommer du istället få avloppsvatten i dräneringen. Inte lika kul...
Nu förstår jag inte riktigt? Jag vet åtminstone att det är skilda rör för dagvatten och avlopp ut till dom kommunala röranslutningarna vid tomtgränsen.

Menar du att rören kan vara kopplade till samma kommunala brunn? Det tror jag inte då jag är ganska söker på att dagvattnet går ut i en gallerförsedd gatubrunn en bit bort.

Bart Bart skrev:
En bypasslösning på stuprännorna ger dig inget ökat skydd. Problemet ligger i andra änden. Att vatten kommer in från kommunens dagvattennät till dig.

En nivåsensor i brunnen plus att ha en pump klar att använda vid behov är en bättre lösning.
Men om du ändå ska införskaffa pump mm är det en bättre idé att göra det rätt nu när du har allt uppgrävt. Ta kostnaden med separata brunnar. Sen kanske det är så att din fastighet ligger så till att det aldrig blir ett problem. Så börja i den änden med en analys.
Nej det där med bypass har du ju såklart rätt i.

En nivåsensor låter smart och en pump. Dom kanske kan kopplas samman. Den gamla dräneringen har ju fungerat felfritt i stort sett under 50 år med samma lösning.

Jag ska tänka ett varv till och försöka göra en riktig analys.

Hej,
Ni verkar pålästa.
Hur ska en brunn utformas om jag ska koppla både dagvatten och dränering till samma?

Har självfall till kommunens dagvattenledning så känner att pump känns lite onödigt.

P
A Andreas Andersson94 skrev:
Hej,
Ni verkar pålästa.
Hur ska en brunn utformas om jag ska koppla både dagvatten och dränering till samma?

Har självfall till kommunens dagvattenledning så känner att pump känns lite onödigt.
Finns inga krav att drän vatten och dagvatten ska separeras.. om det blir överfullt så hjälper inte två brunnar då dagvattnet kommer att svämma över och allt hamnar i dräneringen runt huset i vilket fall..
Pumpar har man inte om man kan ha självfallet..då dessa blir dyra och kräver underhåll och ström…

• Gilla
Andreas Andersson94
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.