Det här är egentligen flera frågor i ett, och en och en är de inte av så stor vikt för mig men nu börjar bägaren bli full.

Vi har köpt en tomt av JM AB. De har exploaterat ett område i en tätort på västkusten på 51 tomter. JM har stått för preliminär tomtkarta och byggande av vägar och el och VA.

1. I vårt kontrakt står det att JM kan företräda oss vid fastighetsbildningen och att mindre justeringar av tomtgränsen kan komma att ske. Det står att preliminär tillträdesdag var 2012-06-01 men definitiv tillträdes dag kan vara just efter att avstyckningsförrättning har avslutats. Vill minnas att tillträdesdagen blev någon gång i juli 2012. Vi var i samband i kontakt med lantmäteriet som menade att inga avvikelser på våra tomtgränser fanns. Vi fick vårt bygglov godkänt i augusti samma år.

Nu (nästan ett år senare) så har vår tomtgräns ändrats och lantmäteriet har satt ut nya tomtrör. I sig rör det sig inte om mer än ca 2m2 men tomtgränsen är inte längre rak mot vägen vilket gör att vår faktiska förlust blir mycket större eftersom vi planerar en "skutgrind" då annan form av grind är omöjlig pga bristande utrymme.

Vid kontakt med lantmäteriet visar det sig att man inte avslutat fastighetsbildningen och ändringar har skett efter att vårt hus byggt. Vi har inte blivit meddelade av varken JM eller lantmäteriet. Vem har gjort fel och har vi möjlighet att få ersättning för detta?

2. I vårt kontrakt står det att vår fastighet skall delta i en marksamfällighet avseende kvartersmark för tekniska anläggningar. Detta nämns senare som sopstation och transformatorstation.

Samfällighetsföreningen är ännu inte bildad. Dock är "sophuset" saknar ventilation (hela golvet är nu täckt av döda flugor) och dessutom är det alldeles för litet för 51 tomter. Hur kan vi förhindra att samfälligheten tar över detta från JM om vi inte anser att det uppfyller normal standard för ett soprum byggt 2012?

3. När vi flyttade in så var vi i kontakt med Posten varpå en brevbärare kom ut och berättade var vi kunde placera vår brevlåda. Brevlåda inhandlades och placerades på angiven plats. Nu anser Posten att de 51 tomterna skall ha fastighetsboxar istället som samfälligheten skall bekosta.

Vi har redan efter kontakt med posten köpt en brevlåda. I vårt kontrakt skall bara samfälligheten hantera sophuset. Det finns dessutom i dagsläget ingen fysisk plats för fastighetsboxar.

Kan vi påtala för Posten att JM inte kan företräda oss vad gäller placeringen av vår brevlåda? Samfälligheten gäller ju inte post?

(Grundproblemet är detsamma som avstyckningen egentligen, JM har medvetet sålt större tomter och gjort vägen för smal. Posten påstår att de inte kan komma fram. Att vi kommer fram med vår SUV och att jag kan vända med såväl bil och släp hör väl inte hit?)

Usch vilken tråkig sits!

Om man vill vara efterklok är det väl bara att konstatera att ert misstag var att ge JM fullmakt att föra er (och troligen alla andras) talan gällande samfällighetsbildningen.
Och JM har nog inte samma intresse som er tomtköpare att ordna det hela som det passade er bäst.
För JM är det bara en formalitet.

Betr. soprum finns kanske normer hur de skall vara utförda. Kanske kommunens renhållningsverk har info.
Eller någon här på forumet är insatt.

Posten, numera ett affärsdrivande verk, vill naturligtvis göra det så enkelt för sig.
Men att tvinga in villafastigheter i samma form som en trappuppgång i ett höghus är ju orimligt.
Ni måste ju ta upp detta med Posten direkt!

Men hur har ni fått bygglov och kunnat bygga hus om fastbildningen ännu inte är avslutad?
Det är ju en process med rättsverkan, som kan överklagas och som måste vinna laga kraft.

En sak jag inte förstår är "skuttgrind". Vad är det?
Eller menar du kanske Skjutgrind :o

Ursäkta om detta låter lite förvirrat, men jag har lite svårt att förstå hur turerna mellan lantmäteri, byggnadsnämnd och byggare har gått till.

Skuttgrind låter ju väldigt mycket roligare än skjutgrind... men visst var det skjutgrind jag menade. :o
Vi förstår inte heller hur turerna mellan lantmäteriet kan ha gått - men enligt kontraktet skall fastighetsbildningen vara avslutad innan övertagande - och enligt lantmäteriets uppgift blev den det i år. Ett år efter vi erlade full likvid. Det borde vara ett kontraktsbrott. Vi kontaktade lantmäteriet för att kontrollera detta så det känns som om någon har "fuskat"....

Ursäkta, skulle ha stått skutgrind, precis som du skrev.
Och eftersom du skrev "en tätort på västkusten" fick jag associationer till ett litet fiskarsamhälle i Bohuslän med skutor i hamnen :)

Men vad säger övriga 50 fastighetsägare?
För det är väl inte bara ni som köpt hus där?

Ingen har köpt hus där. 37 har köpt tomt. 14 tomter är fortfarande inte sålda.
Vi är bland de första som har fått huset färdigt och flyttat in. Jag skall kalla till ett litet informellt möte bland tomtköparna inom de närmsta dagarna. Försöker undertiden få rätsida på hur allt går till.

Tyvärr verkar det som att det står kommunen fritt att tillsammans med lantmäteriet bestämma vad som skall vara gemensamhetsanläggningar för området. Så även om det enligt mitt kontrakt står att jag skall ingå i en samfällighet gällande sophantering och transformatorstation så kan man besluta att de även skall bygga postboxar à la amerikanskt lägenhetskomplex.

Att 51 fastigheter skall ha sina postboxar i en korsning med en 90 graders kurva och en brant backe strax före verkar helt galet. Det är så trafikfarligt så det finns ju inte. Men någon måste informeras om detta innan det är för sent och vi står där med morgontidningen en halv kilometer bort trots att man bor i en normal villa (i ett litet fiskarsamhälle).

Men jag måste kolla upp detta närmare för det verkar helt befängt. Får väl hoppas att någon som har köpt tomt är insatt i fastighetsrätt.

Och som lök på laxen kan jag notera att ganska många av de husen som byggs (ffa av sommargästerna) har väl tilltagna gäststugor istället för garage. Det är helt okej, men jag kan ju räkna ut med lilltån att den redan underdimensionerade och illa konstruerade avfallsanläggningen kommer att bli ett rent *#&% på sommaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.