23 870 läst ·
105 svar
24k läst
105 svar
Samfällighetsförening planerar att sälja byggnad till privatperson
Det hade ju varit optimalt för vår del då vägar skiljer alla fastigheter utom vår från tomten med förrådet. Stort tack för input och hoppas att du har fattat det hela rättharry73 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det måste antingen styckas av som en egen fastighet, som då skall vara ändamålsenlig. Oftast finns regler i detaljplanen om minsta tomtstorlek.
Eller så kan den införlivas till en angränsande fastighet, en fastighetsreglering. Då räcker det att den reluterande fastigheten stämmer med reglerna i detaljplanen. Men om området idag är allmän platsmark, så går det inte att varken stycka av eller koppla till en grannfastighet. Att ändra detaljplanen kan gå, men det är dyrt (typ 100 000 och uppåt).
Eller så kan den införlivas till en angränsande fastighet, en fastighetsreglering. Då räcker det att den reluterande fastigheten stämmer med reglerna i detaljplanen. Men om området idag är allmän platsmark, så går det inte att varken stycka av eller koppla till en grannfastighet. Att ändra detaljplanen kan gå, men det är dyrt (typ 100 000 och uppåt).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Kan en bostadsfastighet vara uppdelad i flera skiften? Det kan den nog rent teoretiskt. Då skulle man ju kunna tänka sig att markbiten regleras till någon av de andra närliggande fastigheterna för exempelvis parkeringsändamål.
Långsökt, det erkännes, men kanske inte helt omöjligt.
Långsökt, det erkännes, men kanske inte helt omöjligt.
Som #hempularen skriver. Ändra en detaljplan kostar MINST 100.000 kr. Måste dessutom göras innan försäljning av tomten kan ske. Det finns dessutom en minsta yta för hur stor en tomt i området måste vara (detta kan ha varierat med tiden varför alla befintliga tomter inte måste vara lika stora). Tveksamt om det är förenligt med föreningens stadgar och övrigt reglemente att föreningen bekostar en ändring av detaljplanen.
Dessutom - många kommuner har fullt upp nu och en detaljplanändring kan ta ett par år att få igenom. Så här små saker brukar inte prioriteras först i kommunens planprocess så att säga.
Dessutom - många kommuner har fullt upp nu och en detaljplanändring kan ta ett par år att få igenom. Så här små saker brukar inte prioriteras först i kommunens planprocess så att säga.
Tack för svar! Jag är dåligt bevandrad i sånt här, men allmän platsmark som du skriver om är om jag förstår det rätt gata, park eller dylikt? På kommunens kartor är området i fråga så vitt jag kan se markerat som tomtmark, eller vad det heter, alltså på precis samma sätt som alla privata fastigheter i området? Det skulle i så fall betyda att det inte är allmän platsmark? Eller hur säkerställer man det?H hempularen skrev:Det måste antingen styckas av som en egen fastighet, som då skall vara ändamålsenlig. Oftast finns regler i detaljplanen om minsta tomtstorlek.
Det var ju typiskt ...Nötegårdsgubben skrev:
Ladda ner originalhandlingen för detaljplanen. Titta på kartan hur marken är markerad, linjerna runt området och bokatsvamarkeringar i det vilken typ av område det är. Om syftet är t ex "bostadsändamål" så är det kvartersmark.johan_T skrev:
Tack för svar! Jag är dåligt bevandrad i sånt här, men allmän platsmark som du skriver om är om jag förstår det rätt gata, park eller dylikt? På kommunens kartor är området i fråga så vitt jag kan se markerat som tomtmark, eller vad det heter, alltså på precis samma sätt som alla privata fastigheter i området? Det skulle i så fall betyda att det inte är allmän platsmark? Eller hur säkerställer man det?
Det är markerat som kvartersmark, bostäder. Då skulle det alltså inte krävas ändring i detaljplanen för att stycka av marken?Claes Sörmland skrev:
Precis, detaljplanen säger att det ska vara bostäder på marken och då ska Lantmäteriet se till att markytan blir en del av en fastighet för bostadsändamål. T ex genom att lägga samman marken med en grannfastighet som är en bostadsfastighet.johan_T skrev:
Det var ju typiskt, då är det ju inget som förhindrar en eventuell försäljning. Och om en bostadsfastighet tekniskt sätt kan vara uppdelad på flera olika områden finns ju inte heller något som hindrar att vem som helst köper det egentligen. Suck!Claes Sörmland skrev:
Vem vem äger marken, d v s fastigheten? Hittills har du väl inte hittat en GA som omfattar huset som står på marken. Om du kollar i Lantmäteriets karta så kan du klicka på ytan och då får du vanligen fram fastighetsbeteckningen och ser hela fastigheten. I deras tjänst "Vem äger fastigheten?" kan du sedan skriva in namnet på fastigheten och då ser du vem som äger den.johan_T skrev:
Jag tror att den ägs gemensamt (50/50) av två samfälligheter, varav den ena är den jag är med i, men det krävdes att man ringde lantmäteriets kundtjänst för att få veta och de öppnar först nioClaes Sörmland skrev:
Vem vem äger marken, d v s fastigheten? Hittills har du väl inte hittat en GA som omfattar huset som står på marken. Om du kollar i Lantmäteriets karta så kan du klicka på ytan och då får du vanligen fram fastighetsbeteckningen och ser hela fastigheten. I deras tjänst "Vem äger fastigheten?" kan du sedan skriva in namnet på fastigheten och då ser du vem som äger den.