Polsk riksdag?? :D

Jag flyttade som sagt dit strax efter denna händelse, så jag har bara fått det berättat för mig. Men det var en intressant kupp som gamla styrelsen försökte sig på. När valberedningens förslag som var obekvämt var lagt, och röstningen skulle börja så avbröt man mötet. Och på det återupptagna mötet hävdar man att det bara finns styrelsens förslag att rösta på och tillåter inga ytterligare förslag efterssom man ju var framme vid punkten val när mötert avbröts.

Jag antar att valet skulle ha överklagats om inte även "kuppmötet" hade avbrutits.

zenobia skrev:
Hur många hus finns det i föreningen?

Vi är 85 medlemslgh/hus. Kommunen äger 6 st. En privat fastighetsägare har 5 st. En annan äger ca. 4 st samt styrelseledamoten och hans fru som är suppleant äger 23 st.
Sedan finns vissa enskilda som har 2 st varav ett hyrs ut samt några som äger endast 1 hus och hyra ut det. Detta ägarförhållande som finns inom området försvårar självklart förvaltningen för det finns tyvärr många som inte bryr sig om själva förvaltningen pga att det varit så mycket dumheter att de säger att vi skiter i det här nu och så kommer de
heller inte på mötena. Så vi är inte så många som egentligen är med och slåss för att få ordning på det hela. Tyvärr

Har en fråga som kanske någon kan hjälpa mig besvara:

Hur många måste det vara som röstar för att INTE ge styrelsen ansvarsfrihet för att vi skall få igenom detta på årsstämman ???
Tacksam för svar.

Lillemor2 skrev:
Alla vill ju inte att förslag eller annat läses upp på sådant negativt sätt som tyvärr sker inom vår förening och därför vill man heller inte skriva under då de flesta kanske tycker likadant men vågar inte yppa det.
Om det nu är ett problem kan du kanske få med dig ett gäng grannar (?) som tillsammans med dig skriver under motionen?

zenobia skrev:
Men grundläget är en medlem = en röst i samtliga frågor, i vissa ekonomiska frågor gäller andelsmetoden istället. Ett exempel som var uppe HD visade på att så är fallet.
Hur funkar det när en fastighet har två ägare? Eller om Två fastigheter har två ägare, vilka vardera äger 50% av vardera fastighet?

Om det är samma röstningsregler som i en brf (vilket jag tror på den här punkten) så gäller en medlem en röst eller en bostadsrätt en röst. Vad som gäller om 2 personer äger 2 fastigheter 50% vardera är ju en klurig fråga. Jag skulle nog gissa att de då kan ha 2 röster.

I en samfälldigheter har man bara en röst om man har flera fastigheter, om man inte röstar efter andelar.
Är det flera ägare till en fastighet krävs att samtliga medverkar eller lämnat fullmakt för att det skall räknas som en röst.
Det finns mer info i de länkar som finns i tråden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.