Hej alla smarta,

Jag tycker det är väldigt onödigt dyrt betala samfällighet, 2700 kronor var tredje månad. Vad kan man egentligen göra? Hur kan jag se vart pengarna egentligen går? Tar styrelsen lön för detta? Finns någon korruption i samfällighet?

En till fråga, eftersom jag betalar 2700 kronor, varför ska jag då klippa gräset varje 9 månad? Bara undrar.

• Gilla
loriculus
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det låter som en rejäl avgift så samfällighetsföreningen måste förvalta rätt omfattande gemensamhetsanläggningar.

Insyn har du på den årliga stämman. Där får till tillgång till bokslut och styrelsen är enligt lag skyldig att lämna alla relevanta uppgifter som du efterfrågar. Samfällighetsföreningen har också revisorer som granskar styrelsen. Du kan ta kontakt med styrelsen och revisorer om du vill sätta dig in i ekonomin, de har ingen skyldighet serva dig med det utanför stämman med bokslut och liknande brukar inte vara några hemligheter.

Ofta betalas mindre arvoden till styrelsens ledamöter. Är det en stor samfällighetsförening kan man ju tänka sig att man har någon förvaltare anställd.

• Gilla
Staffanpg och 7 till
  • Laddar…
Vad är syftet med samfälligheten, vad förvaltar den?
900 kr i månaden är rätt mycket men att börja spekulera i korruption utan att ha satt sig in i hur verksamheten drivs känns som fel ingång.

• Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
P
Du klipper väl gräset var 9:e månad för att slippa ännu högre avgift. Eget arbete plus avgift är ju summan samfälligheten behöver årligen.

Troligen får styrelsen arvode, vilket är rimligt för jobbet de lägger. Är du inte nöjd, motionera till årsstämman, engagera dig i styrelsen, sätt dig in i verksamheten!

• Gilla
MarcusMolander och 18 till
  • Laddar…
Det vore ju klart intressant att veta vad samfälligheten förvaltar. I en del områden har samfällighet nyligen installerat avloppsanläggningar av ”kommunal klass”, där låter man medlemmarna betala kostnaden på ex. 200 000 över 5 eller 10 år. Alternativet är i många fall att kommunen annars skulle gjort samma installation och tvångsanslutit för 400 000.
Något sådant kan vara en förklaring av den relativt höga avgiften.
Men det är väl bara att läsa årsredovisningen från samfälligheten.

• Gilla
Joncan och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Eller vara med på årsmöten och fråga. De vet säkert vart pengarna går.

Själv betalar jag 6700/kvartal. Det går till värme, vatten, sophämtning, underhåll av lekplats, tvättstuga och garage, parkeringsplats och lön till styrelsen.

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 6 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Eller vara med på årsmöten och fråga. De vet säkert vart pengarna går.

Själv betalar jag 6700/kvartal. Det går till värme, vatten, sophämtning, underhåll av lekplats, tvättstuga och garage, parkeringsplats och lön till styrelsen.
det har vi med, men vi betalar ju själva värmen, vatten och sophämtning. Eller menar du att det är sådant som ska ingå?

Vad bor du i för nått och vad sköter samfälligheten?
Utan att veta det så är det svårt att säga om 900kr i månaden är dyrt eller billigt.

• Gilla
PaddyO och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Det är olika i olika samfälligheter vad som ingår. Kan du inte visa avtal är det svårt för oss att veta.

harry73
Vi betalar ca 800 kr ungefär vart fjärde år, men det säger ju inget om jag inte berättar vad det är för samfällighet och vad som ingår. Och samma gäller för din samfällighet

• Gilla
Beemaster och 8 till
  • Laddar…
Är det radhus/parhus där samfälligheten äger grund, fasad och tak ?

Börja med att läsa stadgarna.Där ser du vad samfälligheten ska förvalta. Fråga sedan efter den årliga budgeten där ser du hur pengarna fördelas

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Men om du är helt säker på att de i styrelsen får in massa $$ i styrelsearvode.
Se till att bli invald nästa årstämma så får du del av det hela ;)

Det brukar inte vara så svårt, typ att närvara :rofl:
(ibland men mer sällan för varje år som går, så behöver man även säga "jag kan tänka mig ställa upp och sitta i styrelsen" :oops: )
(Skämt åsido & samtidigt tragiskt är det ofta tyvärr som ovanstående två rader)

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Inför varje stämma så ska du få en inkomst- och utgiftsstat och debiteringslängd redovisad, där ska du kunna utläsa vilka kostnader som finns och hur de fördelar sig på er medlemmar. Om samfällighetsföreningen förvaltar tex gator,vatten, sophämtning är det inte alls ovanligt med över 1000kr per månad i avgift. Snöröjning kan tex vara en extremt stor kostnad om ni inte gör det själva.

• Gilla
Göran Sten och 1 till
  • Laddar…
S
Vi vet som sagt inte vad som ingår i din anläggning men det är lätt att enbart tänka på direkta driftskostnader som vatten, sophämtning, bredband m.m.; men är det en äldre samfällighet som dessutom förvaltar anläggningstillgångar så kan det behövas göra stora avsättningar för framtida underhåll. Det kan exempelvis handla om omläggning av asfalt, upprustning av garagelängor, byte av gemensamma vatten- och avlopps-stammar osv. Många föreningar har varit dåliga på att börja göra dessa avsättningar i tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.