Står att samfälligheten ska förvalta bl a parkering på innergården. Förstår att man inte vill ha en massa bilar på innergården, men bilar kör ju inte in dit om de inte ska till någon. Finns ingen lekplats på innergården heller, så inga barn som springer där. Och ska de parkera, så är det precis vid husen, så ABSOLUT INGET SOM STÖR.

Precis som en annan skrev, så finns det inte ens parkeringar så det räcker till de boende, om alla hade haft 2 bilar. Och ute vid gatan håller kommunen på att bygga en trottoar, så kommer inte att gå att parkera där. Finns inte någon allmän parkering inom 1 km heller. Man måste väl ändå kunna få ha gäster?!

• Gilla
Poppy68
  • Laddar…
Karlia
Jag bor själv i samfällighet, hyr en parkering. Garage finns, kötid 10 år. När mitt område byggdes i början av 60-talet var det en bil per familj som gällde. Vi har inte utökat marken sedan dess (citynära, mark är dyrt!)

Att bo i radhus, även med äganderätt, medför begränsningar. Kan du inte komma med bra argument i saklig ton och övertala de andra är det kört.

P
A AngelFB skrev:
Står att samfälligheten ska förvalta bl a parkering på innergården. Förstår att man inte vill ha en massa bilar på innergården, men bilar kör ju inte in dit om de inte ska till någon. Finns ingen lekplats på innergården heller, så inga barn som springer där. Och ska de parkera, så är det precis vid husen, så ABSOLUT INGET SOM STÖR.
Om det inte stör med fler parkeringar på innergården, hur motiverades då beslutet att inte tillåta fler parkerningar där?
Precis som en annan skrev, så finns det inte ens parkeringar så det räcker till de boende, om alla hade haft 2 bilar. Och ute vid gatan håller kommunen på att bygga en trottoar, så kommer inte att gå att parkera där. Finns inte någon allmän parkering inom 1 km heller. Man måste väl ändå kunna få ha gäster?!
Gästerna får ta taxi. Då behöver de inte hålla sig nyktra heller. :dizzy:

Jag gissar att husen runt samfälligheten byggdes för en hel del år sen när det inte var så vanligt med 2 bilar per hushåll. Det begränsar möjligheterna till många parkeringsplatser, och det kanske inte går att göra så mycket åt det om de flesta i samfälligheten inte gillar bilar.

A AngelFB skrev:
så ABSOLUT INGET SOM STÖR.
Det är väl ändå subjektivt?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Området byggdes för ca 10 år sedan, så ganska standard med 2 bilar/hushåll. Varje hus/radhus äger 1 andel i samfälligheten.

Karlia Karlia skrev:
Jag bor själv i samfällighet, hyr en parkering. Garage finns, kötid 10 år. När mitt område byggdes i början av 60-talet var det en bil per familj som gällde. Vi har inte utökat marken sedan dess (citynära, mark är dyrt!)

Att bo i radhus, även med äganderätt, medför begränsningar. Kan du inte komma med bra argument i saklig ton och övertala de andra är det kört.

Att det står en bil utanför någon annans hus? På ett ställe där ingen går om man inte ska till just det huset?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl ändå subjektivt?

Ingen motivering...bara röstades så. Husen byggdes för ca 10 år sedan, så nytt område.

P pmd skrev:
Om det inte stör med fler parkeringar på innergården, hur motiverades då beslutet att inte tillåta fler parkerningar där?

Gästerna får ta taxi. Då behöver de inte hålla sig nyktra heller. :dizzy:

Jag gissar att husen runt samfälligheten byggdes för en hel del år sen när det inte var så vanligt med 2 bilar per hushåll. Det begränsar möjligheterna till många parkeringsplatser, och det kanske inte går att göra så mycket åt det om de flesta i samfälligheten inte gillar bilar.

Karlia
Det är styrelsen/samfälligheten du behöver övertyga, inte oss. Vad svarar de på ditt argument att det inte stör någon?

• Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Är bara arg och besviken. Tyvärr svarar de bara att det är röstningen som avgör, ingen motivering.

Karlia Karlia skrev:
Det är styrelsen/samfälligheten du behöver övertyga, inte oss. Vad svarar de på ditt argument att det inte stör någon?

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
A AngelFB skrev:
Att det står en bil utanför någon annans hus? På ett ställe där ingen går om man inte ska till just det huset?
Ja, men för att komma dit ska väl ändå bilen köras förbi ett antal andra hus? Hus där det potentiellt bor barn som försöker lära sig cykla eller leker kull.

Samtidigt bör det finnas ordentligt med plats så att räddningstjänsten kan ta sig fram. Eller synskadade för den delen.

Nu har du ju inte delat med dig mer av kartan men jag tar det för osannolikt att det är 1000 meter till närmsta tänkbara plats att parkera en andra bil på.

• Gilla
Chrissekrim
  • Laddar…
Karlia
Jag trivs i mitt radhus men kommer inte att stanna här resten av livet. Tyvärr är det så att när det är samfällighet går det inte att tycka att alla beslut är bra. Har du inte parkering på egen tomt kan du bli tvungen att acceptera att du bara får parkera en bil.

P
A AngelFB skrev:
Ingen motivering...bara röstades så. Husen byggdes för ca 10 år sedan, så nytt område.
Hur stor del av samfälligheten deltog i stämman då omröstningen gjordes?

P
A AngelFB skrev:
Är bara arg och besviken. Tyvärr svarar de bara att det är röstningen som avgör, ingen motivering.
Var det ingen diskussion på stämman innan omröstningen?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AngelFB skrev:
Står att samfälligheten ska förvalta bl a parkering på innergården.
Förstår jag dig rätt att det står i anläggningsbeslutet att innergården är en parkeringsplats i form av en gemensamhetsanläggning? Eller finns det något annat ändamål med innergården enligt anläggningsbeslutet?

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Att hantera parkeringsförbud är väl också att förvalta parkering? :thinking:

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.