16 225 läst ·
49 svar
16k läst
49 svar
Samfällighet får de ta vilka beslut de vill?
Kom med ett motförslag att vägen skal utformas som gångfartsområde. Alla andra regler som ni redan har omfattas av reglerna för gångfartsområde.
http://skl.se/download/18.2064a6671...561/Lars+Ahlman+Gångfartsgator+2014-10-13.pdf
http://skl.se/download/18.2064a6671...561/Lars+Ahlman+Gångfartsgator+2014-10-13.pdf
Det hela låter helt snurrigt, både att säga att gatan är en lekplats eller att det är förbjudet för barn att vistas på gatan. Jag skriver vistas, eftersom det i praktiken är omöjligt att avgöra om barn leker eller transporterar sig.
Barn leker, När de leker förflyttar de sig.
Gatan är alltid en olämplig plats för lek.
Men ska man cykla eller spela boll är gatan enda möjligheten för dem om området ser ut som på din bild. Då får man räkna med att den som är ansvarig för barnen håller koll.
Föreningen behöver inte vara orolig för att bli ansvarig för om någon kör på barn som leker på gatan, på grund av att de inte har ett uttryckligt lekförbud. Däremot behövs sannolikt en försäkring för om något händer pga bristande underhåll eller ej EU-anpassade lekplatser. Det bör ni kolla upp.
Barn leker, När de leker förflyttar de sig.
Gatan är alltid en olämplig plats för lek.
Men ska man cykla eller spela boll är gatan enda möjligheten för dem om området ser ut som på din bild. Då får man räkna med att den som är ansvarig för barnen håller koll.
Föreningen behöver inte vara orolig för att bli ansvarig för om någon kör på barn som leker på gatan, på grund av att de inte har ett uttryckligt lekförbud. Däremot behövs sannolikt en försäkring för om något händer pga bristande underhåll eller ej EU-anpassade lekplatser. Det bör ni kolla upp.
En sak som kan vara bra att veta är att en samfällighetsförening är mycket begränsad i vad den kan besluta om. Man kan in princip inte besluta om någonting som är främmande för föreningens ändamål, utifrån vad som anges just i anläggningsbeslutet.
HD har slagit fast att en bryggförening inte får besluta om att sätta belysning på sina bryggor, då beslutet var främmade för föreningens ändamål att förvalta bryggorna. Så tufft kan det vara.
Det som föreningen möjligen kan luta sig emot, är om beslutet kan anses vara nödvändigt för att föreningen i stort ska följa gällande lagar och regler. Vilket ansvar har föreningen om ett barn blir påkört när det leker på vägen? För de som sitter i styrelsen är det en ansvarsfråga. Å andra sidan, ingenstans i vårat samhälle råder explicit förbud mot att leka på en lokalgata. Tvärtom finns skyltar som varnar bilister just för barn. Det klokaste vore kanske att som motförslag nämna just att man kan sätta upp varningskyltar.
HD har slagit fast att en bryggförening inte får besluta om att sätta belysning på sina bryggor, då beslutet var främmade för föreningens ändamål att förvalta bryggorna. Så tufft kan det vara.
Det som föreningen möjligen kan luta sig emot, är om beslutet kan anses vara nödvändigt för att föreningen i stort ska följa gällande lagar och regler. Vilket ansvar har föreningen om ett barn blir påkört när det leker på vägen? För de som sitter i styrelsen är det en ansvarsfråga. Å andra sidan, ingenstans i vårat samhälle råder explicit förbud mot att leka på en lokalgata. Tvärtom finns skyltar som varnar bilister just för barn. Det klokaste vore kanske att som motförslag nämna just att man kan sätta upp varningskyltar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle jag göra en gissning så är det nog mer ett "Ove"-hittepå. Skulle jag vara barn så hade jag absolut velat använda asfalten till lek. Innebandy/landhockey, cykel, inlinesåkning, hopprep, hoppa hage (när man målat streck på asfalten) med mera med mera...... Dvs ett barnparadis. Man kan ju se på bilden att gatan är nära husen och barn är ju inte alltid tysta och helt i balans (hamnar säkert i busken nån gång).
Man vill enligt min gissning slippa detta genom förbudet. Om nu barnen vill göra det som jag nämnt, vart kan detta göras och kan man styra det dit isf??
Som sagt så borde förslaget falla på det som sagts tidigare om samfällighetens syfte och vad gör man vid överträdelser??
Man vill enligt min gissning slippa detta genom förbudet. Om nu barnen vill göra det som jag nämnt, vart kan detta göras och kan man styra det dit isf??
Som sagt så borde förslaget falla på det som sagts tidigare om samfällighetens syfte och vad gör man vid överträdelser??
Ja, med tanke på att biltrafik inte är tillåten på lokalgatan annat än för på- och avlastning, samt att lokalgatan är en gågata för att ta sig till och från husen till fots, så torde denna skylt för gångfartsområde vara given. Bilar får köra där vid behov (på- och avlastning) men då på fotgängarnas villkor. Klockrent!-MH- skrev:
Vore intressant att få höra motiveringen från de som vill införa nämnda förbud.
Blandar du inte ihop gågata och gångfartsområde nu? På gångfartsområde är det tillåtet med genomfartstrafik utan särskilt ärende, i gånghastighet och väjningsplikt mot gående, precis som nämnts.thomasx skrev:Ja, med tanke på att biltrafik inte är tillåten på lokalgatan annat än för på- och avlastning, samt att lokalgatan är en gågata för att ta sig till och från husen till fots, så torde denna skylt för gångfartsområde vara given. Bilar får köra där vid behov (på- och avlastning) men då på fotgängarnas villkor. Klockrent!
Vore intressant att få höra motiveringen från de som vill införa nämnda förbud.
På gågata får man bara köra om man har tillstånd för av och pålastning tex, annars inte alls. Eller för att korsa gågatan.
Det finns väl inget som hindrar att ett gångfartsområde har ytterligare begränsningar i tillägg.knipo skrev:Blandar du inte ihop gågata och gångfartsområde nu? På gångfartsområde är det tillåtet med genomfartstrafik utan särskilt ärende, i gånghastighet och väjningsplikt mot gående, precis som nämnts.
På gågata får man bara köra om man har tillstånd för av och pålastning tex, annars inte alls. Eller för att korsa gågatan.
Jag tror inte det går att bygga egna regler kring etablerade vägskyltar. Om jag kör förbi en skylt vet jag ju (oftast
) vad den innebär. Har då någon lagt till eller tagit bort några regler faller ju syftet med skylten. Man får nog bestämma sig vad man vill ha. Gångfartsområde tycker jag verkar vara ett bra alternativ i detta fallet. Alla får köra om de vill, men på gåendes villkor i mycket låg hastighet. Med gågata blir det väldigt mycket begränsningar.
Vadå "egna regler", både gångfartsområde och förbud mot motorfordonstrafik utom vid av och pålastning är etablerade regler.knipo skrev:Jag tror inte det går att bygga egna regler kring etablerade vägskyltar. Om jag kör förbi en skylt vet jag ju (oftast) vad den innebär. Har då någon lagt till eller tagit bort några regler faller ju syftet med skylten. Man får nog bestämma sig vad man vill ha. Gångfartsområde tycker jag verkar vara ett bra alternativ i detta fallet. Alla får köra om de vill, men på gåendes villkor i mycket låg hastighet. Med gågata blir det väldigt mycket begränsningar.