12 653 läst ·
90 svar
13k läst
90 svar
Samfällighet Elbilsladdning
Sida 1 av 7
Hej
Vet ej om det här ligger i rätt forumsdel.
Jag bor i ett radhus och med det så fick jag en ägarandel i en garagelänga. Garagen har gemensamt el dragen till garagen. Men varje garage har en egen elmätare. Årskostnaden för garagen fördelas årsvis. Trots att det går att se individuell förbrukning har det dragits samma belopp för alla. För att det ska vara enkelt antar jag.
Ja tänkte höra om någon har erfarenhet av detta. Kan BRF hindra på nåt vis att jag använder el för att ladda min elbil i ett 230v uttag med en portabel laddare typ 2?
Brf är väldigt passiva i den här frågan och skyller på att det inte finns plats för laddstolpar. Med frågan om ja får ladda i uttaget får ja bara till svar vi får undersöka det. Hur kan jag pusha det här på bästa sätt? Ja har läst på lite och va ja förstår måste det finnas ett anläggningsbeslut för garaget? Där eventuella regler står med? I så fall kanske ja bör fråga efter det. Ja tycker de känns rimligt att jag får ladda så länge ja håller mig till säkringsstorlek 10A?
Vet ej om det här ligger i rätt forumsdel.
Jag bor i ett radhus och med det så fick jag en ägarandel i en garagelänga. Garagen har gemensamt el dragen till garagen. Men varje garage har en egen elmätare. Årskostnaden för garagen fördelas årsvis. Trots att det går att se individuell förbrukning har det dragits samma belopp för alla. För att det ska vara enkelt antar jag.
Ja tänkte höra om någon har erfarenhet av detta. Kan BRF hindra på nåt vis att jag använder el för att ladda min elbil i ett 230v uttag med en portabel laddare typ 2?
Brf är väldigt passiva i den här frågan och skyller på att det inte finns plats för laddstolpar. Med frågan om ja får ladda i uttaget får ja bara till svar vi får undersöka det. Hur kan jag pusha det här på bästa sätt? Ja har läst på lite och va ja förstår måste det finnas ett anläggningsbeslut för garaget? Där eventuella regler står med? I så fall kanske ja bör fråga efter det. Ja tycker de känns rimligt att jag får ladda så länge ja håller mig till säkringsstorlek 10A?
Rätt del!
Kan vi reda ut om detta är en bostadsrättsförening, alltså att du har köpt en bostadsrätt eller en samfällighetsförening, alltså att du äger en radhusfastighet som är ansluten till en gemensamhetsanläggning som en samfällighetsförening förvaltar. Det är olika juridik för frågan.
Kan vi reda ut om detta är en bostadsrättsförening, alltså att du har köpt en bostadsrätt eller en samfällighetsförening, alltså att du äger en radhusfastighet som är ansluten till en gemensamhetsanläggning som en samfällighetsförening förvaltar. Det är olika juridik för frågan.
Det finns ett par perspektiv här. Du förfogar över en garageplats och det finns ett vägguttag som är dedikerat till just din garageplats. Frågan om du får använda det vägguttaget inom ramen för vad installationen är avsedd måste rimligen besvaras med ja.
Sedan kommer vi in på vad är installationen avsedd för. Om det framöver blir fler som laddar elbilar och det visar sig att garagets matning inte räcker utan säkringar ofta löser kommer detta att behöva hanteras. Antingen genom en förstärkt matning eller ett explicit förbud mot att ladda elfordon.
Om du inte har orsak att misstänka att matningen är otillräcklig tycker jag det verkar rimligt att ladda bilen från uttaget tills dess att någon kan presentera belägg för att det inte är tillåtet. Eller tills du på annat sätt får anledning att misstänka att anläggningen inte är dimensionerad för det.
Sedan kommer vi in på vad är installationen avsedd för. Om det framöver blir fler som laddar elbilar och det visar sig att garagets matning inte räcker utan säkringar ofta löser kommer detta att behöva hanteras. Antingen genom en förstärkt matning eller ett explicit förbud mot att ladda elfordon.
Om du inte har orsak att misstänka att matningen är otillräcklig tycker jag det verkar rimligt att ladda bilen från uttaget tills dess att någon kan presentera belägg för att det inte är tillåtet. Eller tills du på annat sätt får anledning att misstänka att anläggningen inte är dimensionerad för det.
Ja jag har köpt en bostadsrätt. Sen fick jag en ägarandel i en gemensamhetsanläggning. Den finns med som fastighet i deklarationen. Det är sedan en förening som förvaltar genom att läsa av elmätare varje år. Sen underhåll och sånt gör vi ju själva.Claes Sörmland skrev:
Ok. Huruvida det kan vara tillåtet eller inte att ladda. Ska de finnas i skrift i anläggningsbeslut? Eller kan Brf eller garageföreningen bara säga nej du får inte?A Avemo skrev:Det finns ett par perspektiv här. Du förfogar över en garageplats och det finns ett vägguttag som är dedikerat till just din garageplats. Frågan om du får använda det vägguttaget inom ramen för vad installationen är avsedd måste rimligen besvaras med ja.
Det jag tänkte är kanske 6-8 amp max. Långsam laddning. Det blir ju i så fall inte så mycket mer än vad motorvärmare/kupevärmare drar. Som ju är tillåtet. Visserligen laddar man kanske längre tider då. Men sen blir det här kanske nån gång ibland vid långfärder. Resten i huvudsak på jobbet. Ja tänker mig också i så fall att om man förbjuder elbilsladdning. Så lär man väl i princip förbjuda motorvärmare/kupevärmare också. Om man kör 6amp laddning liksom. Eller en tidsgräns. Hur vet Brf om man kör motor/kupevärmare dygnet runt eller inte.G Gooli skrev:
För ett mer strikt juridiskt svar tror jag att du får vänta på någon annan. Jag har intrycket att @Claes Sörmland brukar vara bra på den biten.Andrzon skrev:
Ofta är det ju så att man söker efter ett strikt juridiskt svar när man misslyckats med att komma överens. Så mitt eventuella svar angående hur man skall gå vidare beror på varför någon villa att du inte skall ladda.
Märkligt, det går inte riktigt ihop här. Det som du beskriver stämmer inte med anläggningslagen.Andrzon skrev:
Som bostadsrättshavare kan man inte vara delägare i en gemensamhetsanläggning. För det krävs en fastighet, alltså att du äger mark eller i alla fall egendom som kan jämföras med en fastighet, t ex en byggnad på ofri grund. Men den byggnad som är upplåten som bostadsrätt som du har köpt är fast egendom som tillhör bostadsrättsföreningen. Så det kan inte vara svaret.
Det vanliga upplägget är istället att det är bostadsrättsföreningen som är delägare i gemensamhetsanläggningen. Kan det vara så även i ditt fall?
Ja det räknas som en fastighet och jag äger garaget. Och ja har minne av att de räknas som ofri grund. Ja är dålig på beteckningarna här. Jag har den som fastighet på deklarationen. Det är dock i en garagelänga och elen till våra elmätare gemensamma. Sen fördelas elen årsvis.Claes Sörmland skrev:
Märkligt, det går inte riktigt ihop här. Det som du beskriver stämmer inte med anläggningslagen.
Som bostadsrättshavare kan man inte vara delägare i en gemensamhetsanläggning. För det krävs en fastighet, alltså att du äger mark eller i alla fall egendom som kan jämföras med en fastighet, t ex en byggnad på ofri grund. Men den byggnad som är upplåten som bostadsrätt som du har köpt är fast egendom som tillhör bostadsrättsföreningen. Så det kan inte vara svaret.
Det vanliga upplägget är istället att det är bostadsrättsföreningen som är delägare i gemensamhetsanläggningen. Kan det vara så även i ditt fall?
Då tror jag att jag förstår: Bostadsrätten som du bor i har egentligen inget med garaget att göra. Du äger garagebyggnaden som står på ofri grund (kanske BRFens mark?) och ni som äger garagen i längan har en gemensamhetsanläggning för elen. Den förvaltas av samfällighetsföreningen. Stämmer detta?Andrzon skrev:
I så fall är BRFen utanför ekvationen och har inget med detta att göra. Det som då avgör är hur anläggningsbeslutet är formulerat. Det reglerar hur elen ska debiteras och vad den får användas till. Eftersom ni har mätare installerade så är det troliga att ni ska betala efter förbrukning och inte efter schablon. Kolla i anläggningsbeslutet först. Du kan beställa hem akten från Lantmäteriet som allmän handling om du inte redan har den. Anläggningsbeslutet är den som ger dig rättighet att använda gemensamhetsanläggningen för ett visst ändamål. Samfällighetsföreningen får inte hindra dig att göra använda den för det ändamålet.
Redigerat:
Andrzon skrev:
Yes precis så ja. Huruvida det är Brfs mark är ja osäker på nu. Kan jag äga den om det är Brfs mark?Claes Sörmland skrev:
Då tror jag att jag förstår: Bostadsrätten som du bor i har egentligen inget med garaget att göra. Du äger garagebyggnaden som står på ofri grund (kanske BRFens mark?) och ni som äger garagen i längan har en gemensamhetsanläggning för elen. Den förvaltas av samfällighetsföreningen. Stämmer detta?
I så fall är BRFen utanför ekvationen och har inget med detta att göra. Det som då avgör är hur anläggningsbeslutet är formulerat. Det reglerar hur elen ska debiteras och vad den får användas till. Eftersom ni har mätare installerade så är det troliga att ni ska betala efter förbrukning och inte efter schablon. Kolla i anläggningsbeslutet först. Du kan beställa hem akten från Lantmäteriet som allmän handling om du inte redan har den. Anläggningsbeslutet är den som ger dig rättighet att använda gemensamhetsanläggningen för ett visst ändamål. Samfällighetsföreningen får inte hindra dig att göra använda den för det ändamålet.
Det är så ja tänker att de inte kan hindra mig. Det är mitt garage liksom. Men man vill ju inte göra grannar sura i onödan😅. Men då ska ja kolla in anläggningsbeslutet nu och se vad det står.
En sak till ja funderar på huruvida garageföreningen och elen till den. Om den ska uppgraderas. Så är de vi i garagelängan gemensamt som måste finansiera då? Och kanske en högre månadskostnad med större säkring.
Kan vara BRFens mark, spelar ingen roll egentligen. BRFen har ingen beslutandemakt angående gemensamhetsanläggningen i alla fall om den inte är delägare.Andrzon skrev:
Precis, det är styrelsen för samfällighetsföreningen som ansvarar för underhållet och t ex kan besluta om att ändra elinstallationen, t ex nya kablar eller större huvudsäkringar. Eller effektfördelare så att ni kan installera laddboxar i era garage.Andrzon skrev:
De lägger då fram en debiteringslängd på en föreningsstämma och uttaxerar vad som behövs enligt andelstalen för gemensamhetsanläggningen. En smart och rimlig styrelse förankrar givetvis större investeringar genom ett stämmobeslut för att få social acceptans för beslutet men det är inget krav att göra det.
Det är ditt garage. Men som jag förstår är du bara delägare via samfälligheten till elinstallationen. Och sedan är det i praktiken även intressant varför grannarna blir sura. Är det en lat styrelse som inte vill ha merjobbet av att läsa av elmätarna före debitering och därför inte vill att garagen uppenbart har markant olika förbrukning? Eller är det så att matningen ligger på gränsen så att det regelbundet löser säkringar när flera bilar står på laddning?Andrzon skrev:
En samfällighet har normalt inga andra inkomster än medlemsavgifter. Så om det inte finns några fonderade pengar är det med höjda medlemsavgifter som förbättringar måste finansieras.Andrzon skrev:
Finns möjligheten att starta ett eget abonnemang? Gör du det finns ju inget underlag för bråk från andra i föreningen.
"Men då ska ja kolla in anläggningsbeslutet nu och se vad det står."
Gör det, för det är där det står vad syftet med att ha el i garagen är. Vi har just ändrat anläggningsbeslutet för att få möjlighet att ladda bilar i garagen ( vi äger fastigheter och del i en samfällighet, som i sin tur äger garagen ). I det gamla stod det att elen var upplåten för "motorvärmare i fordon" och har nu utökats till att även gälla "laddinfrastruktur för elfordon".
Eluttagen för motorvärmare är försedda med timer, med en aktiv tid på max 2 timmar.
Gör det, för det är där det står vad syftet med att ha el i garagen är. Vi har just ändrat anläggningsbeslutet för att få möjlighet att ladda bilar i garagen ( vi äger fastigheter och del i en samfällighet, som i sin tur äger garagen ). I det gamla stod det att elen var upplåten för "motorvärmare i fordon" och har nu utökats till att även gälla "laddinfrastruktur för elfordon".
Eluttagen för motorvärmare är försedda med timer, med en aktiv tid på max 2 timmar.