2 660 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Sambor ska dela på sig
Sida 1 av 2
hej
Lite kort om problemet:
Min dotter o hennes kille är sambor, har två barn 8mån, 3,5år.
Villan äger dom tillsammans, nu vill hon lämna honom men tyvärr vägrar han acceptera detta.
Nu är det sagt från hans sida att hon har 14 dagar på sig att ändra sig annars slänger han ut henne och tar hela vårdnaden av barnen.
Det är anmält till familjerätten men han ”kan gå dit och lyssna, men det är jag som bestämmer” säger han.
Han har även ett helt otroligt kontrollbehov och kollar var hon befinner sig via volvooncall, nu upptäckte vi att han läser alla sms via iMessage.
Har även 5 6 kameror som kollar huset.
Hur ska man gå tillväga på bästa sätt?
Håkan
Lite kort om problemet:
Min dotter o hennes kille är sambor, har två barn 8mån, 3,5år.
Villan äger dom tillsammans, nu vill hon lämna honom men tyvärr vägrar han acceptera detta.
Nu är det sagt från hans sida att hon har 14 dagar på sig att ändra sig annars slänger han ut henne och tar hela vårdnaden av barnen.
Det är anmält till familjerätten men han ”kan gå dit och lyssna, men det är jag som bestämmer” säger han.
Han har även ett helt otroligt kontrollbehov och kollar var hon befinner sig via volvooncall, nu upptäckte vi att han läser alla sms via iMessage.
Har även 5 6 kameror som kollar huset.
Hur ska man gå tillväga på bästa sätt?
Håkan
Redigerat:
Spontant låter det du beskriver inte alls bra för din dotter. Jag vill inte måla fan på väggen, men med ett sådant kontrollbehov så tycker jag det låter bra om hon kommer därifrån, gärna så fort det går.
Det är alltid svårt när det är barn inblandat tyvärr.
Det är alltid svårt när det är barn inblandat tyvärr.
Det finns väll en lag som ska följas i detta sammanhang om man inte är överens?
Familjerätt är ingen rättslig instans som kan ta några avgörande beslut, det är högst "rådgivning".
Den som "hotar" att ta barnen av den andra är nog större chans att förlora själv om man drar det till det yttersta.
Har han varit "våldsam" fysiskt eller psykiskt finns det kvinnojourer som hjälper utsatta kvinnor med allt från att hjälpa med gratis råd till skydd/undangömning så var inte rädda att be sån organisation om hjälp.
Familjerätt är ingen rättslig instans som kan ta några avgörande beslut, det är högst "rådgivning".
Den som "hotar" att ta barnen av den andra är nog större chans att förlora själv om man drar det till det yttersta.
Har han varit "våldsam" fysiskt eller psykiskt finns det kvinnojourer som hjälper utsatta kvinnor med allt från att hjälpa med gratis råd till skydd/undangömning så var inte rädda att be sån organisation om hjälp.
Ett tips att vidarebefordra till dottern är dokumentera allt. Spela in samtal, spara skärmdumpar av meddelanden etc. Tex detta med att han tänker ta barnen, kan vara viktigt om han fabricerar en historia eftersom hon då kan visa på planering från hans sida.
Vad gäller vårdnad om barn finns det regler och lagar som träder in när föräldrarna inte är överens, att pappan till barnen skulle kunna ”kräva” barnen går inte om inte din dotter går med på det. På samma sätt kan han inte ta huset hur som helst, det finns lagar om det också.
Skulle dock tillråda att din dotter kontaktar en advokat omgående, sambolagstiftningen är mycket snårigare än lagstiftningen kring äktenskap.
Vad gäller vårdnad om barn finns det regler och lagar som träder in när föräldrarna inte är överens, att pappan till barnen skulle kunna ”kräva” barnen går inte om inte din dotter går med på det. På samma sätt kan han inte ta huset hur som helst, det finns lagar om det också.
Skulle dock tillråda att din dotter kontaktar en advokat omgående, sambolagstiftningen är mycket snårigare än lagstiftningen kring äktenskap.
Han har aldrig varit våldsam, hotar bara med att hämta pappanT TheGame skrev:Det finns väll en lag som ska följas i detta sammanhang om man inte är överens?
Familjerätt är ingen rättslig instans som kan ta några avgörande beslut, det är högst "rådgivning".
Den som "hotar" att ta barnen av den andra är nog större chans att förlora själv om man drar det till det yttersta.
Har han varit "våldsam" fysiskt eller psykiskt finns det kvinnojourer som hjälper utsatta kvinnor med allt från att hjälpa med gratis råd till skydd/undangömning så var inte rädda att be sån organisation om hjälp.
Grabben är 28!!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Med det kontrollbehovet så kan karln vara väldigt verbal och påläst och kan lätt få familjerätten och socialtjänsten med sig. Skaffa advokat som kan lika mycket.
Protte
Protte
Han är inte speciellt verbal, i princip outbildad.prototypen skrev:
Tror nog mer att det är när hjärnan tar slut kommer nävarna fram.
Om det handlar om vårdnad/umgänge med barnen är det nog familjerätten man bör börja hos. De kan erbjuda stöd/samtal alltså frivilliga åtgärder. Fungerar inte det så gör familjerätten en vårdnadsutredning med förslag till beslut. Utredningen går sedan till tingsrätten som fattar beslut i vårdnads/umgängesfrågor.
Det är inte lätt idag att få enskild vårdnad och för den goda sakens skull bör man medverka i frivilliga åtgärder, det kan ha stor betydelse för beslutet.
Det är inte lätt idag att få enskild vårdnad och för den goda sakens skull bör man medverka i frivilliga åtgärder, det kan ha stor betydelse för beslutet.
Låter bra, blir ju jobbigt för henne tills allt är klart bara.A Abies koreana skrev:Om det handlar om vårdnad/umgänge med barnen är det nog familjerätten man bör börja hos. De kan erbjuda stöd/samtal alltså frivilliga åtgärder. Fungerar inte det så gör familjerätten en vårdnadsutredning med förslag till beslut. Utredningen går sedan till tingsrätten som fattar beslut i vårdnads/umgängesfrågor.
Det är inte lätt idag att få enskild vårdnad och för den goda sakens skull bör man medverka i frivilliga åtgärder, det kan ha stor betydelse för beslutet.