2 553 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Samboavtal - jurist
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Men om ni inte är gifta, så hjälper det inte fullt ut med testamente. Barnen ärver ändå sin laglott.
enligt den jurist vi träffade kunde man sitta i "orubbat bo" fram till man sålde huset eller dog själv. Man kunde testamentera så att barnen fick vänta på sin laglott. Dvs att man inte samäger huset med sina barn. Så är vårt testamente skrivet.H hempularen skrev:Nu när ni är sambos, och om ni saknar testamente och samboavtal:
OM en av er dör. Då bestämmer man först vilka tillhörigheter som ägdes av den avlidne. Bostaden delas värdemässigt så att dödsboet får halva värdet av bostaden, OM den har införskaffats för gemensamt boende, om en av er ägde bostaden innan ni träffades, så delas den inte.
Det tillgångar som då hamnar i dödsboet ärvs av era barn. Den efterlevande får då inte tillgång till pengarna, utan barnets tillgångar skyddas av överförmyndaren, som i vissa fall kan bestämma att den gemensamma bostaden skall säljas, om det är bäst för barnets ekonomi.
OM ni skriver inbördes testamente. Alltså att nis skriver var sitt testamente, där den andre får allt vid ett dödsfall. Då ärver barnen iallafall hälften av det de skulle ha ärvt om inget testamente fanns. Man kan inte testamentera bort "laglotten", den andel av ett arv som barnen alltid har rätt till. Och samm ev. strul med överförmyndare uppstår, men nu med ett lägre belopp.
Ett sambo avtal kan man skriva för att ex. ange att bostaden som visserligen köpts för den enes pengar, men för gemensamt boende, INTE skall delas vid en separation eller dödsfall, den skall tillhöra den som betalat den. Eller tvärtom, en bostad som inte är samboegendom (köpt före ihopflyttningen) skall vara gemensam och delas.
Det enda sättet att garantera att den efterlevande får alla tillgångar i händelse av ett dödsfall, är att ni gifter er. Då ärver visserligen barnen ändå, men de får inte ut sitt arv förrän även den andre föräldern dör. Detta gäller för gemensamma barn, om det finns barn från tidigare förhållanden så ärver de direkt även om ni är gifta.
Våra barn ska inte kunna tvinga fram en försäljning av huset.
Det där är inte möjligt. Du kan ALDRIG genom testamente förordna att barnen inte får sin laglott när en förälder avlider, det enda som skulle hjälpa är att ni gifter er.L Lane skrev:enligt den jurist vi träffade kunde man sitta i "orubbat bo" fram till man sålde huset eller dog själv. Man kunde testamentera så att barnen fick vänta på sin laglott. Dvs att man inte samäger huset med sina barn. Så är vårt testamente skrivet.
Exakt.T TottoGBG skrev:
Det man kan göra är att testamentera respektive del av husettill den andre och täcka upp laglotten genom två livförsäkringar.
TS, varför inte bara gifta er. Då blir allt juridiskt ordnat.
Giftermål har aldrig varit en speciellt viktig kyrklig grej, eller känslomässig grej.
Giftermål är till 99% en juridisk handling som under århundranden har finslipats till att skapa alla de avtal och testamenten som behövs på en enda gång - som passar majoriteten av befolkningen.
Giftermål har aldrig varit en speciellt viktig kyrklig grej, eller känslomässig grej.
Giftermål är till 99% en juridisk handling som under århundranden har finslipats till att skapa alla de avtal och testamenten som behövs på en enda gång - som passar majoriteten av befolkningen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 175 inlägg
Jag tror att TS kan behöva förklara vad problemet är med lite mer text, även om det kanske är svårt på svenska.
Jag gissar att det är oron att kommunen (överförmyndaren) får bestämma över halva huset i barnens namn om TS eller sambon dör. Så verkar de flesta tolkat problemet.
Jag skulle inte vara så orolig för det. Det betyder inte att kommunen tar halva huset och kan använda till vad som helst. De skyddar bara värdet tills barnen fyller 18.
Om den oron är den enda ni har rekommenderar jag också att ni gifter er. Det kan man göra nästan gratis hos kommunen. Som att skriva på ett papper. Vill man ha fest (vilket såklart är roligare) kostar den förstås, men man är lika mycket gift i statens och kommunens ögon även utan fest.
Det finns andra svåra juridiska upplägg som kan skydda egendomen, men de är både dyra och har andra negativa effekter.
Gift er!
Jag gissar att det är oron att kommunen (överförmyndaren) får bestämma över halva huset i barnens namn om TS eller sambon dör. Så verkar de flesta tolkat problemet.
Jag skulle inte vara så orolig för det. Det betyder inte att kommunen tar halva huset och kan använda till vad som helst. De skyddar bara värdet tills barnen fyller 18.
Om den oron är den enda ni har rekommenderar jag också att ni gifter er. Det kan man göra nästan gratis hos kommunen. Som att skriva på ett papper. Vill man ha fest (vilket såklart är roligare) kostar den förstås, men man är lika mycket gift i statens och kommunens ögon även utan fest.
Det finns andra svåra juridiska upplägg som kan skydda egendomen, men de är både dyra och har andra negativa effekter.
Gift er!
Håller med alla andra här. Gift er. På den samlade tiden alla inlägg tagit i den här tråden hade ni hunnit ansöka om hindersprövning hos Skatteverket och boka en tid i kommunhuset, samt gift er. Inte inklusive de väntetider som blir, men i effektiv tid.
Jag och frun gjorde exakt det när vi skaffade barn. Vi ansökte om hindersprövning, ringde kommunhuset och bokade en tid. Två veckor senare stod vi i ett litet rum tillsammans med kommunordföranden och två vittnen från ekonomiavdelningen på kommunen och gifte oss. Total nedlagd tid för allt, ca 15 minuter. Nästan gratis dessutom. Nån hundralapp i avgifter bara.
Senare på kvällen bjöd vi närmaste släkten på middag och avslöjade att vi gift oss. Ingen brydde sig direkt, men de gillade att bli bjudna på middag

. Kan ha berott på att vi varit ett par i över 20 år redan.
Jag och frun gjorde exakt det när vi skaffade barn. Vi ansökte om hindersprövning, ringde kommunhuset och bokade en tid. Två veckor senare stod vi i ett litet rum tillsammans med kommunordföranden och två vittnen från ekonomiavdelningen på kommunen och gifte oss. Total nedlagd tid för allt, ca 15 minuter. Nästan gratis dessutom. Nån hundralapp i avgifter bara.
Senare på kvällen bjöd vi närmaste släkten på middag och avslöjade att vi gift oss. Ingen brydde sig direkt, men de gillade att bli bjudna på middag
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Ja, och nej.L Lane skrev:enligt den jurist vi träffade kunde man sitta i "orubbat bo" fram till man sålde huset eller dog själv. Man kunde testamentera så att barnen fick vänta på sin laglott. Dvs att man inte samäger huset med sina barn. Så är vårt testamente skrivet.
Det förekommer att man gör så, och det fungerar. Men det beror då helt på att barnen går med på att inte ta ut sin laglott. Något som de beslutar om först när en av er har avlidit. och om barnen då är omyndiga, så skall det beslutet tas av överförmyndaren.
I de situationer där barnen blir ägare till en del av huset. Så tror jag att överförmyndaren i normalfallet går med på att barnets pengar sitter fast i huset, och alltså bor kvar i sitt eget hus. Däremot så är det allt annat än säkert att överförmyndaren accepterar att man säljer huset, och låter barnet vara med och betala för ett nytt boende.
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Tjaa. Då får man öka livfösäkringen.
Livförsäkring och testamente är vad ni behöver!A Adihus skrev:
Klicka här för att svara