7 291 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Sambo och bilköp
Hejsan
Om man som sambo köper en bil tillsammans där båda bidrar till betalning av bilen, är bilen då gemensam egendom även om den skrivs på den ena i förhållandet, eller är den ändå enskilt ägd av den som den står skriven på?
Om man som sambo köper en bil tillsammans där båda bidrar till betalning av bilen, är bilen då gemensam egendom även om den skrivs på den ena i förhållandet, eller är den ändå enskilt ägd av den som den står skriven på?
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
bilen står på ägaren, delas ej vid sambodelning.
Ok, hemsidan länkad ovan är tydlig
"Obs! Om ni har köpt bilen gemensamt genom att betala halva summan var så faller Samäganderättslagen in och ni har rätt till 50% var. Om en av er har köpt in bilen till gemensamt bruk eller om ena parten har skjutit till pengar så kan en Dold samäganderätt infalla, vilket gör att ni båda har rätt till halva bilen. Om du och din sambo inte kan enas om vad som ska göras med bilen ska den säljas så att varje ägare får ut sin andel i form av pengar."
Det spelar alltså ingen roll vem som står som ägare till bilen, har man köpt den gemensamt genom att bägge skjutit till pengar, då äger man den också gemensamt och den ska delas vid bodelning.
Tack!
"Obs! Om ni har köpt bilen gemensamt genom att betala halva summan var så faller Samäganderättslagen in och ni har rätt till 50% var. Om en av er har köpt in bilen till gemensamt bruk eller om ena parten har skjutit till pengar så kan en Dold samäganderätt infalla, vilket gör att ni båda har rätt till halva bilen. Om du och din sambo inte kan enas om vad som ska göras med bilen ska den säljas så att varje ägare får ut sin andel i form av pengar."
Det spelar alltså ingen roll vem som står som ägare till bilen, har man köpt den gemensamt genom att bägge skjutit till pengar, då äger man den också gemensamt och den ska delas vid bodelning.
Tack!
Såg att vidare text i länken gjorde det hela otydligt igen. Men här förklaras det hela lite bättre, med hänvisning till prejudikat från HD.
https://lawline.se/answers/dold-samaganderatt-till-bil
https://lawline.se/answers/dold-samaganderatt-till-bil
Nej det har du väl rätt i men det som många alltså tror att den tillfaller den som bilen står på är alltså felaktigt. Har man torrt på fötterna att man betalat och använt gemensamt bör man alltså hävda sin rätt även om man inte står som ägare..
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Fast det är ju så att det som står i bilregistret är det som gäller tills något annat har bevisats.J Jocke Best skrev:
Om sambon inte är enig om att dela med sig av halva bilen så behöver du en dom från tingsrätten innan den dolda samäganderätten är bekräftad. Så ska du vara säker på att få ut din del av bilen bör du ha bevis på både din medfinansiering och det avsedda sambrukandet, eftersom du har en presumtion emot dig. Vilket väl enklast betyder ett avtal...
Inte bodelning. Bilen ingår inte i samboegendomen. Det är samäganderättslagen som ska tillämpas, inte sambolagen. Principiellt är det ingen skillnad på om den du samäger bilen med är din sambo, bror, granne eller någon annan.S Snickerick skrev:
Jag använde ett sånt här avtal från Swiftcourt för att styrka min och sambons samäganderätt på vår gemensamma bil!
https://swiftcourt.com/sv/kontrakt/samagande-bil
Känns tryggast att ha det på papper, ifall man inte lyckas hävda den dolda samäganderätten om något skulle hända i framtiden
https://swiftcourt.com/sv/kontrakt/samagande-bil
Känns tryggast att ha det på papper, ifall man inte lyckas hävda den dolda samäganderätten om något skulle hända i framtiden
Bra att skriva papper, samäganderätten är bland dom svagaste lagar vi har.S susieq123 skrev:
Lånar man tillsammans men en betalar bara lånet så kan man hävda bort samäganderätten, den andra kanske handlade mat i stället, på så sätt lurad.
Man kan hävda att man låna bara pengar av sin andra part , då utgör det ett lån som man kan ha återbetalt osv. ännu en gång har man återsatt samäganderätten.
Finns så många sätt att undvika samäganderätten , man kan ha lånat pengar av sin familj, som gått in i samboförhållandet, men man hänvisar att det var en avbetalning på just lånet man tog av sambo för att finansiera bilköp. ja ni förstår leva som sambo så kan många situationer uppstå och samäganderätten är bortblåst.
Eller enklast man kanske byter bil efter något år, ena parten skjuter till lite egna pengar(eller ett eget litet lån) för den nya bilen, åter igen samäganderätten bortblåst.
Redigerat:
Klicka här för att svara