pinnladan skrev:
arg & irriterad ton

För att du inte vet samhällets regler? Grattis, hoppas du kan vara nöjd..

edit; Gillar att du satt "rätt" inom citat.. Säger ju allt.
Med risk för att verka korkad, men vad menar du med samhällets regler???

Jag kan förstå att TS är nöjd för att han i slutänden betalat för det som han upplever att han avtalat med firman.

Redigerat:
Samhällets regler är de lagar (dina) folkvalda stiftar. I.e., beställer du en tjänst får du betala för den enligt den prislista ni kommit överens om, det går inte komma att gnälla i efterhand när du upptäckte att pengarna inte räckte till frugans vinterpäls.

OK, jag håller absolut med dig om att våra lagar gäller och att det absolut är så att om man beställer en tjänst så ska man betala det man kommit överens om och inget annat. Vi får vara väl vara glada för att det löste sig för TS. Jag fick bara intrycket att du försvarade kostnader som man inte kommit överens om eller redovisat vid beställningstillfället. När det gäller frugans vinterpäls så skulle jag inte slösa många kronor på att köpa päls till frun, men jag har full förståelse för att många tycker att en vinterpäls till frugan är eftertraktat.

mr_bygg skrev:
om man beställer en tjänst så ska man betala det man kommit överens om och inget annat.
Absolut!

mr_bygg skrev:
Jag fick bara intrycket att du försvarade kostnader som man inte kommit överens om eller redovisat vid beställningstillfället
Inte alls. :) Är bara en aning avtrubbad på folk som tror att hela samhället är en välgörenhetsinrättning.

mr_bygg skrev:
När det gäller frugans vinterpäls så skulle jag inte slösa många kronor på att köpa päls till frun, men jag har full förståelse för att många tycker att en vinterpäls till frugan är eftertraktat.
Fruar* är dyra i drift, med all rätt. :P
*Redigerat, vårdat språk står det i reglerna/morsan

Redigerat av moderator:
Skönt att höra att vi är överensd^_^b. Jag missuppfattade att du försökte vara dryg när TS tillslut fått det pris som lämnats från början.:D

Antagligen orkade dom inte tjaffsa nå mer, för dom har all rätt i världen att fakturera dig för dom timmar du har bokat upp bilen....

Tyvärr måste även en sugbil köra fram och tillbaks till kunderna....Går inte att knäppa med fingrarna så kommer den flygandes....

carlbanan skrev:
Antagligen orkade dom inte tjaffsa nå mer, för dom har all rätt i världen att fakturera dig för dom timmar du har bokat upp bilen....
Man har rätt att fakturera det man kommit överens med kunden om, varken mer eller mindre! Det är inte alls ovanligt att man kan ta betalt för just den tiden man är ute hos en kund. Har man andra modeller där man vill ta betalt för restid, fakturaskrivning, offertskrivande, dödtid eller andra avgifter som i det här fallet tippavgift så går det naturligtvis alldeles utmärkt så länge man talar om det för kunden innan arbetet påbörjas. Annars så finns det ingen rätt att komma släpandes med mer eller mindre suspekta poster på fakturan i efterhand.

Alltså.... Tippavgiften är väl alla mer eller mindre överens om här, den ska TS inte behöva betala....

Men vad gäller timmarna så har han endast fått en timkostnad... TS har bokat upp bilen från att den åker till firman tills att den kommer tillbaka... Vad är det som gör att någon överhuvudtaget kan tycka att åkeriet ska jobba gratis??

Det finns inget hinder för att restid etc är inbakat i timpriset, så att kunden i vilket fall betalar indirekt för den kostnaden. Åkerier bör naturligtvis inte jobba "gratis" för då blir de knappast långlivade som företag, men den tid de vill fakturera en kund får de helt enkelt informera om innan.

Dom har ju inte angivit hur många timmar dom ska debitera på förhand? Bara sagt timpriset, eller har jag missat nåt?

I den branchen är det en självklarhet att restid tillkommer, eftersom lastbilen kostar mer pengar då än när den står till på tomgång med kraftuttaget i.....

pinnladan skrev:
Samhällets regler är de lagar (dina) folkvalda stiftar. I.e., beställer du en tjänst får du betala för den enligt den prislista ni kommit överens om, det går inte komma att gnälla i efterhand när du upptäckte att pengarna inte räckte till frugans vinterpäls.
Men det handlar ju inte om det de kommit överens om! Det handlar om sånt som tillkommit trots att kunden frågat om tillkommande kostnader.

Det handlar bara om dålig information från leverantörens sida. Jag jobbar till vardags som konsult och har en egen firma vid sidan av så jag vet att det inte är svårt att vara tydlig mot kund. Det är ju faktiskt så enkelt som att man talar om vad som ingår och eventuella tillkommande kostnader, som ibland inte går att förutse. Specar man det tydligt i sin offert eller liknande så uppstår inget tjafs.

Behöver ju inte vara svårare än:
Material X kr.
Arbetstid Y kr.
Reskostnader/restid tillkommer med Z kr per mil/timma (beroende på hur man vill ha det).
Eventuella labkostnader (i mitt fall) tillkommer med W kr per taget prov.
Finns det annat som kan komma att läggas på också så nämner man det...

carlbanan skrev:
I den branchen är det en självklarhet att restid tillkommer, ...
Men det är tydligen inte självklart att tala om det för kunden.

Snickar-Urban skrev:
Men det är tydligen inte självklart att tala om det för kunden.
Eftersom det får anses vara självklart att en lastbil kostar pengar när den rullar.... Vem här inne är det som inte förstår det?

Jag utgår från de TS skrev tidigare "Jag fick då besked att denna maskin kostade 1550kr + moms / timme att nyttja. Jag var noga med att fråga om allt var inkluderat i denna kostnad eller om det skulle tillkomma några ytterliggare kostnader. Svaret var nej, allt är inkluderat men att de inte kan lämna något fast pris då det är svårt att bedöma hur lång tid arbetet tar.
För att citera personen jag fick prisuppgiften med ”det kostar 1550kr + moms / timme så kan du själv säga stopp om/när du tycker det blir för dyrt”."

Det framgår inte något om tippavgift eller kostnad för bilen utöver den tiden hos kunden. Får TS beskedet att det kostar 1550:- + moms och att han kan säga stopp när det blir för dyrt så bör firman absolut också tala om att "minimiavgiften" minst ligger på 1 timme. Vad som är självklart i en bransch är lite svårt för en oinsatt kund att avgöra, även om det för en som är insatt kan tyckas helt naturligt. Just därför så ska man informera om vad som tillkommer utöver tiden ute hos kunden.

Redigerat:
carlbanan skrev:
Eftersom det får anses vara självklart att en lastbil kostar pengar när den rullar.... Vem här inne är det som inte förstår det?
Men vänd på det - varför ska kunden behöva sätta sig in i din verksamhets kostnader? Hur svårt kan det vara att fatta att kunden vill veta vad det kommer att stå på fakturan? Han/hon är inte intresserad av att få veta delar av kostnaden och sedan behöva lista ut vilka delar som "självklart" tillkommer! Det kunde ju lika gärna vara inbakat i timpriset.

Tala om vad som ingår och vad som tillkommer. Svårare är det inte, jag lovar! Har hittills ALDRIG haft en kund som gnällt på fakturan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.