42 770 läst · 231 svar
43k läst
231 svar
Saltad faktura VVS?
Jo absolut är det så men vis av erfarenhet så är jag som anställd VÄLDIGT försiktig att utlova några tider då jag vet va tiden ska rulla iväg ex när man ska felsöka ex en radonett..jag brukar hänvisa tid våra chefer om det men som vanligt när det gäller småjobb å fast pris så blir det ju så att snart så blir det fler arbetsledare som ska räkna på jobb än det är rörisar ute å jobbar å drar in lön åt dom som ska räkna på 2/3 timmarjobben = dyrare anbudA Alexn72 skrev:
Framkörningsavgift är normalt i hantverkarbranschen. Även hyra för maskiner.D Davspa skrev:Det som stör mig mest som ingenjör och konsult är att när jag räknar på jobb så ingår bil (kostnad för ALLT bilen kostar att äga i 1h), dator etc redan i timkostnaden. Det är ett skämt att få ett fakturaunderlag för framkörning om timmarna redan räknas från att man vid punkt A startar tidtagare ur.
Fakturan är saltad. Jag har som sagt pratat med ägaren.
Tog betalt 1h för att själv komma och bedöma jobbet + framkörningsavgift och fakturering.
Ska tilläggas att all info inkl. Bilder redan fanns till förfogande kring arbetet.
Tog betalt för 4h FAKTISK arbetad tid + avgift framkörning och sen ytterligare för att hämta material och maskin.
Lägg på 1h för körning från mig till ÅVC samt slänga ett rör och en golvbrunn, det är inga jävla 8,5h. Jag bor inte 5 mil ute i skog. Det är en lokal vvs-firma som har 15min körtid.
Anmärk sedan materialkostnad på ynka 1.116,14kr och påstå att jag har fel i mitt yrkande.
Nu orkade inte jag tjafsa för -2.000kr men det blir inget återbesök eller för den delen någon rekommendation.
Varför gör bara inte sina vs jobb själv om alla är skojare 👍L lbgu skrev:Tror du de hade bett hantverkaren ta med soporna ifall de visste att det skulle gå på någon tusenlapp eller vad de nu blir. Personligen tror jag ytterst få människor är beredda att betala någon +1k för att åka till återvinningsstationen. Så jag tror du har fel. Själv har jag t.ex. inte en aning om vad det kostar att kasta sopor för en företagare. Däremot vet jag att jag aldrig skulle anlita någon för att kasta sopor som producerats i mitt hem. Särskilt inte någon som kanske tar 700 kr'/timme för nöjet + bilersättning och vad mer som kan hittas på.
Anlitar man någon så måste man vara medveten om att det troligen är en skojare som kommer att försöka blåsa en på alla sätt som går är väl tyvärr närmare sanningen.
Självklart! Om det står att en vara skall kosta 5 kr men jag får betala 5,90 så påpekar jag detta om jag ser det.D docboy skrev:
Ganska så ofta som dom glömmer att ta ner en skylt med ett erbjudande som gäller till datum XX, och då påpekar jag detta, får rabatten och jag ser att personalen snabbt plockar bort skylten, så fort jag betalat.
I milkostnaden ingår ju inte bara bränsle utan bilens inköpskostnad utslagen på antalet mil man beräknar att den går, servicekostnader, spolarvätska osvL lbgu skrev:De tar knappast bara kostnaden för bilen. De ser till att göra en duktig vinst på den. De är hantverkare och ingen taxifirma.
Det ärligaste hade varit att ta betalt för arbetade timmar hos kund. Administration resor m.m. läggs in i timpriset. Då kan kunden få en vettig uppfattning om vad det kommer att kosta utan en massa obehagliga överraskningar.
Det finns massor med företag som använder bil för att komma ut till sina kunder som inte lägegr till bilkostnader på fakturan.
Råkade utför något liknande, men efter ett par telefonsamtal till firman så halverades räkningen så bara stå på dig!!! Dom hade bland annat tagit upp torkpapper 1st 30x30 för 100:- skrattretande men det ofta så att dom som skriver fakturan inte har en aning vad som gjorts. Tycker bara synd om dom som bara accepterar om betalar dessa bluffakturor 😢D Davspa skrev:Hej,
Sitter med en faktura från ett VVS-företag som gjort ett jobb hemma hos oss på rörligt arvode, vi är nöjda med jobbet.
Vi är däremot inte speciellt nöjda med att man tycks strö såväl socker som salt på timmarna och lite annat lustigt...
Underlaget kort och gott;
Arbetskostnad - 8,5h
Servicebil framkörning 2x
Frysmaskin hyra - 1x
Återvinningsstation - 1x
Diverse material för utförande
Plastpåse - 1x 😂(tycker ändå det är bra att fakturera kund här, det är ju en kostnad, lite komiskt bara.)
Fakturaavgift, brev och frimärke
Bilningshammar
Mejsel
Vässning av mejsel (vad är detta för något egentligen?)
Trygghetslösning
Allt som allt, inget ROT, 10.433k inkl. moms 25%.
Mitt problem är trefaldigt dock...
1. Faktiskt arbetad tid, dokumenterad, 4h från landning på uppfart till avgång.
2. Framkörning x2, fick visserligen åka och byta ut bilningsmaskinen till en grövre. Är det dock mitt fel, arbetsledare har ju redan varit här och kikat på jobbet?
3. Missade ROT innan fakturan drogs iväg, kan mycket väl dock varit mitt fel.
Vad gör jag nu då, ska jag betala och se glad ut eller bör jag egentligen bestrida och betala det riktiga beloppet...?
Mailat och förklarat situationen, dock inte bestridit fakturan utan mer ifrågasatt spec. Har försökt nå firman på telefon, inget lyckat försök.
Kul med diskussion!