I Ironside skrev:
Du behöver lära dig skillnaden mellan gnäll och kritik.

Kalle ringer rörmokaren: "Jag bor i X och har en koppling som läcker. Det är en övergång mellan X och Y som behöver bytas. Kan ni fixa det, och vad skulle det kosta ungefär?"

Här efterfrågar han ingen offert eller fast pris, utan en uppskattning av vad en enkel reparation kan kosta. Eftersom han inte ber om ett exakt belopp, förväntar han sig bara en ungefärlig uppskattning från en expert. Att priset kan stiga vid komplikationer är han införstådd med, och finns det en överhängande risk för detta så är det såklart en bonus om rörmokaren informerar om detta. Rörmockaren ingår inte ett avtal bara för att man lämnar ett unjefärligt pris, det är uppenbart att tjänsten är på timtaxa.

Rörmokaren svarar: "Tja, det är svårt att säga exakt, men vårt timpris är 600 kr."

Kalle: "Okej, ungefär hur lång tid kan det ta?"
R: "Svårt att säga, men kanske 1–2 timmar."
K: "Så mellan 600 och 1200 kr, ungefär?"
R: "Som sagt, svårt att säga, men något i den stilen kanske."
K: "Okej, och det är totalpris då?"
R: "Nej, det tillkommer material, verktygshyra, reskostnad, städning, och så vidare."
K: "Okej, vad kan totalpriset hamna på då?"
R: "Som sagt, svårt att säga… kanske 1500–2000 kr?"

Eftersom rörmockaren vet här att detta jobb tar i 99% av fallen 5-10 minuter att utföra så ska det inte vara svårt att ge ett troligt ca pris på.

Ofta accepterar kunden jobbet efter de första kommentarerna, ovetande om att slutkostnaden sannolikt kommer att bli betydligt högre – helt enkelt eftersom man bara diskuterat timpris och inte de extra kostnaderna som kan vara betydande.

Det är naturligt att kunden vill ha en uppskattning av kostnaden även utan en offert. Pratar vi om några hundralappar, 2000 kr, 4000 kr? Ibland kanske man funderar på om ett annat företag vore bättre. Det är ju inte ovanligt att företag sätter höga priser för att undvika vissa jobb.

Finns det verkligen folk som väljer rörligt pris utan att diskutera priset alls? Det låter riskabelt.

Visst bör man sikta på offert och fastpris när det är möjligt, men ibland går det inte. Min erfarenhet är att rörmokare undviker fast pris så långt det går och påstår att "det blir billigare på rörligt." I mitt fall ser det dock ut som att rörligt aldrig blivit billigast. Även när man accepterar en offert dyker det ofta upp extra kostnader som leder tillbaka till timpris.

Grundproblemet verkar vara en komplex priskalkyl och viljan att ge ett konkurrenskraftigt pris (om man är intresserad av jobbet).

Jag har anlitat många tjänster som ex snickare, bilmekaniker, elektriker, frisörer, taxi och kollektivtrafik. Av dessa är det utan tvekan VVS-tjänster som överraskat mest med sina fakturor.

När det gällde installationen av avhärdaren meddelade jag flera gånger att jag ville ha fast pris, men rörmokaren hävdade att det skulle bli billigare med rörligt och att priset skulle landa runt 24 000 kr. Arbetet gick som planerat enligt rörmokaren som var här, men slutnotan blev ändå 30 000 kr. Förklaringen? "Jag drog rören närmare väggen." Så, 6000 kr för att dra tre meter rör en meter närmare väggen? Okej? Nej, jag har mest sanolikt fått täcka upp för något annat, kanske rent av ett misstag från deras sida.

Mitt jobb innefattar tidsuppskattning av komplexa lösningar som inkluderar allt, men det handlar inte om en exakt kalkyl utan om en grov uppskattning. Beställaren är medveten om att siffrorna inte är exakta, men det ger ändå något att förhålla sig till och som ofta stämmer hyfsat, vilket har ett stort värde. Ibland kan saker inträffa som gör att uppskattningen blir fel, men det är en risk som alla är medvetna om. Jag ingår inget avtal bara för att jag uppskattar en siffra. Däremot, om jag ingår ett avtal där exakta siffror (som en offert) krävs, är det självklart jag som får stå för merkostnaden om det tar längre tid än beräknat.
Jag ser att du förstår inte grundläggande företagsjuridik.
Att ge en ungefärlig uppskattning till kund är just att ingå ett avtal, och det får överstiga bara 15%, därför brukar man inte ge pris på småjobb, inte ens någon uppskattning efter det är också ett avtal vilket kunden kan hävda efteråt, småjobb är också sällan lönsamma så det är inte värt för vår del, det är inte heller lönsamt att få juridiskt vattentät avtal eftersom det blir för komplicerat för småjobb, därför man säger till kunden att vi tar det här löpande eftersom man kan inte veta i förväg hur vi löser det här.
I vissa fall kan man hänvisa något annat jobb och säga att förra gången vad jag tror var likadana jobb kostade det 19000 kr men jag vet inte om det här är likadant och om förutsättningar är samma, detta är inte avtal.

Här har vi klassiskt case hantverkaren blir lurad ingå ett avtal, här får det max kosta 2000 kr, sånt småjobb är det absolut inte värt att säga något pris alls.

Kalle: "Okej, ungefär hur lång tid kan det ta?"
R: "Svårt att säga, men kanske 1–2 timmar."
K: "Så mellan 600 och 1200 kr, ungefär?"
R: "Som sagt, svårt att säga, men något i den stilen kanske."
K: "Okej, och det är totalpris då?"
R: "Nej, det tillkommer material, verktygshyra, reskostnad, städning, och så vidare."
K: "Okej, vad kan totalpriset hamna på då?"
R: "Som sagt, svårt att säga… kanske 1500–2000 kr?"


Finns det verkligen folk som väljer rörligt pris utan att diskutera priset alls? Det låter riskabelt.

Absolut, jag gör ibland även stora jobb helt utan att diskutera om priser, vi pratar om 300K till 600K jobb, det är så det funkar när man får förtroendet från folk och har bra relation till kund.

Visst bör man sikta på offert och fastpris när det är möjligt, men ibland går det inte. Min erfarenhet är att rörmokare undviker fast pris så långt det går och påstår att "det blir billigare på rörligt." I mitt fall ser det dock ut som att rörligt aldrig blivit billigast. Även när man accepterar en offert dyker det ofta upp extra kostnader som leder tillbaka till timpris.
Ja, våran bransch är väldigt materialintensiv och ibland är det omöjligt att uppskatta priser och då säger man till kunden att man kör löpande, som beställare måste man vara vaken även på fastpris, många gånger blir det dyra extrajobb ändå.

Jag har anlitat många tjänster som ex snickare, bilmekaniker, elektriker, frisörer, taxi och kollektivtrafik. Av dessa är det utan tvekan VVS-tjänster som överraskat mest med sina fakturor.

Ja, våran bransch är väldigt materialintensiv och när det drar iväg kan det kosta mycket, vi jobbar även med känsliga saker som vatten/värme/avlopp, det måste bara funka annars blir folk sjuka. Om vi gör fel blir det i värsta fall stora vattenskada och det måste vara med i marginalen.
 
I Ironside skrev:
plus taxi resan fram och tillbaka för att hämta det!
En rörmokare som åker taxi till grossisten. 😱. Mycket ska man höra... Fast i exempelvis centrala Stockholm kanske det inte är så dumt...
 
I Ironside skrev:
Det får mig att minnas det där tillfället när jag hade en rörmokare här för att byta expansionskärl. Jag pekade ut ett "märkes" kärl jag ville ha för runt 400-500 kr, som fanns på en välkänd VVS-butik bara ett stenkast bort. Men nej, det gick förstås inte – VVS:aren skulle såklart handla från sin egen återförsäljare\grosist en bit längre bort, trots att han själv bodde närmare både mig och butiken än återförsäljaren. "Okej," sa jag, "kör på det då." Hur blev fakturan? Självklart blev det ett no-name kärl för mer än dubbla priset, plus taxi resan fram och tillbaka för att hämta det! 😉

För övrigt, när det gäller skicklighet kan jag inte säga att någon har varit bättre än någon annan. De flesta verkar prestera ganska lika, det finns säkert de som underpresterar men inget jag stött på, än.
Jag skulle säga att prestation varierar väldigt mycket, det får jag höra mina kunder som ringer och pratar ibland skit om andra VVS firmor.

Jag kör eget så jag är väldigt mån om mina kunder och rykten, många har inga grejer på eget lager eller i bilen, då blir det mycket taxiresor, jag jobbar istället helst, känns misslyckad om man måste hämta grejer :D
 
  • Gilla
Jörgen Hjelm1 och 1 till
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Det är väl som det ska.
Servicebil tar man per gång.
Arbetstid vvs gubben naturligtvis.
Vad är det som är orimligt?
Det är väl i självaste laget inte rimligt för fem korvöre.

Bilen är inräknad vad den kostar i timpriset till kund, det är inte ok att ta restid=arbetskostnad/h+framkörningsavgift.

Det är att dubbel fakturera. Antingen tar man vad bilen kostar i framkörningsavgift inom en viss radie eller så tar man betalt för restid som arbetstid. Att skicka på bägge, som i mitt fall x2+restid i timmar är lurendrejeri och inget annat.

Men du kan ju skriva ut ditt företag här så får vi se ditt lysande omdöme?
 
E Erik9005 skrev:
Yes, samtidigt som vi andra får några kronor per mil i deklarationen så tar du som hantverkare både framkörningsavgift och arbetskostnad för att sitta i bilen. Spela inte dum.
Har du funderat på att killen i bilen rätt ofta är anställd? För övrigt så får man då lön... vilket skiljer rejält från timmkostnaden du får betala...
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
D Davspa skrev:
Det är väl i självaste laget inte rimligt för fem korvöre.

Bilen är inräknad vad den kostar i timpriset till kund, det är inte ok att ta restid=arbetskostnad/h+framkörningsavgift.

Det är att dubbel fakturera. Antingen tar man vad bilen kostar i framkörningsavgift inom en viss radie eller så tar man betalt för restid som arbetstid. Att skicka på bägge, som i mitt fall x2+restid i timmar är lurendrejeri och inget annat.

Men du kan ju skriva ut ditt företag här så får vi se ditt lysande omdöme?
Skattemyndigheten håller inte med där om det ska vara rot....Då måste resor och bil specas
 
  • Gilla
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
E Erik9005 skrev:
Yes, samtidigt som vi andra får några kronor per mil i deklarationen så tar du som hantverkare både framkörningsavgift och arbetskostnad för att sitta i bilen. Spela inte dum.
sur för att du valt fel yrke?
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Lite snopet när jobbet tog en halvtimme, sen tog det 1,5 timme för hantverkaren att köra till återvinningen flera mil bort och betala dyrt för att kasta en minimal mängd skräp. Sen behövde tydligen bilen tvättas också. Så fakturan hamnade på mer än 5 gånger så mycket som man trodde.
Sen körde ju inte hantverkaren till återvinningen med enbart ditt skräp. Det klumpades samman med flera andra kunders och alla debiterades full tid, och kopparen sparades för att senare säljas till en skrotnisse.
 
  • Haha
Lassiter
  • Laddar…
D Davspa skrev:
Det är väl i självaste laget inte rimligt för fem korvöre.

Bilen är inräknad vad den kostar i timpriset till kund, det är inte ok att ta restid=arbetskostnad/h+framkörningsavgift.

Det är att dubbel fakturera. Antingen tar man vad bilen kostar i framkörningsavgift inom en viss radie eller så tar man betalt för restid som arbetstid. Att skicka på bägge, som i mitt fall x2+restid i timmar är lurendrejeri och inget annat.

Men du kan ju skriva ut ditt företag här så får vi se ditt lysande omdöme?
Det är så branschen fungerar.
Servicebil eller vissa kallar framkörningsavgift är en post alltid.
Sedan tillkommer arbetstid normalt minimidebitering 1,5 timme
Dom 2 sakerna är helt skilda varandra.
Om längre resa tillkommer även milkostnad.
Tänk att jag jobbar åt grannen och tar 500kr + moms servicebil, alltid.

Men jag tycker du ska anmäla ditt ärende till ARN istället att bråka med företagaren?
 
  • Gilla
L8ttas
  • Laddar…
G GabrielH skrev:
Sen körde ju inte hantverkaren till återvinningen med enbart ditt skräp. Det klumpades samman med flera andra kunders och alla debiterades full tid, och kopparen sparades för att senare säljas till en skrotnisse.
I den optimala världen 🎉🎉🤑🤑
Eller att han har en container själv, men det kostar rätt mycket det också... vem betalar den då? 😂😂😂
Skit det här är svårt med soporna..
Jag brukar snickaren ta hand om soporna, dom gillar köra till tippen eller kunden.
 
E Erik9005 skrev:
Det är vad tråden handlar om, kolla punkt 1 i första inlägget.
Jag har läst igenom det inlägget två gånger nu, men hittar ingenting om att hantverkaren tagit betalt för resan från hemmet. Kan du visa vart det står?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har läst igenom det inlägget två gånger nu, men hittar ingenting om att hantverkaren tagit betalt för resan från hemmet. Kan du visa vart det står?
Läser man mellan raderna så, det är så hantverkares fakturor fungerar, stämmer inte arbetad tid och man frågar dem varför så säger de ”jo men jag måste väl ta mig ut till kunden eller?” 9 gånger av 10.

Och nu har de inte kunnat lyfta på luren heller (också vanligt) så TS har inte kunnat få det svart på vitt bara.
 
Fairlane
E Erik9005 skrev:
Läser man mellan raderna så, det är så hantverkares fakturor fungerar, stämmer inte arbetad tid och man frågar dem varför så säger de ”jo men jag måste väl ta mig ut till kunden eller?” 9 gånger av 10
Men det kunden får betala för är resan från firman till kunden, inre från hemmet till firman och sen till kunden.

Det är där det blir fel när du jämför din och min resa till kontoret och hantverkaren till kunden.

Jämför gärna med hemtjänsten. De får inte betalt för att ta sig till kontoret på morgonen, men de går betalt för att ta sig mellan brukarna. Det räcker tid som den anställde får betalt för och tid som hemtjänstföretaget fakturerar kommunen för.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men det kunden får betala för är resan från firman till kunden, inre från hemmet till firman och sen till kunden.

Det är där det blir fel när du jämför din och min resa till kontoret och hantverkaren till kunden.

Jämför gärna med hemtjänsten. De får inte betalt för att ta sig till kontoret på morgonen, men de går betalt för att ta sig mellan brukarna. Det räcker tid som den anställde får betalt för och tid som hemtjänstföretaget fakturerar kommunen för.
Sossarna fattar inte det där, nån annan ska betala 😀
 
H Hallerudsbo skrev:
Tror åvc här tar 200 plus moms för en företagsbil under 3,5 ton.
Sen vet jag att några snickar firmor kör dit sina kärror så sorterar dom som jobbar och slänger åt firmorna, då har dom tatt 6-700 plus moms för det.

De har då skickat offert till kund så får kunden välja om de vill spara ett par kronor.
Där jag bor tar ÅVC 700kr ink moms från företag, sen timmar på det, kostar lätt 1500-2000 att köra bort ett lass skräp för kund
 
  • Wow
Lassiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.