Hej! Vi tittar på en plan tomt i stockholmstrakten där det kommer behövas pålas, ca 8m till berg. Vi har inte hunnit göra en geoteknisk undersökning än, men har via olika hustillverkare börjat ta in offerter för markarbete. Jag reagerar lite på den här offerten, men har inte så mycket kunskap om praxis och undrar vad ni mer erfarna tycker. Är det inte lite väl många poster som ingår i varandra som man tar ut extrakostnader för? Att företaget är stationerad söder om Linköping dessutom känns också jättekonstigt i min mening.

Är det verkligen rimligt med markarbeten på nästan en miljon kronor med reservation för en massa extra kostnader specificerade i "övrigt" på en plan tomt?

Jag har fått uppskattningar muntligt på ca 250k när jag varit ute med annan entreprenör på tomten men där jag fortfarande inväntar offert ifrån skriftligt.

• Offert för markarbete med kostnadsposter för grävmaskin, pålning och schaktmassor, totalt 519.610 kr, samt grundarbete på 392.000 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert för markarbete: totalpris 911,610 kr, reservationer för vinterkostnader, berg, ledningar och avlopp specificerade.
  • Offert från ett byggföretag som listar olika kostnader och poster för markarbete på en plan tomt i Stockholmsområdet, inklusive geoteknisk undersökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Här i en småort i Sörmland har pålning kostat kring 100 000 kr för ett småhus på plan tomt med lera. Arbetet har gjorts på en dag.

• Gilla
KritanLarsson
  • Laddar…
K KritanLarsson skrev:
Hej! Vi tittar på en plan tomt i stockholmstrakten där det kommer behövas pålas, ca 8m till berg. Vi har inte hunnit göra en geoteknisk undersökning än, men har via olika hustillverkare börjat ta in offerter för markarbete. Jag reagerar lite på den här offerten, men har inte så mycket kunskap om praxis och undrar vad ni mer erfarna tycker. Är det inte lite väl många poster som ingår i varandra som man tar ut extrakostnader för? Att företaget är stationerad söder om Linköping dessutom känns också jättekonstigt i min mening.

Är det verkligen rimligt med markarbeten på nästan en miljon kronor med reservation för en massa extra kostnader specificerade i "övrigt" på en plan tomt?

Jag har fått uppskattningar muntligt på ca 250k när jag varit ute med annan entreprenör på tomten men där jag fortfarande inväntar offert ifrån skriftligt.
Du måste göra göra markundersökningar

Man borra ner till urberg eller tar upp lera för att titta på hur mycket det tål. Gissa är dåligt.
När man bygger kostar allt mycket ingen jobbar gratis och byggare är inte kultur arbetare. Utrustningen man har är väldigt dyr och det ska man tänka på. Ju bättre organiserad man är och specifikt man kan göra ju billigare blir det. Därav bra konsult arbete från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.