nimhed nimhed skrev:
  1. Eget renoveringsarbete – Värdet på det egna arbetet är aldrig avdragsgillt.
Ja, det kommer ju drabba en annan den dagen man säljer.
Gäller det även eget arbete på tillbyggnad?
Egna arbetet i form av arbetstid är det som inte är avdragsgillt. Avdraget gäller för det du betalat för med pengar. Blod svett å tårar är inte avdragsgillt
 
Jonte7471 Jonte7471 skrev:
Egna arbetet i form av arbetstid är det som inte är avdragsgillt. Avdraget gäller för det du betalat för med pengar. Blod svett å tårar är inte avdragsgillt
Jag fick för mig att man kunde använda ett schablonavdrag typ per kvm om man inte hade sina kvitton, men då stämmer inte det.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nice, trodde faktiskt inte alla avdrag gällde vid renovering. Bra veta ska sälja min lgh snart..
Aj fasen, skall ni lämna Sveriges krogdistrikt numero 1? :cool:

(Mormor hade affär på Bondegatan, en barnekiperings- och leksaksaffär.
Så varje jul fick jag en mjuk julklapp, en tröja eller byxa eller något annat av trikå,
och en hård klapp, liten leksakslyftkran till exempel.)
 
nimhed nimhed skrev:
Jag fick för mig att man kunde använda ett schablonavdrag typ per kvm om man inte hade sina kvitton, men då stämmer inte det.
Från artikeln:
När du vill göra ett avdrag måste du bevisa att du haft den faktiska kostnaden. Finns inte det kvar måste du kunna påvisa ett skäligt avdrag.

Det tolkar jag som att du kan yrka på avdrag även om du saknar kvitton/fakturor. Det kan funka med tex foton som bevisning. Men har man gjort jobbet själv är det såklart bedrägligt att försöka hävda att man haft en kostnad för det.

Så, nej, det finns inga schablonavdrag, men om du yrkar på ett skäligt avdrag och kan bevisa att tex en utbyggnad faktiskt skett så har du goda möjligheter att få igenom detta även om kvitton för alla kostnader saknas.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Aj fasen, skall ni lämna Sveriges krogdistrikt numero 1? :cool:

(Mormor hade affär på Bondegatan, en barnekiperings- och leksaksaffär.
Så varje jul fick jag en mjuk julklapp, en tröja eller byxa eller något annat av trikå,
och en hård klapp, liten leksakslyftkran till exempel.)
Försöker hitta hus så nära stan som möjligt :D
 
Alltså när man läser här vad ni skriver om lön och priser i Stockholm.
Det är ekonomisk-oberoende nivåer om man jämfört med för jag bor och jobbar.
Ska tipsa folk att ta en kort karriär i Stockholm och skjut sen ur dig systemet uppe i norr.

Visst det händer att det kommer folk från Stockholm som jobbat ett tag sen sålt och sen bara pekat och köpt här och sen fortsatte ett stillsamt liv i det lugna så det förekommer nog redan
 
B b8q skrev:
Normala? Vi har verkligen olika referensramar. :crysmile:Jag och frun har ungefär halva de där lönerna, men så har vi bara jobbat i Stockholm i ca 25-30 år.
När jag säger normalt så menar jag väl ungefär medel. 70 är troligen en bit över medel, även för en medelålders man i Stockholm. Men skulle gissa att det ligger en bit över 50 åtminstone.
 
V vectrex skrev:
När jag säger normalt så menar jag väl ungefär medel. 70 är troligen en bit över medel, även för en medelålders man i Stockholm. Men skulle gissa att det ligger en bit över 50 åtminstone.
Säg mellan 35 och 40 då är du närmare sanningen:
https://buffert.se/loner-i-sverige/
 
River jag ett hus som är lika dyrt att riva å sen bygga nytt som att renovera det. Så får jag dra av efter 5 år med nybygge men inte renovering. Miljöpolitik. Inte undra på att byggsektorn släpper ut ca.18 miljoner ton koldioxid.
 
T TheGame skrev:
Alltså när man läser här vad ni skriver om lön och priser i Stockholm.
Det är ekonomisk-oberoende nivåer om man jämfört med för jag bor och jobbar.
Ska tipsa folk att ta en kort karriär i Stockholm och skjut sen ur dig systemet uppe i norr.

Visst det händer att det kommer folk från Stockholm som jobbat ett tag sen sålt och sen bara pekat och köpt här och sen fortsatte ett stillsamt liv i det lugna så det förekommer nog redan
Haha, nej, det är tyvärr inget fett liv man lever med den lönen. Men mycket skatt får man betala.

Ekonomiskt oberoende blir du inte som löntagare, möjligen som anställd VD på stort bolag.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha, nej, det är tyvärr inget fett liv man lever med den lönen. Men mycket skatt får man betala.

Ekonomiskt oberoende blir du inte som löntagare, möjligen som anställd VD på stort bolag.
Då måste det vara väldigt dyra levnadskostnader hos er.
 
T TheGame skrev:
Då måste det vara väldigt dyra levnadskostnader hos er.
Jag tycker ju då inte det. Men jag har råd med att man slopar ränteavdraget iaf :P
 
Min upplevelse är att många kollegor som bor i Stockholm lever över sina tillgångar, och lite triggar varandra. Om man redan har lån på 7 Mkr, vad är då billån på 2 × 500 Kkr. Sen får man ju unna sig att åka till alperna 1-2 ggr per år med släkten, för det gör ju alla andra. Samma sak med AW varje-varannan vecka. Mat kan man ju inte handla på Willys, osv.

Man kan bli ekonomiskt oberoende på 1,3 Mkr årlig bruttolön i Stockholm också, men man får ställa sig utanför statusracet.
 
H Hochiha skrev:
Man kan bli ekonomiskt oberoende på 1,3 Mkr årlig bruttolön i Stockholm också, men man får ställa sig utanför statusracet.
Det är inte definitionen av ekonomiskt oberoende :)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
G
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inte definitionen av ekonomiskt oberoende :)
Jag har för mig att man måste kunna leva bara på räntan/avkastningen på pengarna för att vara ekonomiskt oberoende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.