9 005 läst ·
46 svar
9k läst
46 svar
Sålt huset? Det här får du dra av
Egna arbetet i form av arbetstid är det som inte är avdragsgillt. Avdraget gäller för det du betalat för med pengar. Blod svett å tårar är inte avdragsgilltnimhed skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Aj fasen, skall ni lämna Sveriges krogdistrikt numero 1?AndersMalmgren skrev:
(Mormor hade affär på Bondegatan, en barnekiperings- och leksaksaffär.
Så varje jul fick jag en mjuk julklapp, en tröja eller byxa eller något annat av trikå,
och en hård klapp, liten leksakslyftkran till exempel.)
Från artikeln:nimhed skrev:
När du vill göra ett avdrag måste du bevisa att du haft den faktiska kostnaden. Finns inte det kvar måste du kunna påvisa ett skäligt avdrag.
Det tolkar jag som att du kan yrka på avdrag även om du saknar kvitton/fakturor. Det kan funka med tex foton som bevisning. Men har man gjort jobbet själv är det såklart bedrägligt att försöka hävda att man haft en kostnad för det.
Så, nej, det finns inga schablonavdrag, men om du yrkar på ett skäligt avdrag och kan bevisa att tex en utbyggnad faktiskt skett så har du goda möjligheter att få igenom detta även om kvitton för alla kostnader saknas.
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Försöker hitta hus så nära stan som möjligtKnockOnWood skrev:
Alltså när man läser här vad ni skriver om lön och priser i Stockholm.
Det är ekonomisk-oberoende nivåer om man jämfört med för jag bor och jobbar.
Ska tipsa folk att ta en kort karriär i Stockholm och skjut sen ur dig systemet uppe i norr.
Visst det händer att det kommer folk från Stockholm som jobbat ett tag sen sålt och sen bara pekat och köpt här och sen fortsatte ett stillsamt liv i det lugna så det förekommer nog redan
Det är ekonomisk-oberoende nivåer om man jämfört med för jag bor och jobbar.
Ska tipsa folk att ta en kort karriär i Stockholm och skjut sen ur dig systemet uppe i norr.
Visst det händer att det kommer folk från Stockholm som jobbat ett tag sen sålt och sen bara pekat och köpt här och sen fortsatte ett stillsamt liv i det lugna så det förekommer nog redan
När jag säger normalt så menar jag väl ungefär medel. 70 är troligen en bit över medel, även för en medelålders man i Stockholm. Men skulle gissa att det ligger en bit över 50 åtminstone.B b8q skrev:
Säg mellan 35 och 40 då är du närmare sanningen:V vectrex skrev:
https://buffert.se/loner-i-sverige/
River jag ett hus som är lika dyrt att riva å sen bygga nytt som att renovera det. Så får jag dra av efter 5 år med nybygge men inte renovering. Miljöpolitik. Inte undra på att byggsektorn släpper ut ca.18 miljoner ton koldioxid.
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Haha, nej, det är tyvärr inget fett liv man lever med den lönen. Men mycket skatt får man betala.T TheGame skrev:Alltså när man läser här vad ni skriver om lön och priser i Stockholm.
Det är ekonomisk-oberoende nivåer om man jämfört med för jag bor och jobbar.
Ska tipsa folk att ta en kort karriär i Stockholm och skjut sen ur dig systemet uppe i norr.
Visst det händer att det kommer folk från Stockholm som jobbat ett tag sen sålt och sen bara pekat och köpt här och sen fortsatte ett stillsamt liv i det lugna så det förekommer nog redan
Ekonomiskt oberoende blir du inte som löntagare, möjligen som anställd VD på stort bolag.
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Min upplevelse är att många kollegor som bor i Stockholm lever över sina tillgångar, och lite triggar varandra. Om man redan har lån på 7 Mkr, vad är då billån på 2 × 500 Kkr. Sen får man ju unna sig att åka till alperna 1-2 ggr per år med släkten, för det gör ju alla andra. Samma sak med AW varje-varannan vecka. Mat kan man ju inte handla på Willys, osv.
Man kan bli ekonomiskt oberoende på 1,3 Mkr årlig bruttolön i Stockholm också, men man får ställa sig utanför statusracet.
Man kan bli ekonomiskt oberoende på 1,3 Mkr årlig bruttolön i Stockholm också, men man får ställa sig utanför statusracet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
