G
Vad JAG hade gjort, är att gå till en öppen polisstation och frågat där (alt ringa eller liknande)
Visa t.ex. la ut annonsen si å så, personen swishade X kronor (typ annonspriset), men nu slutat svara på alla kontaktvägar jag hade, och frågat vilka lagliga vägar jag har, och vad jag borde göra.
Troligen blir svaret närmare vad andra svarat, swicha tillbaka pengarna och lägga ut igen.
Men man kan kanske ta en "hanteringsavgift" som t.ex. motsvarar extrakostnaden för att annonsera ut den igen osv.

Jag skulle skiva ett sms och skriva om inte mopeden är hämtad innan dag X så kommer den säljas på nytt och att du kommer behålla pengarna.

Absolut bästa vore väl att skicka ett rekommenderat brev så du har bevis att personen hämtat ut det.

• Gilla
Vespa
  • Laddar…
Skickade precis detta, och ger han nästan 1 månad till på sig att hämta:

Hej X
Jag måste meddela dig att om inte mopeden hämtas innan lördagen den 24-augusti 2019, så kommer jag att lägga ut den till försäljning igen och behåller också pengarna du betalat för den.
Det har då gått 3 månader sedan köpet.

• Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Uppföljning:
Efter mitt senaste SMS så svarade han och hade 1000 bortförklaringar för att han inte hade kunnat att hämta upp mopeden.
Nu säger han att han ordnat med upphämtning i slutet av nästa vecka med ett bolag? Vilket vet jag inte.
Men dom skulle tydligen höra av sig innan dom kommer och hämtar.

Kanske får jag bort mopeden nu (!)

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Om firman inte hör av sig, så kan du ju maila honom och tacka för att han äntligen lät hämta moppen. och firman som hämtade verkade vara jättebra...

• Haha
  • Gilla
Silver78 och 5 till
  • Laddar…
Varför ljuga?
Det är väl bättre att meddela att han förverkat sin rätt till mopeden.
@TS, skönt, om en vecka vet du om du har blivit av med den eller om det är dags att sälja igen.

H hempularen skrev:
Om firman inte hör av sig, så kan du ju maila honom och tacka för att han äntligen lät hämta moppen. och firman som hämtade verkade vara jättebra...

• Gilla
Vespa
  • Laddar…
Jag har en gång varit en sån där försvinnande köpare...... jag fick en sämre period i ryggen och efteråt blev det kassakris. Försökte förklara...men fick en känsla av att säljaren inte trodde mig.
Han blev väldigt glad då jag dök upp och hämtade maskinen och betalade kontant. Ett halvår försenat.

Fast i TS fall var det väl redan betalt. Köparen hämtade bara aldrig.

Mopeden äntligen hämtad idag!

• Gilla
Bettan74 och 9 till
  • Laddar…
Sålde en gång några ganska svåra karossdelar till en Opel. Köparen bodde långt bort och vi kom förvisso överens om att han skulle hämta vid tillfälle men det tog hela tre år innan han hörde av sig igen. Han måste ha litat på mig iallafall för han hade ju betalat dem och gjort klart så. När han väl hörde av sig så sa han ingenting om att det dröjt tre år utan det var precis som han betalat dagen före.

• Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.