Hej
Jag annonserade och sålde en grej, fick betalt direkt av "köparen" via Swish.

Detta var i mitten av Maj. Jag har ringt och smsat flertalet gånger och undrar när han kommer och hämtar upp sitt köp. Dealen var egentligen att han skulle hämta innan vi flyttade, som var den 1/7. Han kom inte, och svarar inte på sms.

Vad gör jag nu? Lägger ut den och säljer den igen? Vad har jag för rättigheter mot honom?

Är väl bara att lägga upp till försäljning igen och betala tillbaka pengarna om han skulle höra av sig om du då har sålt till någon annan.

Knepigt läge. Men du har i alla fall fått betalt! :)

I grunden skulle jag säga att det är 50 och 55 §§ köplagen som gäller.

Vill du kan du alltså häva köpet och sälja till någon annan. Köparen ska då i princip ha tillbaka sina pengar, men säljer du billigare än du först gjorde eller har omkostnader för den nya försäljningen borde du kunna hålla kvar mellanskillnaden/omkostnaderna som skadestånd och bara betala tillbaka resten. Misstänker dock att du främst vill ha saken ur världen och då kan man ju låta udda vara jämnt.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag skulle vilja bli av med den,den tar plats då det är en veteran moped.
Han kan få en chans till innan jag lägger ut den till försäljning igen. Hoppas han svarar denna gånge ...

Vad rör det sig om för summa?

Sålde en bil för massa år sedan där köparen betalade 10% i handpenning och skulle hämta om x veckor... sedan började ha strula och sedan skulle hans dotter sköta det men det gick ännu sämre.. så efter 2 månader och antal samtal till mobilsvar och sms o email så skrev jag att är den inte hämtad och betald innan datum x så läggs bilen ut igen och handpenningen förverkas. Hörde aldrig av dem igen och bilens vinst blev större :cool:

• Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
Inga stora summor, bara 5.000:-
@sir_daniel Ja så kan jag ju också skriva

Med swish är det väl för den delen enkelt att skicka tillbaka pengarna om du nu inte får något svar och om nu samvetet säger så. ;)

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
sir_daniel sir_daniel skrev:
Vad rör det sig om för summa?

Sålde en bil för massa år sedan där köparen betalade 10% i handpenning och skulle hämta om x veckor... sedan började ha strula och sedan skulle hans dotter sköta det men det gick ännu sämre.. så efter 2 månader och antal samtal till mobilsvar och sms o email så skrev jag att är den inte hämtad och betald innan datum x så läggs bilen ut igen och handpenningen förverkas. Hörde aldrig av dem igen och bilens vinst blev större :cool:
En jagga?

Jag har ett liknande problem, en ”förening” hyr lite utrymme, nu är det flera år sedan de använde grejorna (och betalade) och kontaktpersonen verkar ha flyttat, har bara hans förnamn och det finns väl ett 20 tal i Sverige som det kan vara.

Sälja prylarna?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
En jagga?
Var det du som var första köparen?:crysmile:

• Gilla
Vespa
  • Laddar…
Staffans2000
Nejdå! Jag är synsk!

Nejdå! Jag är synsk!
Wow!:cool:

Nejdå! Jag är synsk!
Eller vet jag håller på med jaguarer :thinking:

Staffans2000
:oops:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.