6 107 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Sålt en grej som inte hämtas upp, vad göra?
Sida 1 av 2
Hej
Jag annonserade och sålde en grej, fick betalt direkt av "köparen" via Swish.
Detta var i mitten av Maj. Jag har ringt och smsat flertalet gånger och undrar när han kommer och hämtar upp sitt köp. Dealen var egentligen att han skulle hämta innan vi flyttade, som var den 1/7. Han kom inte, och svarar inte på sms.
Vad gör jag nu? Lägger ut den och säljer den igen? Vad har jag för rättigheter mot honom?
Jag annonserade och sålde en grej, fick betalt direkt av "köparen" via Swish.
Detta var i mitten av Maj. Jag har ringt och smsat flertalet gånger och undrar när han kommer och hämtar upp sitt köp. Dealen var egentligen att han skulle hämta innan vi flyttade, som var den 1/7. Han kom inte, och svarar inte på sms.
Vad gör jag nu? Lägger ut den och säljer den igen? Vad har jag för rättigheter mot honom?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
Knepigt läge. Men du har i alla fall fått betalt! 
I grunden skulle jag säga att det är 50 och 55 §§ köplagen som gäller.
Vill du kan du alltså häva köpet och sälja till någon annan. Köparen ska då i princip ha tillbaka sina pengar, men säljer du billigare än du först gjorde eller har omkostnader för den nya försäljningen borde du kunna hålla kvar mellanskillnaden/omkostnaderna som skadestånd och bara betala tillbaka resten. Misstänker dock att du främst vill ha saken ur världen och då kan man ju låta udda vara jämnt.
I grunden skulle jag säga att det är 50 och 55 §§ köplagen som gäller.
Vill du kan du alltså häva köpet och sälja till någon annan. Köparen ska då i princip ha tillbaka sina pengar, men säljer du billigare än du först gjorde eller har omkostnader för den nya försäljningen borde du kunna hålla kvar mellanskillnaden/omkostnaderna som skadestånd och bara betala tillbaka resten. Misstänker dock att du främst vill ha saken ur världen och då kan man ju låta udda vara jämnt.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Vad rör det sig om för summa?
Sålde en bil för massa år sedan där köparen betalade 10% i handpenning och skulle hämta om x veckor... sedan började ha strula och sedan skulle hans dotter sköta det men det gick ännu sämre.. så efter 2 månader och antal samtal till mobilsvar och sms o email så skrev jag att är den inte hämtad och betald innan datum x så läggs bilen ut igen och handpenningen förverkas. Hörde aldrig av dem igen och bilens vinst blev större
Sålde en bil för massa år sedan där köparen betalade 10% i handpenning och skulle hämta om x veckor... sedan började ha strula och sedan skulle hans dotter sköta det men det gick ännu sämre.. så efter 2 månader och antal samtal till mobilsvar och sms o email så skrev jag att är den inte hämtad och betald innan datum x så läggs bilen ut igen och handpenningen förverkas. Hörde aldrig av dem igen och bilens vinst blev större
Inga stora summor, bara 5.000:-
@sir_daniel Ja så kan jag ju också skriva
@sir_daniel Ja så kan jag ju också skriva
Med swish är det väl för den delen enkelt att skicka tillbaka pengarna om du nu inte får något svar och om nu samvetet säger så. 
En jagga?sir_daniel skrev:
Vad rör det sig om för summa?
Sålde en bil för massa år sedan där köparen betalade 10% i handpenning och skulle hämta om x veckor... sedan började ha strula och sedan skulle hans dotter sköta det men det gick ännu sämre.. så efter 2 månader och antal samtal till mobilsvar och sms o email så skrev jag att är den inte hämtad och betald innan datum x så läggs bilen ut igen och handpenningen förverkas. Hörde aldrig av dem igen och bilens vinst blev större![]()
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har ett liknande problem, en ”förening” hyr lite utrymme, nu är det flera år sedan de använde grejorna (och betalade) och kontaktpersonen verkar ha flyttat, har bara hans förnamn och det finns väl ett 20 tal i Sverige som det kan vara.
Sälja prylarna?
Sälja prylarna?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg