7 447 läst ·
70 svar
7k läst
70 svar
Säljer mer el än köper men dyrt ändå?
Intressant med alla trådar där man verkar tro att inleverans av tex solel över någon nämnvärd tid framöver skulle ge något tydligt ekonomiskt utbyte. Självklart är och kan det vara bra om man själv drar nytta av merparten men annars och i ett enkelt systemperspektiv knappast så.
Ja konstigt att så många 100.000-tals hushåll i Europa dunkar upp solpaneler på taken varje år. Alla måste ju vara goa i boet, eller ?GK100 skrev:
Jag tycker det är intressant att se alla trådar där personer på fullt allvar ifrågasätter besluten att sätta upp solpaneler med en väldigt varierande flora av anledningar.GK100 skrev:
"elen blir snart så billig med alla solpaneler att du inte tjänar en spänn på överproduktion"
"bättre placera på börsen..det är säkra pengar"
"elbolagen blåser oss hursomhelst så lika bra att skita i solpaneler"
"miljön kan vi inte göra något åt ändå med tanke på Kina och Indiens fossilanvändning"
Samma resonemang förs ofta om elbilar men där är i alla fall kalkylen svårare att få ihop.
Med solpaneler höjer du värdet på ditt hus, minskar din elkostnad, gör en insats för miljön och i bästa fall kan du nå break-even om 8-10 år sen är resten ren vinst.
Svårare än så är det inte. Kan vi släppa diskussionen nu?
Har du tittat på vad elen kostar i andra länder?Jonatan79 skrev:
Låt oss köra en gissningslek, gissa elområdet (alla är inom EU):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om du lite bättre så även en sån som jag kan förstå förklarar vad "goa i boet" mer strikt betyder åtminstone för dig så är mycket vunnet. Jag förstår vad du och de flesta i denna typen trådar menar och hur det kanske lite naivt är lätt att lockas i olika riktningar i energifrågor. Trots det kvarstår många elementära men hårda frågor som bygger på orubbliga fysikaliska förhållanden det är där jag fiskar med det jag tidigare nämnde som pekande på systemnivå.Jonatan79 skrev:
Vi kan börja med ditt påstående ”tex solel över någon nämnvärd tid framöver skulle ge något tydligt ekonomiskt utbyte. ” Vv förtydliga innehållet av detta? Alla som skaffat solpaneler ser en ekonomisk vinst och vissa kanske även en miljömässig.GK100 skrev:
Om du lite bättre så även en sån som jag kan förstå förklarar vad "goa i boet" mer strikt betyder åtminstone för dig så är mycket vunnet. Jag förstår vad du och de flesta i denna typen trådar menar och hur det kanske lite naivt är lätt att lockas i olika riktningar i energifrågor. Trots det kvarstår många elementära men hårda frågor som bygger på orubbliga fysikaliska förhållanden det är där jag fiskar med det jag tidigare nämnde som pekande på systemnivå.
Mina två cent:
Man kan räkna ut med r*ven och krita att huruvida solceller är en bra investering hänger på framtida priset på el, något vi alla här vet väldigt lite (inget?) om, för isåfall skulle vi verkligen ej ha tid/råd att sitta och skriva på detta forum.
Kanske det starkaste argumentet för solceller är enligt mig att man en i en relativt stor utsträckning försäkrar sig mot potentiella framtida ökade priser. Huruvida den försäkringen visar sig lönsam får som sagt framtiden utvisa.
Man kan räkna ut med r*ven och krita att huruvida solceller är en bra investering hänger på framtida priset på el, något vi alla här vet väldigt lite (inget?) om, för isåfall skulle vi verkligen ej ha tid/råd att sitta och skriva på detta forum.
Kanske det starkaste argumentet för solceller är enligt mig att man en i en relativt stor utsträckning försäkrar sig mot potentiella framtida ökade priser. Huruvida den försäkringen visar sig lönsam får som sagt framtiden utvisa.
Om du då lite definierar ekonomi, ekonomiskt osv i en kontext där de rena fysikaliska begränsningarna får komma in och utan rosa glasögonen på så kan vi gå vidare. Allt man alldagligt tar in i olika ekonomiska begrepp är inte speciellt konkret förankrade i det som tex när det gäller denna typen mer tekniskt, fysikaliskt begränsade frågor måste sättas i första rummet för en gångs skull.Jonatan79 skrev:
Jag behöver inga svar är mer ute efter en lite om möjligt rimligare utgångspunkt så inte onödiga kanske i vissa delar knappa resurser "slösas" på futiliteter och ibland nästan rent strunt.
Jag har månadsmedelpris för konsumtionsavtalet och timpris för produktionsavtalet.
För April blev mina siffror såhär:
Konsumtion: 741kWh = 599kr inkl. moms.
Produktion: 1502kWh = 1199 kr exkl. moms
Summering: 600 kr tillbaka.
Mitt snittpris för såld el blev 69,88 öre/kWh (+10 öre extra från Vattenfall)
Kontrollerade snittpriset på www.timpriskollen.se/kalkylator genom att ladda upp min produktion dit. Det stämde exakt!
För April blev mina siffror såhär:
Konsumtion: 741kWh = 599kr inkl. moms.
Produktion: 1502kWh = 1199 kr exkl. moms
Summering: 600 kr tillbaka.
Mitt snittpris för såld el blev 69,88 öre/kWh (+10 öre extra från Vattenfall)
Kontrollerade snittpriset på www.timpriskollen.se/kalkylator genom att ladda upp min produktion dit. Det stämde exakt!
Jag förstår, jag är nog för dum för dig, du verkar ha en hög akademisk utbildning och ett intellekt långt över min nivå, gonatt!GK100 skrev:
Om du då lite definierar ekonomi, ekonomiskt osv i en kontext där de rena fysikaliska begränsningarna får komma in och utan rosa glasögonen på så kan vi gå vidare. Allt man alldagligt tar in i olika ekonomiska begrepp är inte speciellt konkret förankrade i det som tex när det gäller denna typen mer tekniskt, fysikaliskt begränsade frågor måste sättas i första rummet för en gångs skull.
Jag behöver inga svar är mer ute efter en lite om möjligt rimligare utgångspunkt så inte onödiga kanske i vissa delar knappa resurser "slösas" på futiliteter och ibland nästan rent strunt.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Ledsen men jag måste citera mig själv... ni verkar spinna iväg åt alla möjliga håll istället för att fokusera på att besvara TS fråga. Jag ställde mig själv litet undrande till att min faktura från elbolaget inte blev noll, detta eftersom jag sålt ca tre ggr mer än vad jag köpt under april blott 20 dagar sedan anläggningen togs i drift,H Harald Blåtumme skrev:Om det funkar för dig som med mitt elbolag så debiteras du som vanligt för den el du köpt. Det du får betalt avräknas periodiskt i en sk självfaktura, normalt sker detta två ggr per år. Man kan välja att få detta utbetalt till sitt konto eller låta det stå på elbolagets konto att betala framtida elräkningar med.
Om du är relativt nybliven mikroproducent så tar det alltså ett tag innan detta kommit igång, i värsta fall ett halvår om man precis missat första utbetalningsrundan.
Mer finns att läsa här, i detta fall Skekraft.se : [länk]
Förklaringen var enkel: man får betalt i efterskott och periodicerat helt annorlunda än när elräkningarna för köpt el kommer in. Hoppas alla förstår hur det funkar nu - åtminstone om man har Skekraft som leverantör och köpare.
Sen får du väl tillbaka 655:- så din faktura blir väl 178:-M m@nge skrev:
Du bor i se3 med eon och antar att har elnätsabonomang över 8000kw.
inköp: elnät 348,75+(0.1855+0,49)*702 samt el 55+0,9985*702 blir total 1578,9682
Försäljning antar spotpris utan moms: 1092*0,687 total 742,56
Faktura = inköp-försäljning =836kr
Så ser ut att stämma (finns nättnytta och spot+10 med eon, men för antagne antog tog jag rena spotpriset, var iaf så för mig i mars med Telge i se4)
info hittades:
https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella#rorligtelpris
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-prislista-lag-sthlm-230101.pdf
https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm
inköp: elnät 348,75+(0.1855+0,49)*702 samt el 55+0,9985*702 blir total 1578,9682
Försäljning antar spotpris utan moms: 1092*0,687 total 742,56
Faktura = inköp-försäljning =836kr
Så ser ut att stämma (finns nättnytta och spot+10 med eon, men för antagne antog tog jag rena spotpriset, var iaf så för mig i mars med Telge i se4)
info hittades:
https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella#rorligtelpris
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-prislista-lag-sthlm-230101.pdf
https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
I TS fall skulle jag snarare förklara den lägre månadsfakturan med att det finns en egenkonsumtion som minskat mängden köpt el. Så var det för oss, det blev alltså en betydligt lägre månadsfaktura. Själva vinsten av det vi har sålt har vi ännu inte sett eftersom det avräknas halvårsvis i vårt fall.