5 688 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Säljaren skulle dra om kabel, fortfarande inte gjort. Muntligt avtal?
queerlandsbygd
Byggnadsvårdare
· Bengtsfors
· 13 inlägg
queerlandsbygd
Byggnadsvårdare
- Bengtsfors
- 13 inlägg
Jag skrev på kontrakt för en äldre fastighet i oktober/november förra året och fick tillträde i maj i år.
På visningen frågade vi om elen var avstängd och mäklaren på visningen svarade då att säljaren håller på att dra om kabeln från elcentralen i bostadshuset till elskåpet så att elen blir markbunden istället och det framgår tydligt att detta planeras klart innan tillträde. Detta upprepas även från säljaren personligen vid kontraktskrivning samt tillträdesdagen (där jag trycker på att detta behöver göras snarast, fastän jag inte ska flytta in än på ett tag). Nu har jag “flyttat in” (med andra ord bor jag i min husbil och drar förlängningskabel från verkstaden) och jag känner att detta rinner mig ur händerna. Känner mig enormt efterklok som inte skrev ett skriftligt avtal för detta med slutdatum. Men till frågan: gäller det som muntligt avtal att detta ska göras och hur borde en egentligen gå vidare nu? Vill ju gärna ha el innan vintern om en säger så.
På visningen frågade vi om elen var avstängd och mäklaren på visningen svarade då att säljaren håller på att dra om kabeln från elcentralen i bostadshuset till elskåpet så att elen blir markbunden istället och det framgår tydligt att detta planeras klart innan tillträde. Detta upprepas även från säljaren personligen vid kontraktskrivning samt tillträdesdagen (där jag trycker på att detta behöver göras snarast, fastän jag inte ska flytta in än på ett tag). Nu har jag “flyttat in” (med andra ord bor jag i min husbil och drar förlängningskabel från verkstaden) och jag känner att detta rinner mig ur händerna. Känner mig enormt efterklok som inte skrev ett skriftligt avtal för detta med slutdatum. Men till frågan: gäller det som muntligt avtal att detta ska göras och hur borde en egentligen gå vidare nu? Vill ju gärna ha el innan vintern om en säger så.
queerlandsbygd
Byggnadsvårdare
· Bengtsfors
· 13 inlägg
queerlandsbygd
Byggnadsvårdare
- Bengtsfors
- 13 inlägg
Säljaren kanske har ångrat sig, Är det viktigt för dig så ordna fram strömmen själv och försök sedan att få pengar av säljaren. Det kan ju inte handla om så stora summor i sammanhanget "fastighetsköp". Den tid och energi du kan få lägga på att "jaga" säljaren kan vida överstiga någon tusenlapp i kostnader. för att få fungerande el.
Sådana utfästelser ska man se till att skriva in i köpekontraktet så att det inte blir några frågetecken senare. Så gjorde vi när vi sålde vårt hus och lovade att göra vid vissa saker - mäklaren såg till att det skrevs in i kontraktet, med vitesklausul. (kanske lite sent för dig nu men kan vara till nytta för andra som läser...)
Har huset stått tomt länge?
Att brunnen var full av skit var en sak, stoppet verkar vara en annan sal.
Det kanske inte är värre än att spola ur röret och sen är allt lugnt. Om det varit tomt så torkar det ihop i rören och det bildas lätt stop....
Att brunnen var full av skit var en sak, stoppet verkar vara en annan sal.
Det kanske inte är värre än att spola ur röret och sen är allt lugnt. Om det varit tomt så torkar det ihop i rören och det bildas lätt stop....
Gissar att det skulle postas i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/vattenskada-vid-inflyttning.349158L larka742 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Grundprincipen vid ett fastighetsköp, är att muntliga avtal är ogiltiga. Detta skiljer just fastighetsköp från andra typer av avtal. Och en annan princip är att du köper fastigheten i det skick den har vid köpet. De enda krav man kan ställa på en säljare ang. fel, är dolda fel.queerlandsbygd skrev:
Ett dolt fel är ett fel som du för det första inte har anledning att förvänta dig, eller misstänka, dels att det var omöjligt att upptäcka vid en noggrann undersökning i samband med köpet.
Den här typen av utlovade åtgärder, som skall ske efter köpet, är ev. lite av ett specialfall. Man kan tolka att här finns en utfästelse om att elen skall fungera vid tillträdet. Så det är tänkbart att detta löfte trots allt är formellt giltigt.
Men troligen kostar det 10 ggr mer att reda ut den frågan, än vad det kostar att åtgärda felet.
Skriv ett brev till säljaren där du ger honom en vecka att fixa problemet, annars kommer du att ta in en elektriker som får fixa det, och kräva säljaren på kostnaden. Sedan kan du ev. prova att kräva in pengarna, men det är väldigt tveksamt om det är lönt att driva rättsligt.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Nu är det ju drygt ett år sedan. Men även om mäklaren intygar att säljaren lovat att fixa elen. Så är det inte säkert att löftet är giltigt.
I en fastighetsaffär gäller inga muntliga avtal, som grundprincip. Om du säljer en fastighet, så kan du i princip lova en hel del saker muntligen. Hamnar det sedan i rätten kan du rakt av erkänna att du utlovat det, men också "det sade jag bara för att lura köparen, har ingen avsikt att uppfylla löftet". Det muntliga löftet är ogiltigt.
Detta skiljer fastighetsaffärer från andra typer av avtal. I andra sammanhang gäller muntliga avtal, om de kan bevisas. Men sedan kompliceras det av att kravet på skriftlighet, gäller själva köpet. Muntliga utfästelser om skicket är giltiga som utfästelser om de i övrigt är tydliga nog osv. Att då utlova åtgärder som skall göras efter kontraktskrivning, blir en gråzon. det är ju en del av "leveransen", och borde därmed falla under kravet på skriftligt avtal för att gälla. Men det kan gå att se på lite olika sätt.
I en fastighetsaffär gäller inga muntliga avtal, som grundprincip. Om du säljer en fastighet, så kan du i princip lova en hel del saker muntligen. Hamnar det sedan i rätten kan du rakt av erkänna att du utlovat det, men också "det sade jag bara för att lura köparen, har ingen avsikt att uppfylla löftet". Det muntliga löftet är ogiltigt.
Detta skiljer fastighetsaffärer från andra typer av avtal. I andra sammanhang gäller muntliga avtal, om de kan bevisas. Men sedan kompliceras det av att kravet på skriftlighet, gäller själva köpet. Muntliga utfästelser om skicket är giltiga som utfästelser om de i övrigt är tydliga nog osv. Att då utlova åtgärder som skall göras efter kontraktskrivning, blir en gråzon. det är ju en del av "leveransen", och borde därmed falla under kravet på skriftligt avtal för att gälla. Men det kan gå att se på lite olika sätt.
Om säljaren inte ordnat detta på ett år så kan du nog utgå ifrån att detta inte blir av. Avtalet gäller inte. Ända chansen är att konfrontera honom personligenqueerlandsbygd skrev:
Jag skrev på kontrakt för en äldre fastighet i oktober/november förra året och fick tillträde i maj i år.
Köp av fast egendom ska vara skriftligt men det hindrar inte att delar av avtalet är muntligt. Överenskommelser kan vara muntliga så länge de inte är av typen som är uppräknade i 4 kap. 3 § jordabalken. Att bevisa muntliga blir ju så klart krångligare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dränering och säljaren föreslår ägarbyte av andel för att nyttja ROT
Grund & Markarbeten -
Hur skulle du föreslå dragning för lågvaltskabel till taket?
El -
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Hindra någon från att köra alkoholpåverkad - skulle ni göra det?
Övrigt Off Topic -
Hur skulle ni dra tilluften till kaminen?
Ventilation