8 358 läst ·
37 svar
8k läst
37 svar
Säljaren ljög om husets byggnadsår i radonmätning
Tack för bra info!Mikael_L skrev:
Ärligt talat blandas det ihop en massa saker här, känns det som.
Någon slags bred missnöjdhet med husköpet verkar delvis ligga i fatet.
Men objektivt om radonmätningen så är det nog bara att acceptera att det felaktigt angivna byggnadsårtalet inte spelar någon faktiskt roll. Men det spelar tydligen känslomässigt en roll, och kan ju även tas i intäkt för att något försöker döljas.
Men mätningen i sig görs inte på annorlunda beroende på husets byggår, eller om man befarar blåbetong eller inte.
Ni kommer inte vidare utan att ta reda på fakta.
Det finns en mätning med ett godkänt resultat. Då man vanligtvis mäter detta själv och skickar in dosorna för analys så finns det ingen annan möjlighet att kolla ev fusk än att göra en mätning själv.
En mätning kostar inga fantastiska pengar, här t.ex. för 500kr för två dosor
[länk]
Kolla med kommunen, en del kommuner har bekostat mätningar eller ordnat till kraftigt rabatterat pris.
Är det bråttom, vill ni inte vänta en knappt år till, så ska ni beställa dosor omedelbart och sätta igång en mätning så snabbt som möjligt, snart är mätsäsongen över och ni får vänta till nästa vinter.
Huset älskar vi, vi vill bo här. Allt är bra tills vi blivit sjuka en efter en och börjat tänka på när det började..och det kom efter vi flyttat hit drf är vi förtvivlade och skeptiska. Allt på papper är så bra och sen har det dykt upp det ena o andra.
Jaha, man kan inte mäta närsomhelst utan bara en viss tid på året. Då beställer vi dosor, tack för länk!
fia_mstd skrev:
Skrev han för hand eller på dator? "3" och "6" sitter ju i rad på ett numeriskt tangentbord, kan ju ha varit ett enkelt skrivfel tänker jag. Sällar mig till övriga - själva mätningen utförs precis lika oavsett byggår. Men är ju väldigt bra att göra en egen långtidsmätning och jämföra med, är i sammanhanget ingen stor kostnad.
Dator. Hoppas du har rätt och att ingen baktanke finns.
Nej, kanon att det var ett bra pris då vi har så mycket annat att bekosta nu. Tack för infon!
Ett enkelt sätt att kolla om du har blå eller grå lättbetong är att provborra i källarväggen. 
När vi köpte vårt hus lånade jag en digital mätare. Tror den var norsk, och dyr. Nyfiken som jag är mätte jag flera rum och olika placeringar. Dock med lite förkorta mätintervall för att få bra noggrannhet. Hamnade på 50-70 i alla rum., inte 200, 400 eller så. Ett ställe i ett rum visade 200 men vid det värdet så följde jag inte instruktionerna på hur man skulle placera mätaren.
En nackdel är att såhär några år senare så jag jag ingen snygg rapport med mätvärden...
När vi köpte vårt hus lånade jag en digital mätare. Tror den var norsk, och dyr. Nyfiken som jag är mätte jag flera rum och olika placeringar. Dock med lite förkorta mätintervall för att få bra noggrannhet. Hamnade på 50-70 i alla rum., inte 200, 400 eller så. Ett ställe i ett rum visade 200 men vid det värdet så följde jag inte instruktionerna på hur man skulle placera mätaren.
En nackdel är att såhär några år senare så jag jag ingen snygg rapport med mätvärden...
Under 40% i relativ luftfuktighet är lågt. När det gäller fuktkvot i trä däremot är allt över 17 att betrakta som dåligt.
Fukt fälls ut mot kalla ytor.
Radonmätning visar olika resultat beroende på ventilation. Den vanligaste åtgärden mot höga radonhalter är ökad ventilation. Den vanligaste källan till inomhusradon är för övrigt markradon. Era halter är mycket låga. Som perspektiv kan jag berätta att för 15 år sedan var gränsvärdet för höga radonhalter i befintlig byggnad 400! Gränsvärdet för nya var 200.
Radonmätning visar olika resultat beroende på ventilation. Den vanligaste åtgärden mot höga radonhalter är ökad ventilation. Den vanligaste källan till inomhusradon är för övrigt markradon. Era halter är mycket låga. Som perspektiv kan jag berätta att för 15 år sedan var gränsvärdet för höga radonhalter i befintlig byggnad 400! Gränsvärdet för nya var 200.
ylven skrev:
Under 40% i relativ luftfuktighet är lågt. När det gäller fuktkvot i trä däremot är allt över 17 att betrakta som dåligt.
Tack för svar!
Där vi funnit vårt fuktproblem där mäts fukten 18 och det är vid parkettgolvet mot betongplatta och invändig tegelvägg =( Så förbannat surt!
Gött o höra att vårt radonvärde visa så bra, men nu har vi fått hem dosor för egen mätning så vi ser att d inte är nåt lurt och om vi ligger i närheten av dåvarande mätning.
Vi har borrat en gång, kom ut nåt vit kornigt bös...hehe!blackarrow skrev:
Ett enkelt sätt att kolla om du har blå eller grå lättbetong är att provborra i källarväggen.
Men det säger ju inte mkt så, vi får väl veta mer när renovering av väggarna sker.
Haha, ja så kan d gå!
Uppreglade golv och väggar är kända riskkonstruktioner. Hur gick det?G gullefjuniz skrev:Tack för svar!
Där vi funnit vårt fuktproblem där mäts fukten 18 och det är vid parkettgolvet mot betongplatta och invändig tegelvägg =( Så förbannat surt!
Gött o höra att vårt radonvärde visa så bra, men nu har vi fått hem dosor för egen mätning så vi ser att d inte är nåt lurt och om vi ligger i närheten av dåvarande mätning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, nu borde väl radonmätningen vara klar också.
Vad blev resultatet?
Vad blev resultatet?
Klicka här för att svara