1 520 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Säljare hävdar 300 l räcker
Varit på Hem &Villa mässan och frågat runt på komplett värmesystem (vattenmantlad kamin, ack.tank, solpanel) för 60 kvm.
De säljare vi talade med hävdade att 300 liters ackar räcker för golvvärme och tappvatten.
Innan hade vi siktat in oss på 750 l, så nu är vi lätt förvirrade.
Har tex hört 10 l/ kvm på ack.
Fritidshus = Betyder att vi gärna "myseldar" hela helgerna.
Men vill att tempen på vattnet i acken inte går under de 30 grader söndag till torsdag så det kan hålla golvvärmen igång.
Eller klarar solpanelerna av detta?
Finns det också en risk att vi eldar "tanken full" och därför inte kan njuta av brasan hela helgen/veckora vi är där?
De säljare vi talade med hävdade att 300 liters ackar räcker för golvvärme och tappvatten.
Innan hade vi siktat in oss på 750 l, så nu är vi lätt förvirrade.
Har tex hört 10 l/ kvm på ack.
Fritidshus = Betyder att vi gärna "myseldar" hela helgerna.
Men vill att tempen på vattnet i acken inte går under de 30 grader söndag till torsdag så det kan hålla golvvärmen igång.
Eller klarar solpanelerna av detta?
Finns det också en risk att vi eldar "tanken full" och därför inte kan njuta av brasan hela helgen/veckora vi är där?
Ja det kan räcka med en 300liters men
har man platsen så är inte prisskillnaden nämnvärt stor upp till en 750lit acktank.
Om man eldar upp tanken till 90 med kaminen och sedan låter den sjunka till 30 så kan man lagra ca 21kWh i 300litraren
Medans en 500liters lagrar 35kWh
samt 750liters 53kWh +den energi solpanelerna tillför...
Det beror ju lite på hur många kvm solfångare man har också, eller det dimensionerar man kanske enklare till vilken tank man valt.
Personligen skulle jag satsat på en välisolerad 750liters med dubbla vv-slingor och solslinga för bästa skiktning, tror detta vore den bästa lösningen...
Kolla annars på denna: http://www.netek.se/catalog/product_info.php?cPath=33_42&products_id=74
har man platsen så är inte prisskillnaden nämnvärt stor upp till en 750lit acktank.
Om man eldar upp tanken till 90 med kaminen och sedan låter den sjunka till 30 så kan man lagra ca 21kWh i 300litraren
Medans en 500liters lagrar 35kWh
samt 750liters 53kWh +den energi solpanelerna tillför...
Det beror ju lite på hur många kvm solfångare man har också, eller det dimensionerar man kanske enklare till vilken tank man valt.
Personligen skulle jag satsat på en välisolerad 750liters med dubbla vv-slingor och solslinga för bästa skiktning, tror detta vore den bästa lösningen...
Kolla annars på denna: http://www.netek.se/catalog/product_info.php?cPath=33_42&products_id=74
Medlem
· jönköping
· 73 inlägg
Hej Bryggtomten
Jag skulle helt säkert välje 750L tanken,både for att kunna elda hela helgen och for att vare säker på att det räcker söndag till tosdag. Tänk även på at välje rätt styrning av golv värmen. har du rumstermostat kommer den stänge av värmen till slingan när du börjer elda, det går då rätt fort att få värmen upp i tanken, men när ni åker hem söndag är golvet kalt och det kommer "tömma" tanken blixt snappt for att få upp vämen igen. Styr det manuelt ell. evt. med en givera i golvet.
Henrik
Jag skulle helt säkert välje 750L tanken,både for att kunna elda hela helgen och for att vare säker på att det räcker söndag till tosdag. Tänk även på at välje rätt styrning av golv värmen. har du rumstermostat kommer den stänge av värmen till slingan när du börjer elda, det går då rätt fort att få värmen upp i tanken, men när ni åker hem söndag är golvet kalt och det kommer "tömma" tanken blixt snappt for att få upp vämen igen. Styr det manuelt ell. evt. med en givera i golvet.
Henrik
För att 21 kWh ska räcka i fyra dar krävs en otroligt låg enrgiförbruknig.
21/4/24 = 218 W dvs som några glödlampor.
Jag vill påstå att såna där system är att betrakta som leksaker, för att hålla varmt där under veckorna blir ni tvungna att köra el. Ni bör göra en kalkyl för att se hur många år det tar innan ni tjänat in installationen jämfört med att ha en vanlig kamin och köra underhållsvärme på el.
21/4/24 = 218 W dvs som några glödlampor.
Jag vill påstå att såna där system är att betrakta som leksaker, för att hålla varmt där under veckorna blir ni tvungna att köra el. Ni bör göra en kalkyl för att se hur många år det tar innan ni tjänat in installationen jämfört med att ha en vanlig kamin och köra underhållsvärme på el.
Ok, 21 kW räcker ju inte så långt, därför har vi från början tänkt ha en större ack. Konstigt nog ville ingen av säljarna sälja på oss en större variant utan nöjde sig med de små på 300 L, trots våra argument.... 
Huset hålls kanske inte varmt i 4 dagar men varje dag det inte går på 100% el är en besparing. Ofta utnyttjas huset fler dagar än bara helger också. Solpanelerna får ju skjuta till lite de med. Bor vid kusten och har således oftast klar himmel
Systemet har vi kanske inte valt av helt ekonomiska skäl utan för de alternativa uppvärmningsalternativen, komforten med värme i golven för bebisarna osv.
Just nu är det ett fritidshus, kan bli permanetboende framöver och vi kan docka på andra värmkällor.
Frågan är ju också om man kan elda en liten tank "full" så man inte kan elda mer för att riskera att det kokar?
Vi vill ju elda inte bara för värmen utan myselda också.
Så just nu ska vi bara bestämma oss för vilken storlek vi ska ha på acken
Huset hålls kanske inte varmt i 4 dagar men varje dag det inte går på 100% el är en besparing. Ofta utnyttjas huset fler dagar än bara helger också. Solpanelerna får ju skjuta till lite de med. Bor vid kusten och har således oftast klar himmel
Systemet har vi kanske inte valt av helt ekonomiska skäl utan för de alternativa uppvärmningsalternativen, komforten med värme i golven för bebisarna osv.
Just nu är det ett fritidshus, kan bli permanetboende framöver och vi kan docka på andra värmkällor.
Frågan är ju också om man kan elda en liten tank "full" så man inte kan elda mer för att riskera att det kokar?
Vi vill ju elda inte bara för värmen utan myselda också.
Så just nu ska vi bara bestämma oss för vilken storlek vi ska ha på acken
Hur lång tid det tar att elda tanken full är lätt att räkna ut. Vet inte vad din kamin ger men antag 5 kW => 21 kWh / 5 kW = 4h, sen kokar det.
Gör kalkylen jag föreslår innan ni investerar en massa i ett system som aldrig betalar sig. Blir det permanentboende vill ni ha ett bättre system och då börjar påbyggnadsvalsen...
Ni kan ha en enkel elpanna för VV och GV samt en vanlig kamin för extra värme och mys. Jämför den kostnaden med vad sol och vattenmantlat kostar och beräkna pay-off.
Gör kalkylen jag föreslår innan ni investerar en massa i ett system som aldrig betalar sig. Blir det permanentboende vill ni ha ett bättre system och då börjar påbyggnadsvalsen...
Ni kan ha en enkel elpanna för VV och GV samt en vanlig kamin för extra värme och mys. Jämför den kostnaden med vad sol och vattenmantlat kostar och beräkna pay-off.
Kan bara fylla i att Matss har helt rätt här, bästa lösningen ekonomisk är att köra en vanlig kamin och köra underhållsvärmen till golvet på el och el vv
Ska ni göra det till en permanentboende framöver så är kraven och behoven med helt andra förutsättningar att räkna med, så spar pengarna till då och göra en rätt dimensionerad anläggning när det är aktuellt
Den där säljaren ville bara ha en order och det genast, han skiter fullständigt i om du klarar dina behov eller ej, så min personliga åsikt är, bortse från den jönschen
/R
Ska ni göra det till en permanentboende framöver så är kraven och behoven med helt andra förutsättningar att räkna med, så spar pengarna till då och göra en rätt dimensionerad anläggning när det är aktuellt
Den där säljaren ville bara ha en order och det genast, han skiter fullständigt i om du klarar dina behov eller ej, så min personliga åsikt är, bortse från den jönschen
/R
Nu Har ni gett mig huvudbry men det är ju lite det som är meningen med detta forum. Att man får nya råd och tankebanor i ämnen man inte själv behärskar.Matss skrev:Hur lång tid det tar att elda tanken full är lätt att räkna ut. Vet inte vad din kamin ger men antag 5 kW => 21 kWh / 5 kW = 4h, sen kokar det.
Men jag får så olika svar hela tiden.
Å ena sidan skriver endel att en vattenmantlad kamin ger så lite att man får elda dygnet runt flera dar för att värma acken. Å andra sidan så eldar man den full på 4 timmar....
Endel tror det blir bra med en 750 l ack. andra tycker det är leksaker........
Från början tittade vi på en kamin som gav 4kW mot vattnet, nu en insats som ger 14kW mot vattnet.
Det system vi tittar på nu går på 70´ komplett ner till minsta nippel (kamin, ack, solpanel, skorsten). Skönt eftersom vi inte kan ett smack och därför inte kan pussla ihop det själva.
Visst, inte billigt men att bygga hus är inte gratis.
Har pratat med en hel del människor som mycket väl driver sina permanenthus med sådant system och dessutom har mycket större boyta.
På 60 kvm och 4 personer har man inte plats för ett riktigt pannrum, möjligvis finns det ett hörn i tvättstugan. Och jag ser ingen större prisskillnad på panna/kamin+ack+sol+skorsten.
Bara kamin och underhållsel är ju klart billigast.
MEN el känns inte som framtidens energi riktigt. Fast självklart finns den ju med på ett hörn.
Matte har aldrig varit min starka sida men jag får väl klura lite och försöka få fram vårt behov resp. system som passar. Huvudbry är det iallafall
Ja alltså , valet och ekonomin står du för, och som du själv konstaterar så är en vanlig kamin och el billigast alternativet så länge det handlade om ett fritidshus med mindre än 50% beläggningstid, det var bara det jag ville peka på , och behoven för ett fritidshus och ett permanentboende är väldigt olika 
Själv har jag provat i min äldre ungdom att bo några år och därmed tillkommande vintrar i en gammal dragig 1½-plan spånlåda på ~80kvm byggd tidigt sent 40-tal som normalt nu i modern numer anses vara fritidshus, det var dragigt med stort D, man såg ut på vissa ställen som det inte var avsett att se ut på
Enda värmekällan var en järnkamin i köket och en el-vvb, elda tills det var nära 40°C i köket på kvällen för att sedan vakna till 10°C under vinterhalvåret :eek:
Det funkade det också, inte vad jag skulle kalla komfort eller så, men jag och min dåvarande sambo trivdes där och det gick
Te.x med den utgångspunkten så skulle det system på 300L med mantlad kamin och golvvärme som du spekulerade kring anses som rena rama drömmen och en lyx-energikälla som klarar allt (allt är alltså relativt till vilka krav och förväntningar man har på sitt boende och komfort)
/R
Själv har jag provat i min äldre ungdom att bo några år och därmed tillkommande vintrar i en gammal dragig 1½-plan spånlåda på ~80kvm byggd tidigt sent 40-tal som normalt nu i modern numer anses vara fritidshus, det var dragigt med stort D, man såg ut på vissa ställen som det inte var avsett att se ut på
Enda värmekällan var en järnkamin i köket och en el-vvb, elda tills det var nära 40°C i köket på kvällen för att sedan vakna till 10°C under vinterhalvåret :eek:
Det funkade det också, inte vad jag skulle kalla komfort eller så, men jag och min dåvarande sambo trivdes där och det gick
Te.x med den utgångspunkten så skulle det system på 300L med mantlad kamin och golvvärme som du spekulerade kring anses som rena rama drömmen och en lyx-energikälla som klarar allt (allt är alltså relativt till vilka krav och förväntningar man har på sitt boende och komfort)
/R
Ja det där känns bekantrog_ohl skrev:
Det är nämligen lite så vi har det nu i 50-tals fritidshuset. Två små barn som mestadels kryper på helt iskalla och dragiga golv.
Det är därför vi tänkte slå på stort nu när vi bygger nytt här brevid.
Vi är ju nästan mer i fritidshuset än hemma, pendlar sommarhalvåret tex.
Det blir dessutom tredje huset för oss nu (med totalrenoveringar på de två innan) så vi vill ha det fixat och klart nu. Inte börja nysta i det igen om ett par år om vi flyttar permanent dit.
Jag kommer nog känna mig som värsta hollywoodfrugan då
Vi har vänt på hela konceptet med fritidshus. Vi har lyxen där och det spartanska hemma, haha
Medlem
· jönköping
· 73 inlägg
Hej bryggtom
Huvedbry! Det forstår jag såvel, Men lugn, det kommer at funka. Ang. Matts"s inlägg så tänk på att de anlägninger han foredrar där kostar bare pannan samma som hela "din" anlägning. Den anlägning du skissar på kommer att funka even om ni anvender huset som permanent boende och om man vil upgradera systemet är det inget problem att docka endnu en värmekälla till acktanken.
Henrik
Huvedbry! Det forstår jag såvel, Men lugn, det kommer at funka. Ang. Matts"s inlägg så tänk på att de anlägninger han foredrar där kostar bare pannan samma som hela "din" anlägning. Den anlägning du skissar på kommer att funka even om ni anvender huset som permanent boende och om man vil upgradera systemet är det inget problem att docka endnu en värmekälla till acktanken.
Henrik
Visst kommer det att funka men det funkar inte bättre än vanlig kamin och elpanna och payoff blir 10-20 år så vad är det bra för?
Och angående citat "Å ena sidan skriver endel att en vattenmantlad kamin ger så lite att man får elda dygnet runt flera dar för att värma acken. Å andra sidan så eldar man den full på 4 timmar" Så är ju båda sanna fast vid olika utetemp.
Och angående citat "Å ena sidan skriver endel att en vattenmantlad kamin ger så lite att man får elda dygnet runt flera dar för att värma acken. Å andra sidan så eldar man den full på 4 timmar" Så är ju båda sanna fast vid olika utetemp.
Klicka här för att svara