9 252 läst ·
33 svar
9k läst
33 svar
Säljare (företag) hävdar att de ej kan leverera vara pga PostNord och vägrar häva köp
Just detta att jag INTE fått ett trackingnummer men de påstår ändå att DE kan spåra varan får mig att ana ugglor i mossen.... Maken till oseriöst hanterande tror jag knappt jag upplevt tidigareKeiller skrev:
Kan säljaren inte uppvisa ett kolli-id, eller på annat vis bevisa att de har skickat något, så har säljaren garanterat inte skickat något överhuvudtaget.
Att skylla på transportföretaget utan att ens kunna bevisa att transportföretaget är anlitat är inte bara ynkligt utan ganska oseriöst.
Kräv att säljaren antingen skickar varan spårningsbart eller att de häver köpet och betalar tillbaka dina pengar.
Om det mot förmodan skulle vara så att transportföretaget slarvat bort det som säljaren skickat är det upp till säljaren att göra en reklamation hos transportföretaget. Det ska inte du behöva göra.
Jag har handlat tillräckligt på nätet sista året för att veta att man alltid får trackingnummer om varan skickas spårbart, dvs inte som brev....
Som jag ser det något av följande alternativ:
1) Antingen har de skickat varan spårbart men inte gett mig numret (varför kan man ju undra då....)
2) De har inte skickat varan spårbart och då kan inte heller de själva veta vad som hänt, mao ljuger de mig rakt upp i ansiktet
3) De har inte skickat varan alls
Som det ser ut nu kommer jag avvakta, jag har inga förhoppningar om vare sig vara, att de hör av sig eller pengar....
En förklaring till att försändelsen är sen kan vara att säljaren i sin tur beställt från utlandet men då borde en seriös säljare berätta det och inte utlova så lite som 3-5 dagars leveranstid eller skylla på att PostNord slarvat bort den.KristinaRT skrev:
Just detta att jag INTE fått ett trackingnummer men de påstår ändå att DE kan spåra varan får mig att ana ugglor i mossen.... Maken till oseriöst hanterande tror jag knappt jag upplevt tidigare
Jag har handlat tillräckligt på nätet sista året för att veta att man alltid får trackingnummer om varan skickas spårbart, dvs inte som brev....
1) Antingen har de skickat varan spårbart men inte gett mig numret (varför kan man ju undra då....)
2) De har inte skickat varan spårbart och då kan inte heller de själva veta vad som hänt, mao ljuger de mig rakt upp i ansiktet
Som det ser ut nu kommer jag avvakta, jag har inga förhoppningar om vare sig vara, att de hör av sig eller pengar....
Låter faktiskt inte alls orimligt, men oseriöst...Keiller skrev:
De kan mycket väl tracka försändelsen men sen i Sverige byter PN trackingnummer och då sysn den inte förrän den dyker upp. PN gör så på allt som skall förtullas från Kina tex.KristinaRT skrev:
Just detta att jag INTE fått ett trackingnummer men de påstår ändå att DE kan spåra varan får mig att ana ugglor i mossen.... Maken till oseriöst hanterande tror jag knappt jag upplevt tidigare
Jäkligt trist när det ska strula. Postnord är ett skitföretag som jag haft mycket strul med både privat och i jobb. Villigheten att hjälpa kunden är obefintlig. Huruvida dom är skyldiga här är kanske en annan sak.KristinaRT skrev:
Eftersom man får svar på allt häroch jag behöver lite hjälp och råd....
Jag köpte en vara på CDON, som säljs av annat företag, betalning via kreditkort. Leveranstid var 3-5 dagar, och den 2/2 fick jag veta att varan var postad. Dock inget trackingnummer, så jag förutsätter att det ej var som paket (om det nu stämmer att varan postades)....
11/2 kontaktade jag säljaren för att fråga var varan blev av. Inget svar
17/2 får jag mail fr säljaren som menar att de har skickat varan men att det är PostNord som klantat sig (vilket inte låter helt osannolikt...). De skulle skicka ny vara.
23/2 har jag fortfarande inte fått någon leverans och jag kontaktar företaget och meddelar att jag vill häva köpet då de uppenbarligen inte klarar av att leverera varan.
24/2 får jag nedanstående svar:
”Det är värken vi eller CDON som leverar beställningar utan det är transport bolagen. Det är viktigt ni förstår skillanden.
Jag förstår din frustration helt men vi är mitt i en pandemi och det ankommer sporadisk påverkar dig och oss oavsett om vi gillar det eller inte. Jag förstår det är brådskande men får samtidigt be ni tar hänsyn till dem tiderna vi är i just nu.
Jag ser att din order är försena och kommer ge dt till senast fredag. Har inte Postnord lyckats leverera din order till dess tycker jag absolut att vi har då varit tillräckligt tålmodiga och annullerar din order med glädje. Kommer dem innan dess hör av dig så kan vi dra ner kostanden på din order som kompensation”
Jag betvivlar starkt deras förmåga att leverera och vill inte vänta ännu längre. Tvivlar också på deras förmåga att återbetala mina pengar.
Till frågorna;
1) Hur lång tid måste/bör jag ge dem för att leverera varor? Jag tycker själv 22 dagar (hittills!) vilket är 17-19 dagar längre än de uppger vid beställning är tillräckligt?
2) Kan de verkligen skylla på PostNord och rycka på axlarna?
3) Kan de verkligen säga att om den inte kommer inom X dagar går vi med på att annullera ordern?
Jag har läst lagen men blir lite osäker på vad som gäller eftersom det där står att företaget ej levererar ordern, och här menar företaget att de skickat ordern men att PostNord klantat sig...
Fö skulle de skicka om ordern för mer än en vecka sedan men det tror jag inte ett smack på.
CDON bryr sig inte och det enda de gjort är att skicka mailet vidare. Sista gången jag handlar något på CDON, tacka vet jag Amazon - de bryr sig iaf om att kunderna ska vara nöjda.
Men det är konstigt att vissa företag kan hålla leveranstider. Jag beställde bläckpatroner till skrivaren, original, från ett företag i Holland och jag hade grejorna hemma inom utlovade 3-5 dagar.
Om företaget har levererat paketet och det är ute i spenaten och åker så måste det finbas ett sändningsnummer som man kan söka på. Men jag har varit med om, på Postnord, att paketet försvinner utom synhåll ändå. Då blir det lustigt att leva. Då hitrar inte ens dom själva paketet och det blir ett jäkla ringande hit och dit och ingen vet.
Hoppas att allt löser sig.
Har aldrig haft några problem med Post Nord men visst känns det som en lång leveranstid att skicka ett paket från Uppsala till Västerås på en vecka. Men så är det visst så att paketet ska skickas till Örebro innan paketet återvänder halvvägs till Uppsala där Västerås ligger.
Att handla från CD on nä aldrig mer i mitt liv. Företaget förmedlar bara köpet till en annan leverantör som för mig som kund är helt okänd. Ska jag köpa något vill jag veta vem som jag köper vara av. För vill jag reklamera tvekar jag på att jag kam reklamera varan hos CD on som bara förmedlade köpet. Kan ett företag inte själva stå för varorna skulle jag vända mig till ett företag som vågar gå ut med sitt namn och telefonnummer. Vet inte vad CD on sysslar med köpte tidigare filmer och Cd skivor från företaget och var då nöjd med leveranserna.
Att handla från CD on nä aldrig mer i mitt liv. Företaget förmedlar bara köpet till en annan leverantör som för mig som kund är helt okänd. Ska jag köpa något vill jag veta vem som jag köper vara av. För vill jag reklamera tvekar jag på att jag kam reklamera varan hos CD on som bara förmedlade köpet. Kan ett företag inte själva stå för varorna skulle jag vända mig till ett företag som vågar gå ut med sitt namn och telefonnummer. Vet inte vad CD on sysslar med köpte tidigare filmer och Cd skivor från företaget och var då nöjd med leveranserna.
Enligt säljaren beklagar de väldigt mycket att varan inte kom fram - oerhört märklig attityd om de nu skickat något öht.... och om man ska tro omdömen på nätet händer det väldigt ofta att just detta företag har problem med att leveranser inte kommer fram - måste vara en mycket olycklig slump eller hur? 
Dagens mail:
”Jag ser din status har inte ändrats.
Självklart återbetalar vi din order omgående.
Tråkigt att din order inte kom fram! Vi kommer därför annullera din order / den del som saknas. Vi beklagar givetvis för omständigheterna men är samtidigt trygga i att din nästa order med oss sker felfritt då ärenden som detta sker sällan.
Nu tar Qliro över alla återbetalningsärende. Vänligen kontakta dem i första hand gällande återbetalningar för att snabbast få hjälp med ditt ärende om exempelvis du märker du inte fått någon återbetalning. ”
Tja nu återstår att se om jag får mina pengar, att de redan nu börjar ta höjd för utebliven betalning känns inte betryggande
Dagens mail:
”Jag ser din status har inte ändrats.
Självklart återbetalar vi din order omgående.
Tråkigt att din order inte kom fram! Vi kommer därför annullera din order / den del som saknas. Vi beklagar givetvis för omständigheterna men är samtidigt trygga i att din nästa order med oss sker felfritt då ärenden som detta sker sällan.
Nu tar Qliro över alla återbetalningsärende. Vänligen kontakta dem i första hand gällande återbetalningar för att snabbast få hjälp med ditt ärende om exempelvis du märker du inte fått någon återbetalning. ”
Tja nu återstår att se om jag får mina pengar, att de redan nu börjar ta höjd för utebliven betalning känns inte betryggande
Vid köp med kreditkort reklamerar jag alltid via banken så återför de betalningen och typ tar ett utvecklingssamtal med företaget antar jag. Det behöver jag ju inte bry mig om..därför kreditkort ändå är nice att använda på nätet.
Ett gott råd kolla omdömen innan du beställer nästa gång!KristinaRT skrev:
Enligt säljaren beklagar de väldigt mycket att varan inte kom fram - oerhört märklig attityd om de nu skickat något öht.... och om man ska tro omdömen på nätet händer det väldigt ofta att just detta företag har problem med att leveranser inte kommer fram - måste vara en mycket olycklig slump eller hur?![]()
Jag har haft problem både med CDON och deras leverantörer. Kommer aldrig mer köpa något där. CDON hänvisade till sin leverantör, trots att det var CDON jag ingått avtal med, de och deras fakturautställare godtod till en början inte bestridade av betalningsansvar. Hårresande
Jobbat i logistikbranchen 20+ år. Då var det ytterst sällan problem med inleveranser. Idag har vi nästan varje dag en inleverans från någon kund som skickar in x000 kollin med oläsbara streckkoder. Dessutom en kund som skruvat i sitt system som gör EDI-filer oanvändbara. Ofta väldigt dålig kunskap hos de nyare ehandels företagen så problem kan rulla på i flera dagar.