1 045 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Sälja villaolja? (Skåne)
Hej,
Vi fyllde på tanken för ungefär ett år sen med 1500 liter, och sen i maj bestämde vi oss för att byta ut det gamla oljeuppvärmda systemet mot luft/vatten, så nu står vi med nånstans mellan 750 och 1000 liter olja i tanken som vi gärna velat få något tillbaka för om möjligt eftersom det ändå är värt nånstans mellan 10 och 15 000kr (beroende på exakt mängd).
Är det möjligt att sälja överbliven olja? Isåfall nån idé om var/till vem?
Och bonusfråga - vad är rimligt att betala för nermontering och bortförsel, intyg osv av oljetanken när den väl är tömd på olja (eller i värsta fall att bolaget tar oljan också?
Vi fyllde på tanken för ungefär ett år sen med 1500 liter, och sen i maj bestämde vi oss för att byta ut det gamla oljeuppvärmda systemet mot luft/vatten, så nu står vi med nånstans mellan 750 och 1000 liter olja i tanken som vi gärna velat få något tillbaka för om möjligt eftersom det ändå är värt nånstans mellan 10 och 15 000kr (beroende på exakt mängd).
Och bonusfråga - vad är rimligt att betala för nermontering och bortförsel, intyg osv av oljetanken när den väl är tömd på olja (eller i värsta fall att bolaget tar oljan också?
Du borde väl kunna kvitta oljan mot jobbet.
Jag kapade själv min oljetank. Det gick förvånansvärt enkelt med en sticksåg så det är ett jobb vem som helst klarar av.
"Intyget" skrev jag själv när kommunen frågade. -"Den har jag monterat bort". Klart. Det här är alltså ett jobb som vem som helst klarar av.
Sålde överbliven olja till en kompis som ställde en farmartank utanför pannrummet.
Jag kapade själv min oljetank. Det gick förvånansvärt enkelt med en sticksåg så det är ett jobb vem som helst klarar av.
"Intyget" skrev jag själv när kommunen frågade. -"Den har jag monterat bort". Klart. Det här är alltså ett jobb som vem som helst klarar av.
Sålde överbliven olja till en kompis som ställde en farmartank utanför pannrummet.
Räkna med att jobbet tar 3h 5000kr + 750L diesel/villaolja = 7500kr = totalt 12500kr delat i 3 = 4166 kr i timmen.L LexLux skrev:
Får väl lägga till 2h restid ifall de inte bor nästgårds vilket ger 2500kr i timmen. Det kan det ju vara värt om du inte vill göra jobbet själv.
Frågade de hur mycket olja du hade kvar och beräknade priset utifrån det?
5 000 kr för hela jobbet. Har ingen olja kvar i tanken, iaf inget som går till pannan. Hade det funnits olja hade det inte påverkat priset.
Jag kan förstås göra jobbet själv, men behöver då köpa verktyg och tänka på säkerhetsaspekten. Har för mig jag försökte kolla upp hur man gör mer i detalj men att internet inte riktigt kunde svara mig. Kanske jag som inte sökte informationen på rätt sätt.
Jag kan förstås göra jobbet själv, men behöver då köpa verktyg och tänka på säkerhetsaspekten. Har för mig jag försökte kolla upp hur man gör mer i detalj men att internet inte riktigt kunde svara mig. Kanske jag som inte sökte informationen på rätt sätt.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 600 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 600 inlägg
Jag köpte mig en tigersåg när tanken skulle ut för 12-13 år sedan.L LexLux skrev:
Slang och en liten pump jag kopplade till borrmaskinen fick jag köpa också.
Det var inte mer i tanken än 60-70 liter så det var snabbt urpumpat.
Att såga isär tanken gick rätt bra och plåten åkte jag till skrothandlaren å fick 600:- för.
Produkter som diskuteras: "pump borrmaskinen"
Vattenpump för borrmaskin 1300 l/h Wolfcraft
Sug upp regnvatten med borrmaskinen
228 kr inkl moms
Läs mer
Jaa men inte dumt. Med inflation sedan 12 år borde jag alltså kunna spara mig ca 6 000 kr på att göra jobbet själv. För den pengen kan jag köpa mig en fin tigersåg och bra erfarenhet i mina fortsatta umbäranden med mitt fina men krävande hus. Ska fundera på detta.
Du har ingen dieselbil eller så? Sälj det på blocket? Farsan pumpade ur det och körde upp den sen kapade han sönder tanken med vinkelslip och slängde på skroten.J Jerry85 skrev:Hej,
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden