Hej,

Vi bytte ganska nyligen till luftvärmepump från oljeuppvärmt system och står nu med strax över 400 l olja kvar i behållaren. Jag har läst en del andra trådar; blocket accepterar inte försäljning av olja från privatpersoner, ej heller tradera, och då försvinner ju 2 mycket stora plattformar för att kunna sälja det privat.
Tycker det känns tråkigt att oljan bara blir stående, och är inte direkt sugen på att betala för att bli av med olja som jag hoppas kunna få mellan 3-4000 kr för. Hade det handlat om mer olja, över 1000 l, hade jag troligtvis införskaffat en diseldriven bruksbil och tankat gratis ett år framöver.
Hade jag haft egna resurser att pumpa upp, förvara och transportera hade det troligtvis varit enklare att bli av med det av egen maskin. Men nu är det så att jag behöver för någon att komma hit, pumpa ut det själv och betala för det... det är förhoppningen i alla fall :D

Tacksam för tips (eller bud ;))

Medaker

Enklast att sätta in oljebrännaren igen och elda upp oljan. För du har väl inte gjort dig av med det värddefulla vattenburna värmesystemet?
När det blir riktig vinter och kallt och luftvärmepumpen måste stänga av är till och med en oljebrännare guld värd särskilt som oljan nu är "gratis".
Annars kan du vända dig till en firma eller pulare som demonterar oljetankar så tar de hand om oljan och demonterar tanken billigt eller gratis.
Hur tänker du klara dig på vintern med en luftvärmepump?

Redigerat:
Annonsera i lokaltidningen så kanske det dyker upp någon intresserad med egen pump.

Har du dieselbil är det bara att tanka den. :-)

johanpelle skrev:
Enklast att sätta in oljebrännaren igen och elda upp oljan. För du har väl inte gjort dig av med det väerdefulla vattnburna värmesystemet?
När det blir riktig vinter och kallt och luftvärmepumpen måste stänga av är till och med en oljebrännare guld värd särskilt som oljan nu är "gratis".
Annars kan du vända dig till en firma eller pulare som demonterar oljetankar så tar de hand om oljan och demonterar tanken billigt eller gratis.
Hur tänker du klara dig på vintern med en luftvärmepump?
Huset vi införskaffat är i huvudsak ett landställe som används de 2 månader vi är hemma på semester från vårt boende i Asien, men i vinter kommer vi bo här permanent. Huvudtanken var att använda upp all olja för att sedan byta till ett pelletssystem som jag köpt begagnad. När vi kom hem i år dock så hade oljepannan tyvärr tagit så mycket stryk från vinterns kyla att den gått sönder (vatten läckte över från vattensystemet till värmesystemet, men ok, pannan var från -47), och då ringe jag ett par firmor och kollade vad de skulle ha för att installera pelletssystemet på befintligt vattenburet system: 30.000 kr!!! Jag skrattade högt och länge och sålde pelletssystemet jag köpt (med vinst) och köpte den mest kraftfulla luftvärmepumpen på marknaden (kan inte modell men det är en värsting! Har ett sådant där "värde" på 6,2 ner till 15 minus, ska klara 320 kvm och huset är på 154) och betalade (efter ROT) 15900 kr från Polarpumpen med 5 års helgaranti. Varet kändes ganska enkelt... jag har fått in 10000 kr på att sälja alla antika radiatorer som fanns i huset.
Är inte speciellt orolig över att pumpen inte ska klara av att värma kåken; vi hade -8 här om dagen och på övervåningen (som vi bara sover på) visade termostaten 0,3 grader kallare än på nedervåningen, och då skickar den bara ut luft på hastighet 2 av 4. Men visst, skulle det bli en björnvinter om -30 i 2 månader (bor i mellan Sverige, så det är väl inte troligt) får jag helt enkelt värma upp huset med de ca 40 kubik björkved tidigare ägere lämnade efter sig i de 2 kaminer som är besiktigade som vi idag enbart använder till mysfaktor på fredagar och lördagar.

Medaker

mycke_nu skrev:
Annonsera i lokaltidningen så kanske det dyker upp någon intresserad med egen pump.
Jag har gjort det, tyvärr utan någon framgång.

Medaker

Lars_Gisela skrev:
Har du dieselbil är det bara att tanka den. :-)
Som jag skrev ursprungligen: "Hade det handlat om mer olja, över 1000 l, hade jag troligtvis införskaffat en diseldriven bruksbil och tankat gratis ett år framöver."

Medaker

Du har fått PM....

medaker skrev:
Som jag skrev ursprungligen: "Hade det handlat om mer olja, över 1000 l, hade jag troligtvis införskaffat en diseldriven bruksbil och tankat gratis ett år framöver."

Medaker
Sorry, missade det när jag satt på huset och byggahussurfade :cool:

Om det varit i Sthlm trakten hade jag varit intresserad, betalar idag 7-8:- per liter om jag får det på fat eller utkört

Kolla med en sån firma som kapar ner och fraktar bort oljetankar om dom är intresserade av oljan, och om det då går att kvitta bort en större del av kostnaden för att kapa ner tanken.

sir_daniel skrev:
Om det varit i Sthlm trakten hade jag varit intresserad, betalar idag 7-8:- per liter om jag får det på fat eller utkört
Jag ska ha det i åtanke, har fått kontakt med en här på forumet som eventuellt ska komma och hämta nästa helg. Blir det inget av det hör jag av mig till dig via PM då jag har tillgång till fat och släp och åker upp till Sthlm ca 1 gång i månaden.

Medaker

bax skrev:
Kolla med en sån firma som kapar ner och fraktar bort oljetankar om dom är intresserade av oljan, och om det då går att kvitta bort en större del av kostnaden för att kapa ner tanken.
Oljetanken har jag inga problem med att den står kvar då pannrummet är i ett separat källarutrymme som inte används... och det smärtar mig att jag skulle behöva skänka bort värdefull "last" :-)

Medaker

medaker skrev:
Oljetanken har jag inga problem med att den står kvar då pannrummet är i ett separat källarutrymme som inte används... och det smärtar mig att jag skulle behöva skänka bort värdefull "last" :-)

Medaker
Jo, du kan ju riva ut tanken själv.
Ska den vara kvar ska den väl anmälas till kommunen, och besiktas, godkännas och såna saker.

bax skrev:
Jo, du kan ju riva ut tanken själv.
Ska den vara kvar ska den väl anmälas till kommunen, och besiktas, godkännas och såna saker.
Tack för tipset, hade jag ingen aning om samtidigt som jag inte är speciellt förvånad. Turligt nog jobbar min granne för kommunens miljöförvaltning, ska fråga henne... Märker att jag bott alldeles för många år i länder där "regler" är något som är skrivet i böcker, inte något som följs.

Medaker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.