10 085 läst ·
34 svar
10k läst
34 svar
Sälja till bekant, vad händer med mäklararvodet?
Mitt tips efter en försäljning och ett köp av fastighet. Använd en mäklare. Dom ser till att allt går rätt till. Att lagfarter blir ändrade. Att pengar blir betalda på ett säkert sätt. Och hjälper till med vad som kan tänkas dyka upp i samband med en försäljning. Arvodet till mäklare blir mindre om du säljer själv. Skrivartjänsten som det kallas kostade mig 15000kr när jag sålde själv.
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 452 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 452 inlägg
Kolla vad det står i avtalet, det är det du har att rätta dig efter. Ofta skrivs avtalet med ensamrätt (max 3 månader) och inom denna tid har mäklaren rätt till provision även om du säljer själv.M mrcooper89 skrev:Jag är i tagen med att sälja mitt hur och jag har skrivit kontrakt med en mäklare som ska sälja huset åt mig.
Nu är det en bekant till mig som vill köpa huset till ett marknadsmässigt pris och jag undrar då hur det blir med mäklarens arvode?
Än så länge har vi inte varken fotat eller lagt ut någon annons så det enda mäklaren gjort är att komma och besöka oss och prata och sedan skicka ett kontrakt för påskrift.
Om jag nu vill sälja till min bekant, måste jag då betala hela mäklararvodet eller kan man göra en deal att de fakturerar för nedlagd tid?
Ifall jag måste betala det hela så kan jag ju lika gärna lägga ut huset till försäljning med allt jobb det innebär och så får min bekant buda som alla andra..
Är väl klart du betalar hela arvodet ändå.M mrcooper89 skrev:Jag är i tagen med att sälja mitt hur och jag har skrivit kontrakt med en mäklare som ska sälja huset åt mig.
Nu är det en bekant till mig som vill köpa huset till ett marknadsmässigt pris och jag undrar då hur det blir med mäklarens arvode?
Än så länge har vi inte varken fotat eller lagt ut någon annons så det enda mäklaren gjort är att komma och besöka oss och prata och sedan skicka ett kontrakt för påskrift.
Om jag nu vill sälja till min bekant, måste jag då betala hela mäklararvodet eller kan man göra en deal att de fakturerar för nedlagd tid?
Ifall jag måste betala det hela så kan jag ju lika gärna lägga ut huset till försäljning med allt jobb det innebär och så får min bekant buda som alla andra..
Varför inte fråga mäklaren ?
Mäklare är i allmänhet måna om sitt rykte. Deras avtal säger som regel att de har rätt till sitt arvode när de har ett köp klart eller när de presterar en köpare till lägsta godkänt pris. Man kan alltså inte bara tacka nej till alla bud och slippa kostnader. I teorin. Jag har dock varit med om att jag vunnit budgivning på underbud, höjt över mig själv till utgångsbud och sedan har säljaren ändå backat. Svensk Fast valde att inte kräva ut mäklararvodet (chefen bedtämde, mäklaren så klart ledsen).
Jag tror därför i allmänhet att din situation är god för att göra en deal med firman som inte betyder procent på din privata försäljning. Räkna med större betalning ju mer de arbetat. Fotat? Hemnet? Haft visning? Osv. Är bara kontraktet påskrivet och inget annat så kan det mycket väl vara så att de river det utan kostnad för dig.
Jag tror därför i allmänhet att din situation är god för att göra en deal med firman som inte betyder procent på din privata försäljning. Räkna med större betalning ju mer de arbetat. Fotat? Hemnet? Haft visning? Osv. Är bara kontraktet påskrivet och inget annat så kan det mycket väl vara så att de river det utan kostnad för dig.
Hade jag varit du så hade jag gett mäklaren uppdraget och sagt till min kompis att han får förtur att köpa det till högsta budet. Annars riskerar du ju att få underpris…M mrcooper89 skrev:Jag är i tagen med att sälja mitt hur och jag har skrivit kontrakt med en mäklare som ska sälja huset åt mig.
På det viset tjänar du sannolikt in betydligt mer extra pengar än vad mäklararvodet kostar. 😊
Redigerat:
Kanske t o m vara som så att mäklaren pejlar av att du är en besvärlig en... Och slopar arvodet, eller sänker det till en mindre peng svart😄
Men är väl knappast nåt Du skriver om här på forumet.
Du får väl vara lite smidig ... Så löser sig allt.
Men är väl knappast nåt Du skriver om här på forumet.
Du får väl vara lite smidig ... Så löser sig allt.
Sälj aldrig en bil till en bekant.M mrcooper89 skrev:Jag är i tagen med att sälja mitt hur och jag har skrivit kontrakt med en mäklare som ska sälja huset åt mig.
//
Är det viktigare att sälja till din bekant än att få mest möjligt betalt?.? Isåfall gör en deal med mäklaren.
Själv menar jag som någon sagt tidigare. Kör budgivning å låt sen din bekant köpa för samma pris som högsta budet. Gör du det så tjänar du sannolikt in mäklararvodet flera gånger om
Själv menar jag som någon sagt tidigare. Kör budgivning å låt sen din bekant köpa för samma pris som högsta budet. Gör du det så tjänar du sannolikt in mäklararvodet flera gånger om
Då kontrakt redan är skrivet, ligger det mesta i hur snäll mäklaren är. Men även om man säljer privat, så är det bra att ha mäklare. Det är väldigt mycket papper som ska tas fram och skrivas under. Men då inga foton, visningar, prospekt och annat behövs så minskar ju mäklarens arbete till mindre än häften. Därför bör mäklaren vara medgörlig, och kunna tänka sig att sänka sitt arvode. Du får helt enkelt höra vad ni kan komma överens om.
Hur längesen var det du skrev kontraktet? Eftersom du fick kontraktet skickat till dig, borde du ha rätt att ångra dig inom 14 dagar från att du skrev på:
”Ångerrätt är en lagstadgad rättighet som innebär att du har 14 dagar på dig att ångra ett avtal, beroende på hur det ingicks. Tecknade du avtalet med mäklaren exempelvis via telefon, eller i ditt hem, har du 14 dagars ångerrätt. Ingick ni avtalet på mäklarens kontor har du däremot ingen ångerrätt.”
”Ångerrätt är en lagstadgad rättighet som innebär att du har 14 dagar på dig att ångra ett avtal, beroende på hur det ingicks. Tecknade du avtalet med mäklaren exempelvis via telefon, eller i ditt hem, har du 14 dagars ångerrätt. Ingick ni avtalet på mäklarens kontor har du däremot ingen ångerrätt.”