10 085 läst ·
34 svar
10k läst
34 svar
Sälja till bekant, vad händer med mäklararvodet?
Sida 1 av 3
Medlem
· Stockholms län
· 44 inlägg
Jag är i tagen med att sälja mitt hur och jag har skrivit kontrakt med en mäklare som ska sälja huset åt mig.
Nu är det en bekant till mig som vill köpa huset till ett marknadsmässigt pris och jag undrar då hur det blir med mäklarens arvode?
Än så länge har vi inte varken fotat eller lagt ut någon annons så det enda mäklaren gjort är att komma och besöka oss och prata och sedan skicka ett kontrakt för påskrift.
Om jag nu vill sälja till min bekant, måste jag då betala hela mäklararvodet eller kan man göra en deal att de fakturerar för nedlagd tid?
Ifall jag måste betala det hela så kan jag ju lika gärna lägga ut huset till försäljning med allt jobb det innebär och så får min bekant buda som alla andra..
Nu är det en bekant till mig som vill köpa huset till ett marknadsmässigt pris och jag undrar då hur det blir med mäklarens arvode?
Än så länge har vi inte varken fotat eller lagt ut någon annons så det enda mäklaren gjort är att komma och besöka oss och prata och sedan skicka ett kontrakt för påskrift.
Om jag nu vill sälja till min bekant, måste jag då betala hela mäklararvodet eller kan man göra en deal att de fakturerar för nedlagd tid?
Ifall jag måste betala det hela så kan jag ju lika gärna lägga ut huset till försäljning med allt jobb det innebär och så får min bekant buda som alla andra..
Inget avtal ingen kostnad. Tacka nej till erbjudandet.M mrcooper89 skrev:Jag är i tagen med att sälja mitt hur och jag har skrivit kontrakt med en mäklare som ska sälja huset åt mig.
Medlem
· Stockholms län
· 44 inlägg
Ja har du skrivit kontrakt så är du bunden till det!M mrcooper89 skrev:
Ja du är bunden till kontraktet om du inte lyckas omförhandla det med mäklaren..M mrcooper89 skrev:
Kanske hjälper dig att omförhandla kontraktet med mäklaren..M mrcooper89 skrev:
Ja det är sällan gynnsamt att sälja till bekanta utan brukar ge mer vid budgivning mellan fler parter om man lyckas med det..M mrcooper89 skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 44 inlägg
Till saken hör att det är en hel del som ska fixas med huset innan försäljning om vi ska ta bilder och lägga ut det men om vi säljer det i befintligt skick så slipper vi allt det. Om det då också går att slippa en del av mäklarkostnaden så skulle det vara en bra affär att sälja till vår bekant. Annars är det värt att lägga ned jobbet och sälja på öppna marknaden
Ingen på BH kan svara på om din mäklare kan tänkas sänka arvode i erat avtal..M mrcooper89 skrev:Till saken hör att det är en hel del som ska fixas med huset innan försäljning om vi ska ta bilder och lägga ut det men om vi säljer det i befintligt skick så slipper vi allt det. Om det då också går att slippa en del av mäklarkostnaden så skulle det vara en bra affär att sälja till vår bekant. Annars är det värt att lägga ned jobbet och sälja på öppna marknaden
Utan du behöver kontakta mäklaren och prata om situationen som har uppståt, du bör ha chans till sänkning då mäklaren inte har börjat att jobba med ditt objekt om jag förstår dig rätt? Han slipper fotografering, annonsering, visningar, och massa Mail och telefonsamtal som vanliga visningar innebär..
Hyfsat otydligt.....😉M mrcooper89 skrev:
M mrcooper89 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Du är för förmodligen bunden i 3 månader, står kanske någon klausul om du säljer själv inom viss tid därefter så har mäklaren rätt till arvode. Läs i kontraktet, om inte det säljs inom t.ex. 3 månader och du och mäklaren går skilda vägar, vad betalar då för, besiktning, fotografering, energideklaration (den måste du ändå ha oavsett hur du säljer). Du har alltid rätt att neka alla bud. Alternativt kan du ta en diskussion med mäklaren om sänkt arvode. Läs igenom kontraktet noga först och fråga sen mäklaren rent allmänt vad som händer om du hittar en egen köpare.M mrcooper89 skrev:Jag är i tagen med att sälja mitt hur och jag har skrivit kontrakt med en mäklare som ska sälja huset åt mig.
Medlem
· Stockholms län
· 44 inlägg
Sant, men säg inom vad vi vill ha då. Sen är det ju just det, om vi kan slippa dyra mäklarkostnader och slippa renovera och fixa med huset så är det kanske värt, men annars inte. Man vill ju alltid se om det går att få mer såklartP Pin skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 44 inlägg
Ja det är rimligt, jag tänkte väl ifall någon gjort något liknande och kunde berätta hur det gick. Jag kommer prata med mäklaren om det blir aktuellt och se vad denne tycker om situationen. Jag vill nog ändå ha hjälp med pappersarbete osv. Men tycker kanske inte det är värt hela arvodetRejäl skrev:Ingen på BH kan svara på om din mäklare kan tänkas sänka arvode i erat avtal..
Utan du behöver kontakta mäklaren och prata om situationen som har uppståt, du bör ha chans till sänkning då mäklaren inte har börjat att jobba med ditt objekt om jag förstår dig rätt? Han slipper fotografering, annonsering, visningar, och massa Mail och telefonsamtal som vanliga visningar innebär..
Har vännen/spekulanten haft någon kontakt med mäklaren kan han/hon finnas i mäklarens register och mäklaren har då rätt till arvode. Det beror naturligtvis på vad som står i kontraktet och om TS redan diskuterat detta med mäklaren. Det bästa vore förmodligen att diskussionen sker först efter mäklarens tre (?) månaders uppdrag. I så fall skulle TS kunna förhandla fram lägre pris för just försäljningsdokumentationen
Man ska också tänka på att mäklarkostnaden ger fullt skatteavdrag vid deklarationen.
Man ska också tänka på att mäklarkostnaden ger fullt skatteavdrag vid deklarationen.
Redigerat:
Det bästa borde vara att ringa mäklaren omedelbart, innan denna hunnit lägga tid och kanske även pengar på att förbereda er försäljning.M mrcooper89 skrev: