HUr gör man, vad ska jag tänka på?
Finns det info om det någonstans här på forumet?
Hittar inte...

Framförallt ska du tänka på att det är statistiskt säkerställt att du får sämre betalt om du säljer själv än genom mäklare.

Om du är beredd att få mindre pengar så är nästa sak som du ska tänka på att sannolikheten till att du får problem mkt större.

Om du kan tänka dig att få mindre betalt och är beredd att ta större risk, samt att du får jobba mer med att rodda med affären, så är det bara att googla nyckelord. Typ fastighet, köpekontrakt, överlåtelse, dolda fel, jordabalken, så får du massa träffar med info och fler nyckelord att googla vidare på.

imported_AX skrev:
Framförallt ska du tänka på att det är statistiskt säkerställt att du får sämre betalt om du säljer själv än genom mäklare.

Om du är beredd att få mindre pengar så är nästa sak som du ska tänka på att sannolikheten till att du får problem mkt större.

Om du kan tänka dig att få mindre betalt och är beredd att ta större risk, samt att du får jobba mer med att rodda med affären, så är det bara att googla nyckelord. Typ fastighet, köpekontrakt, överlåtelse, dolda fel, jordabalken, så får du massa träffar med info och fler nyckelord att googla vidare på.
Varför skulle man få mindre betalt och mer problem med att sälja privat. Utveckla..

Vad gäller prisstatistiken så har jag hört talas om den. Nu brukar man ju kunna bevisa ungefär vad som helst med statistik, så om statistiken ifråga kommer från en mäklarorganisation vilket jag misstänker så skall man vara lite försiktig i hur man tolkar den.

Men det finns några prisfaktorer som talar mot privatförsäljning. Dels marknadsföringen. Som privatsäljare har du inte tillgång till att annonsera på ex. bonet, inte heller någon realistisk möjlighet att få lika stor exponering som man (med rätt objekt) kan få i de stora samlingannonserna i tidningar som de större mäklarkedjorna håller sig med.

Sämre marknadsföring ger färre intressenter med lägre sannolikhet för ett bra pris.

En köpare känner i de flesta fall större förtroende för en mäklare som säljare (trots att många mäklare ger ett synnerligen dåligt och direkt oärligt intryck), men det innebär att en köpare kommer att prioritera ett objekt som säljs av en mäklare. En mäklare kan vara halvskum, men en privatsäljare kan vara hur skum som helst. Köparen kommer att känna sig osäkrare, kanske satsa mer pengar och tid på att kontrollera saker runt affären. En sänkande faktor.

Det finns en hel del formaliteter runt en fastighetsaffär som för en privatsäljare kan vara ganska omständiga, som mäklaren fixar med ett musklick på sin dator.

Jag lägger ett till inlägg.

Jag har själv erfarfenhat av privatförsäljning. jag sålde min och min blivande sambo's bostadsrätter utan mäklare i början på 90- talet. Jag hade varit ordf. i föreningen där min lägenhet låg, och fått lång erfarenhet av formaliteterna runt försäljningar av lägenheter, hade också på det viset tillgång till unik prisstatistik åtminstonde för min lägenhet. Vi hade en oerhörd massa försäljningar i "min " förening under den här tiden. Bla. pga ett förestående stammbyte.

På min lägenhet vet jag att jag fick högre kvm pris än någon annan försäljning på 3 månader (föreningen hade ca. 30 överlåtelser den 3 månaders perioden). På min sambos lägenhet fick vi det vi förväntade oss (hade även utnyttjat mina kontakter inom mäklarkåren för en prisuppfattning).

Detta hade varit oerhört svårt om jag inte hade haft bakgrunden som ordf. i föreninegn.

Vi fick båda lägenheterna sålda på samma dag, sista affären gjorde vi upp kvart över 12 på natten.

Detta var i läget när de allra högsta topparna i slutet på 80- talet passerat, priserna hade redan gått ned 5-10%. Några månader senare kom den stora kraschen, och allting rasade 40-50% på några veckor (detta ganska centralt i Stockholm) dåliga lägen rasade till att bli osäljbara till något pris överhuvudtaget. Vet folk som gav bort lägenheter gratis som de köpt för 500 000 något år tidigare.

Vi var inne på att sälja den lilla bostadsrätten i Malmö centrum privat. Efter att ha kört fast med två spekulanter som inte kunde få fram slantarna (med försäljningsfördröjning och irritation som följd) lämnade vi över till mäklare som annonserade och hade visning. Lägenheten såldes första visningsdagen.

Det finns statistik som visar att bostäder som har sålts med hjälp av mäklare har ett högre snittpris. Men snittpriset på "privatsålda" bostäder dras naturligtvis ner av transaktioner inom familjen o.s.v. där man säljer till taxeringsvärde eller någon annan köpesumma som ligger långt ifrån vad man skulle begära om bostaden såldes på öppna marknaden. Jag antar att det snedvrider statistiken en del, men att mäklarna inte är så intresserade av att ta upp den aspekten ...

Har bekanta som sålde sitt hus privat. Pappersarbetet i form av kontraktskrivning mm "köpte" de dock av en mäklarfirma. Detta uppskattades av kunderna som kände sig trygga med detta. Våra bekanta skötte alltså endast budgivningen och visningarna själva och informerade att en mäklarfirma såg till att alla papper blev rätt.
Mäklarfirman tog 5000:- för pappersarbetet, vilket gjorde att våra bekanta sparade ca 40 000:- som skulle motsvarat mäklararvodet.

Om sedan mäklaren hade fått ut ännu mer pengar för huset låter jag vara osagt…

Vad är det för betungande pappersarbete? Det kan väl bara vara ett köpekontrakt som ska fyllas i, eller? Sedan är det förstås jätteviktigt att köpekontraktet blir korrekt och som bägge parter kan godkänna.

Jag har själv sålt min bostadsrätt via Blocket och annons i dagspressen. Jag kostade på mig en annons i söndagstidningen med alla mäklarnas annonser. Samma storlek och med en bra bild. Jag fick 25% mer än vad någon annan bostadsrätt i föreningen gått för.

Nej, det är väl inte så mycket egentligen... Det är alltså mäklaryrket man borde valt. Icke ansträngande arbetsinsats, inget ansvar mot köparen och inget ansvar mot säljaren, och massor i provission! :p

Hur som helst så var det visst många av spekulanterna som uppskattade detta. Kändes väl tryggare att blanda in en mäklare när man gör sitt livs största affär.

Jag har en köpare och jag få skratta röven av mej om jag får det sålt känns det som...
Det är ett väldigt udda hus med dåligt läge.
Jag kommer förmodligen ta hjälp med att skriva papper osv, efter att ha surfat runt endel på nätet.
Tror det är det bästa alternativet för mej.
Tänker friskriva mej från dolda fel.
Vill slippa tänka på rucklet mer ;-)
Därför är inte köpesumman det viktigaste, med tanke på endel svar här uppe.
Men, det är klart, jag vill inte GE bort pengar till en mäklare för - INGENTING.

yonna skrev:
Vi var inne på att sälja den lilla bostadsrätten i Malmö centrum privat. Efter att ha kört fast med två spekulanter som inte kunde få fram slantarna (med försäljningsfördröjning och irritation som följd) lämnade vi över till mäklare som annonserade och hade visning. Lägenheten såldes första visningsdagen.
Låter oroväckande att ni sålde så pass snabbt, vågade ni inte pressa en budgivning till max?

Hur blev utfallet, tjänade ni pengar på mäklaren eller inte?

UC har en branschrapport som jag skummade igenom hos en mäklare, där finns ALL statistik och siffror man kan tänka sig för mäklarbranschen, tom vilka byråer som har högst K/T-tal i en specifik kommun. DOCK är det givetvis massvis med felkällor när man tittar på kommunnivå mäklare emellan iom att de ofta jobbar med olika typer av bostäder. Fetingvillor hos lyxmäklaren jmf med radonlådor hos hasse hustler. Ofta är det för få försäljningar inom en och samma kommun. Har dock för mig att det även fanns siffror som just hanterade köp inom familjen, dvs köpesummor som avviker från mönstret etc.

Har själv funderat på att köpa den, men den är snordyr. Runt 5000 spänn om jag inte minns fel.

Jag har köpt privat, den bästa affären jag gjort! (jag kan finansiera en mäklare i nått år)

imported_AX skrev:
Låter oroväckande att ni sålde så pass snabbt, vågade ni inte pressa en budgivning till max? Hur blev utfallet, tjänade ni pengar på mäklaren eller inte?
Ja, vi fick mer med mäklaren, mäklarvodet inräknat. Det var från vår synvinkel positivt att bli av med lägenheten eftersom vi lämnade stan. Eftersom vi fick 12 x inköpet var vi ganska nöjda :)

imported_AX skrev:
Låter oroväckande att ni sålde så pass snabbt, vågade ni inte pressa en budgivning till max? Hur blev utfallet, tjänade ni pengar på mäklaren eller inte?
Ja, vi fick mer med mäklaren, mäklarvodet inräknat. Det var från vår synvinkel positivt att bli av med lägenheten eftersom vi lämnade stan. Eftersom vi fick 10 x inköpet var vi ganska nöjda :rolleyes:

Vi hade en villa på gång som vi skulle köpa privat. Säljarna drog sig ur med motiveringen att de skulle få mer hos mäklaren. Ack vad de bedrog sig :)
Tack o lov hittade vi ett bättre hus till lägre pris veckan senare, så vi skrattade gott åt deras idiotdrag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.