17 303 läst ·
33 svar
17k läst
33 svar
Sälja nytt hus med stor vinst
Sida 1 av 3
Hej tänkte höra om jag säljer mitt nya hus och gör en stor vinst på 1 miljon så blir det ju massa vinst skatt. Ska sen bygga ett till hus efter så kan man lägga in vinstskatten i nya huset för har hört man kan göra typ så?
SKV är stället där du naturligtvis hittar svaret.
Börja här o klicka dig runt
http://www.skatteverket.se/privat/s...ad/uppskov.4.6d02084411db6e252fe80009532.html
Börja här o klicka dig runt
http://www.skatteverket.se/privat/s...ad/uppskov.4.6d02084411db6e252fe80009532.html
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
Jo, du kan fortfarande skjuta upp reavinsten när du säljer huset. Det här gäller:
- Reavinstskatten är 22 %
- För att få uppskov med reavinstskatten måste du ha bott i huset du säljer i minst ett år före försäljning.
- Maxbeloppet du kan skjuta upp per såld bostad är 1 450 000 kr.
- Den nya bostaden måste köpas senast året efter du har sålt den gamla.
- Om du ska bygga nytt efter du har sålt den gamla bostaden, får du räkna med utgifter för nybygget som du har haft till och med 2 maj andra året efter försäljningen av gamla bostaden (du har alltså 2 år på dig att bygga). Samma regler gäller för att bygga till nya huset du köper. Reavinsten får skjutas in i renoverings- och tillbyggnadsutgifter enligt samma förutsättningar.
Här är broschyren som gäller:
http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800031293/37918.pdf
Uppskov sidan 24 och framåt.
- Reavinstskatten är 22 %
- För att få uppskov med reavinstskatten måste du ha bott i huset du säljer i minst ett år före försäljning.
- Maxbeloppet du kan skjuta upp per såld bostad är 1 450 000 kr.
- Den nya bostaden måste köpas senast året efter du har sålt den gamla.
- Om du ska bygga nytt efter du har sålt den gamla bostaden, får du räkna med utgifter för nybygget som du har haft till och med 2 maj andra året efter försäljningen av gamla bostaden (du har alltså 2 år på dig att bygga). Samma regler gäller för att bygga till nya huset du köper. Reavinsten får skjutas in i renoverings- och tillbyggnadsutgifter enligt samma förutsättningar.
Här är broschyren som gäller:
http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800031293/37918.pdf
Uppskov sidan 24 och framåt.
Bra förklaring! Men behöver jag aldrig betala rea vinst skatten då? Jag gör nog vinst på en miljon och bygger nytt direkt efter så blir lätt klar inom 2 år efter. Jag bor i nya huset sen i massa år är det tänkt iaf så behöver jag aldrg betala av skatten då så hade jag kunnat göra vinsten i insats i nya huset.
Reavinsten måste betalas nån gång, antingen av dig vid försäljning eller av dina arvingar kan man säga. Skatten försvinner ju inte för att du skjuter upp den. Undertiden så betalar du en ränta på dessa pengar.
Okej så exakt samma belopp som vinst skatten blir måste då betalas även om jag bor i nya huset i 40 år? Och då betalas en ränta hela tiden?
Så då är det avgörande om man tjänar på uppskov om summan av vinst skatten är av bättre ränta än en bank kan erbjuda.
Dagen hus nummer 2 säljs så blir det den gammal vinst skatten + den nya som ska betalas?
Så då är det avgörande om man tjänar på uppskov om summan av vinst skatten är av bättre ränta än en bank kan erbjuda.
Dagen hus nummer 2 säljs så blir det den gammal vinst skatten + den nya som ska betalas?
Försäljningspris minus inköpspris. De tittar ingenting på banklån eller liknande.Toddep skrev:
Sen kan du begära en del avdrag för förbättringsarbete (ej löpande underhåll), mäklare etc i din deklaration men skatteverket gör ingenting åt dig
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nåväl, då är det "bara" att summera ihop alla kostnader förenade med husbygget. De skall då motsvara din inköpskostnad.Toddep skrev:
Men det kan vara ett drygt arbete!
Har gjort det själv, fast på ett hus byggt av en byggfirma till 85%.
Med garaget blev det ändå ca 120 fakturor/kvitton.
Excel rekommenderas varmt
Men märk väl! Du har byggt huset själv skriver du. Och din egen arbetstid får du inte räkna in i anskaffningskostnaden. Så det kan bli en rejäl reavinst, som är skattepliktig. Arbetskostnaden är väl normalt ca hälften av byggkostnaden? För själva huset alltså, allt annat oräknat.
Lycka till med matchen med skatteverket. Mitt intryck är i alla fall att de inte alls är oresonliga.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Räntan på uppskovspengarna är nog satt så det är ganska neutralt vilket som.
Men det är nog inte tänkt att skatteverket skall förlora på affären.
Beror väl mycket på hur man har det med kontanter, lån och så'nt om man kan betala skatten direkt.
Och om man tror att räntan och saktten kommer att ändras, ökas eller minskas vid ett ev. regeringsskifte.
Räntan på uppskovet är någonstans på 2,27%.
Men då det räknas som en kapitalinkomst (?) vet jag inte om det tillkommer skatt på "kapitalinkomsten".
Kanske någon som är insatt i beskattning och ekonomi kan reda ut detta? Hjälp!
Men det är nog inte tänkt att skatteverket skall förlora på affären.
Beror väl mycket på hur man har det med kontanter, lån och så'nt om man kan betala skatten direkt.
Och om man tror att räntan och saktten kommer att ändras, ökas eller minskas vid ett ev. regeringsskifte.
Räntan på uppskovet är någonstans på 2,27%.
Men då det räknas som en kapitalinkomst (?) vet jag inte om det tillkommer skatt på "kapitalinkomsten".
Kanske någon som är insatt i beskattning och ekonomi kan reda ut detta? Hjälp!