8 297 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
sälja nya vitvaror?
Sida 1 av 2
Vi kommer att bygga ett Fiskarheden hus med start till sommaren någongång.
Och jag har lite funderingar kring om det är någon ide att försöka sälja av vitvarorna som ingår.
Att uppgradera till aluminium med inbyggnads ugn och häll går på 20100 extra.
Anledningen ttill att jag funderar på att ta standard vitvarorna för att sedan sälja direkt utan att ta av emballaget, är för att avdraget för att välja bort vitvarorna är riktigt dåligt
Samt att jag inte tycker att det är prisvärt att betala ytterliggare 20000 kr bara för att uppgradera till Alu, samtidigt som man låser sig till en modell.
Jag har möjlighet att köpa Siemens/Bosch vitvaror till bra priser.
Det som ingår som standard är Siemens "vita" vitvaror. Kyl, Frys, Diskmaskin, fläkt samt en vanlig ugn med spishäll.
Jag har med priser som jag kollade upp för ett par veckor sedan, jag valde priser från Tretti.se eftersom dom kom upp som billigast när man kollade med pricerunner.
Kyl: KS38KN00
5890:-
Frys: GS32NV01
7150:-
Diskmaskin: SE45E232SK
4440:-
Hällspis: HL122200V
6070:-
summa: 23550:-
Samt fläkt, antingen utragbar LI13130SD för 2140:- eller kåpa LC45650SP 2650:-
Så frågan är alltså, är det värt jobbet att lägga upp dessa vitvaror på Blocket? finns det en hygglig marknad? lättsålt?
Kan jag få ca 15000kr för detta inklusive en av fläktarna? om inte kan någon uppskatta värdet?
MVH
Dan
Och jag har lite funderingar kring om det är någon ide att försöka sälja av vitvarorna som ingår.
Att uppgradera till aluminium med inbyggnads ugn och häll går på 20100 extra.
Anledningen ttill att jag funderar på att ta standard vitvarorna för att sedan sälja direkt utan att ta av emballaget, är för att avdraget för att välja bort vitvarorna är riktigt dåligt
Samt att jag inte tycker att det är prisvärt att betala ytterliggare 20000 kr bara för att uppgradera till Alu, samtidigt som man låser sig till en modell.
Jag har möjlighet att köpa Siemens/Bosch vitvaror till bra priser.
Det som ingår som standard är Siemens "vita" vitvaror. Kyl, Frys, Diskmaskin, fläkt samt en vanlig ugn med spishäll.
Jag har med priser som jag kollade upp för ett par veckor sedan, jag valde priser från Tretti.se eftersom dom kom upp som billigast när man kollade med pricerunner.
Kyl: KS38KN00
5890:-
Frys: GS32NV01
7150:-
Diskmaskin: SE45E232SK
4440:-
Hällspis: HL122200V
6070:-
summa: 23550:-
Samt fläkt, antingen utragbar LI13130SD för 2140:- eller kåpa LC45650SP 2650:-
Så frågan är alltså, är det värt jobbet att lägga upp dessa vitvaror på Blocket? finns det en hygglig marknad? lättsålt?
Kan jag få ca 15000kr för detta inklusive en av fläktarna? om inte kan någon uppskatta värdet?
MVH
Dan
Max 50% skulle jag själv vilja betala med tanke på att det inte finns någon garanti samt att det trots allt är en liten osäkerhet om man köper av privatperson. Men du kan ju själv kolla på blocket. De vitvaror som ligger kvar är de som inte blev sålda till begäärt pris...
Tanken är ju att det borde kännas något säkrare om man säljer med obruten förpackning.
Garantin försvinner den ? grejerna är ju fortfarande nya eller är garantin endast mot Fiskarheden isåfall?
Siemens och bosch har ju egna serviceverkstäder som borde ta hand om garantin
Har kollat på Blocket men det är svårt att skaffa sig en uppfattning, söker man på t.ex. "ny" "nya" så får man upp annonser där det står nyskick, nästan nya mm.
Garantin försvinner den ? grejerna är ju fortfarande nya eller är garantin endast mot Fiskarheden isåfall?
Siemens och bosch har ju egna serviceverkstäder som borde ta hand om garantin
Har kollat på Blocket men det är svårt att skaffa sig en uppfattning, söker man på t.ex. "ny" "nya" så får man upp annonser där det står nyskick, nästan nya mm.
Garantin gäller mellan köpare och säljare, var ett fall i plus för inte så längesedan där säljaren inte ville ersätta garantifel med hänvisning till att prylen (minns inte vad det var) hade bytt ägare.
Det är klart att inte garantin upphör när de byter ägare. Det var de dummaste jag hört. Enl. lag är det minst 1+1 år minimum. Detta gäller även om det byts ägare. Annars skulle ju ingen köpa något "nytt" från en privat. tänk på alla bilar, husvagnar, tv m.m.
Om du köper ett hus med nya grejer som förra husägaren köpt inför försäljning. Klart det är garanti på saker ändå!!
Om du köper ett hus med nya grejer som förra husägaren köpt inför försäljning. Klart det är garanti på saker ändå!!
Jizzo, det är inte alls klart! Nu orkar jag inte leta upp länken till Plus hemsida men det som Pappskallen skriver stämmer. Garantin gäller mellan affär och köpare och inte mellan köpare och köpare. I detta fall så var det barnvagnar som togs upp.
Lite OT, men frågan är ju om det här extra jobbet är värt besväret i slutändan. Jag höll också på och dribblade med småpengar som skilde olika vitvaror i inledningsskedet av "byggprocessen", men dessa pengar är tyvärr piss i havet jämfört med övriga kostnader som rör bygget. Senare i processen blir detta än mer påtagligt då du sitter och vänder och vrider på ett par tusenlappar som skiljer två lösningar åt och du samtidigt blir uppring av markentreprenören som säger att något moment blivit 50 000:- dyrare. Kommer osökt att tänka på det gamla ordstävet "sila mygg och svälja kameler" som passar in alltför ofta under husbyggnation.
Men för att återknyta till ämnet. Det hela beror väl på hur mycket du får du ut för vitvarorna om du plockar bort dom helt ur materialleveransen (för det är ju ett tredje alternativ) kontra arbetet/risken med att sälja dom själv. Hur mycket räknar du med att spara om du skulle få 15 000:- på Blocket? 5000:-?
Men för att återknyta till ämnet. Det hela beror väl på hur mycket du får du ut för vitvarorna om du plockar bort dom helt ur materialleveransen (för det är ju ett tredje alternativ) kontra arbetet/risken med att sälja dom själv. Hur mycket räknar du med att spara om du skulle få 15 000:- på Blocket? 5000:-?
Avdraget för alla vitvaror inklusive tvättmaskin och torkskåp skulle bli 14000 kr.
Tvättmaskinen och torkskåpet skulle vi i så fall behålla.
Skulle det vara värt det så krävs ju att vi får sålt dom andra grejerna för runt 13-15000 kr hyffsat lätt, vill ju inte riskera att bli ståendes med dom.
Som svar på din fråga zno blir då ca 5-6000 ungefär.
Tvättmaskinen och torkskåpet skulle vi i så fall behålla.
Skulle det vara värt det så krävs ju att vi får sålt dom andra grejerna för runt 13-15000 kr hyffsat lätt, vill ju inte riskera att bli ståendes med dom.
Som svar på din fråga zno blir då ca 5-6000 ungefär.
att laborera med försäljning på Blocket, kan göra Dig besviken, då de flesta som kollar där, förväntar sig ett lågt pris på det som säljes. Lägsta pris på t ex Siemens frysen (pricerunner) var som du nämner 7.150:- = hemkörd. Jag tvivlar på att någon vill betala över 5.000 för frysen, kanske du t o m får något skambud, eller att någon av maskinerna inte går att sälja alls.
Som nämns, försök hellre förhandla bort vitvarorna med hussäljaren, så slipper du strula med en egen försäljning, när din tid behövs till mycket annat. Men det är klart att hussäljaren inte ger något för vitvarorna, när det gäller ett återköp, men ge dig inte.
Räkna med att de ger 40% down, från 7.150:- på frysen
Som nämns, försök hellre förhandla bort vitvarorna med hussäljaren, så slipper du strula med en egen försäljning, när din tid behövs till mycket annat. Men det är klart att hussäljaren inte ger något för vitvarorna, när det gäller ett återköp, men ge dig inte.
Räkna med att de ger 40% down, från 7.150:- på frysen
Garantin gäller bara mellan butiken och den ursprungliga ägaren.....se http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=153 så köper du någon elpryl av någon på tex blocket så gäller INTE garantin för den nya ägaren.
Hej,
Vi har precis samma tankar som du men hade tänkt uppgradera till rostfritt, FH vill ha
19 000:- för detta och prissöker man så ligger mellanskillnaden på 11 630:-...lite skillnad!
Hur har det gått för dig, valde du bort eller lyckades du förhandla med dom?
/ Peder o Sofie
Vi har precis samma tankar som du men hade tänkt uppgradera till rostfritt, FH vill ha
19 000:- för detta och prissöker man så ligger mellanskillnaden på 11 630:-...lite skillnad!
Hur har det gått för dig, valde du bort eller lyckades du förhandla med dom?
/ Peder o Sofie
Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.Tommyboy skrev:
http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125
Hej !Sofie&Peder skrev:
Vårat bygglov drog ut på tiden så vi har inte beställt något än.
Men vi har bestämt oss för att välja bort alla vitvaror och köpa själv, för att få en större frihet att välja maskiner.
Vi har fått som svar att vi får 16000 kr om vi väljer bort samtliga maskiner.
Tilläggskostnaden för att få "rostfritt exklusiv" är på 38700.
/Dan