3 437 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Sälja med vinst, hjälp med grunderna
Sida 1 av 2
Hej,
Vi ska tyvärr flytta ifrån vår kåk pga av sjukdom.
Jag är väldigt påläst vad det gäller det mesta runt hus. Men är urkass på hur skatter och avdrag fungerar.
Om ni har möjlighet att hjälpa oss med detta hade det varit guld värt. Eller länka till en sida eller guide. Vet att detta är grundläggande saker för vissa.
Situatione är ungefär (vet ej exakta siffror, så jag lämnar ut låtsassiffror för att göra allt enklare att räkna på)
Köpte ett hus för 1.500.000 för 6 år sedan.
Säljer idag för 2.000.000
Huset är taxerat till 1.000.000
Det finns 13 pantbrev om totalt 1.500.000
Har lagt ut ungefär 300.000 på huset (större delen på uppvärmning, filtrerning, stambyte och el)
Mäklaren kommer kosta 100.000
Det nya stället kommer kosta exakt lika mycket som det vi säljer för. Dvs 2.000.000. Vi lägger lite mindre än hälften av detta själva. Vinst på 500.000 samt lyckats spara ihop lite pengar. Säg att vi lånar 1.300.000:-
Jag har varit sjukskriven i över ett år (därför vi flyttar, och därför jag ber om hjälp med så enkla saker
)
Vad kan vi göra för att förlora så lite som möjligt? Har jag missat något som vi bör ta med?
Än en gång, förstår att detta är basala saker för många. Så länkar till andra sidor med bra förklaringar hade varit silver. Men om någon kunnat räkna lite på det så hade det varit GULD.
Mvh
Stefan
(En som inte vet skillnad på brutto och netto)
Vi ska tyvärr flytta ifrån vår kåk pga av sjukdom.
Jag är väldigt påläst vad det gäller det mesta runt hus. Men är urkass på hur skatter och avdrag fungerar.
Om ni har möjlighet att hjälpa oss med detta hade det varit guld värt. Eller länka till en sida eller guide. Vet att detta är grundläggande saker för vissa.
Situatione är ungefär (vet ej exakta siffror, så jag lämnar ut låtsassiffror för att göra allt enklare att räkna på)
Köpte ett hus för 1.500.000 för 6 år sedan.
Säljer idag för 2.000.000
Huset är taxerat till 1.000.000
Det finns 13 pantbrev om totalt 1.500.000
Har lagt ut ungefär 300.000 på huset (större delen på uppvärmning, filtrerning, stambyte och el)
Mäklaren kommer kosta 100.000
Det nya stället kommer kosta exakt lika mycket som det vi säljer för. Dvs 2.000.000. Vi lägger lite mindre än hälften av detta själva. Vinst på 500.000 samt lyckats spara ihop lite pengar. Säg att vi lånar 1.300.000:-
Jag har varit sjukskriven i över ett år (därför vi flyttar, och därför jag ber om hjälp med så enkla saker
Vad kan vi göra för att förlora så lite som möjligt? Har jag missat något som vi bör ta med?
Än en gång, förstår att detta är basala saker för många. Så länkar till andra sidor med bra förklaringar hade varit silver. Men om någon kunnat räkna lite på det så hade det varit GULD.
Mvh
Stefan
(En som inte vet skillnad på brutto och netto)
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
+2.000.000 försäljningspris
-1.500.000 inköpspris
-0.300.000 förbättringar
-0.100.000 mäklararvode
-------------------------------------
=0.100.000 kr i "realisationsvinst" på fastigheten ni säljer.
Det finns vissa restriktioner på vad som får räknas som förbättringskostnader, men hänför sig utgifterna till tiden inom fem år tidigare än försäljningsdatum så är nog allt "avdragsgillt".
Så ni blir skyldiga att betala reavinstskatt om 22% på 100.000 kr = 22.000 kr.
Denna reavinstskatt kan flyttas över till en ny bostad i vissa fall.
Alla regler, i faktiskt ganska lättläst form, finns i skatteverkets broschyr "Försäljning av småhus":
http://www.skatteverket.se/download/18.3684199413c956649b5657f/1360749289279/379.19.pdf
Hur stora lånen är eller vad taxeringsvärdet är spelar ingen roll i sammanhanget.
-1.500.000 inköpspris
-0.300.000 förbättringar
-0.100.000 mäklararvode
-------------------------------------
=0.100.000 kr i "realisationsvinst" på fastigheten ni säljer.
Det finns vissa restriktioner på vad som får räknas som förbättringskostnader, men hänför sig utgifterna till tiden inom fem år tidigare än försäljningsdatum så är nog allt "avdragsgillt".
Så ni blir skyldiga att betala reavinstskatt om 22% på 100.000 kr = 22.000 kr.
Denna reavinstskatt kan flyttas över till en ny bostad i vissa fall.
Alla regler, i faktiskt ganska lättläst form, finns i skatteverkets broschyr "Försäljning av småhus":
http://www.skatteverket.se/download/18.3684199413c956649b5657f/1360749289279/379.19.pdf
Hur stora lånen är eller vad taxeringsvärdet är spelar ingen roll i sammanhanget.
Tack!
Så egentigen handlar det om att samla ihop så många avdrag som möjligt för att undvika att få en skatt på vinsten? (Låta avdragen äta upp vinsten, så det i slutändan på pappret inte blir någon vinst)
Om vi lyckas plocka ihop så mycket så att vi inte får någon reavinst så kan vi se vinste som en riktig vinst alltså?
Samtidigt som att om vi hade gjort en vinst, så hade vi kunnat få ett uppskov i och med att vi satt in pengarna på en ny bostad.
Har en annan tråd igång där vi bland annat funderar på vad en mäklare är bra för (du vet ju givetsvis vilken
)
http://www.byggahus.se/forum/social...n-historia-om-bygge-biorum-och-cancer-80.html
Detta är ju en av anledningarna till att man betalar för en mäklare. Hoppas hon kan hjälpa oss att få så många plus som möjligt för att slippa skatta för något jag redan skattat för en gång genom mina 34% i inkomstskatt.
Får läsa igenom pdf:n i piggare tillstånd i morgon. Nu är det försent för detta. Får bli lite x-files istället.
Allt gott,
Stefan
Så egentigen handlar det om att samla ihop så många avdrag som möjligt för att undvika att få en skatt på vinsten? (Låta avdragen äta upp vinsten, så det i slutändan på pappret inte blir någon vinst)
Om vi lyckas plocka ihop så mycket så att vi inte får någon reavinst så kan vi se vinste som en riktig vinst alltså?
Samtidigt som att om vi hade gjort en vinst, så hade vi kunnat få ett uppskov i och med att vi satt in pengarna på en ny bostad.
Har en annan tråd igång där vi bland annat funderar på vad en mäklare är bra för (du vet ju givetsvis vilken
http://www.byggahus.se/forum/social...n-historia-om-bygge-biorum-och-cancer-80.html
Detta är ju en av anledningarna till att man betalar för en mäklare. Hoppas hon kan hjälpa oss att få så många plus som möjligt för att slippa skatta för något jag redan skattat för en gång genom mina 34% i inkomstskatt.
Får läsa igenom pdf:n i piggare tillstånd i morgon. Nu är det försent för detta. Får bli lite x-files istället.
Allt gott,
Stefan
Redigerat:
Tänk bara på definitionen av "förbättringar". Jag vet att ni gjort mycket med huset, och har antagligen anledning att dra av mycket på den posten. Men rena driftskostnader såsom uppvärmning räknas inte.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om man saknar kvitto kan man ändå begära avdrag, men skall då uppge att man saknar verifikation för summan.
Då gäller det att kunna göra troligt att man i alla fall har haft den utgiften.
Och skatteverket får bedöma om det är ett korrekt avdrag eller inte. I och med att man angett att kvitto saknas har man inte varit bedräglig på något sätt.
Jag har dock ingen aning om hur de agerar i sådana fall.
Men man får aldrig göra avdrag för egen arbetsinsats.
Då gäller det att kunna göra troligt att man i alla fall har haft den utgiften.
Och skatteverket får bedöma om det är ett korrekt avdrag eller inte. I och med att man angett att kvitto saknas har man inte varit bedräglig på något sätt.
Jag har dock ingen aning om hur de agerar i sådana fall.
Men man får aldrig göra avdrag för egen arbetsinsats.
Ok Men jag kan göra avdrag på material. Typ 100.000 för biorummet? Eller räknas det inte som en förbättring utan mer som lyxerier?
Känns som att vi har såpass mycket investeringar kvitton så vi inte ens behöver tänka på våra egna arbeten + material. För det räcker ju att man kvittar vinsten. Det går ju tyvärr inte att gå plus
Känns som att vi har såpass mycket investeringar kvitton så vi inte ens behöver tänka på våra egna arbeten + material. För det räcker ju att man kvittar vinsten. Det går ju tyvärr inte att gå plus
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Att bygga en biograf är absolut en förbättring.
Det är ju inte direkt som att måla om i tvättstugan.
Och, som sagt, så länge man är rak och ärlig med vad man har gjort och vad det har kostat har man inte gjort något fel.
Det är ju ännu inte brottsligt att vara lite dum och trögfattad, som tur är.
PS
À propos det sista, och eftersom det nu är lördag, kan vi väl köra denna:
http://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw

Det är ju inte direkt som att måla om i tvättstugan.
Och, som sagt, så länge man är rak och ärlig med vad man har gjort och vad det har kostat har man inte gjort något fel.
Det är ju ännu inte brottsligt att vara lite dum och trögfattad, som tur är.
PS
À propos det sista, och eftersom det nu är lördag, kan vi väl köra denna:
http://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw
Underbart. Min favoritserie när jag var liten. Avgudade dem, och hade allt de hade gjort inspelat på vhs. Familjen gick och såg alla deras största shower på hjälp. vad heter den. Lorensbergsteatern givetsvis.
Suveräna. Bästa komikergruppen som funnits i svergie. Frågn är om de kan bli slagna nu när utbudet är så stort. Det skapas inte giganter längre eftersom vi får för mycket intryck från olika håll.
Ingen kommer bli lika stor som Michel Jackon, Elivis, Madonna, Beatles. De kommer från en tid då urvalet var så klent att idoldyrkan var så otroligt mycket starkare än idag. Idag handlar det mer om fysisk dyrkan. Beiber eller vad han heter. Bara att han är snygg som gäller. Kan han sjunga live? har ingen aning.
Nu är det sova som gäller för mig. Tack för en trevlig pratstund Pelle
Suveräna. Bästa komikergruppen som funnits i svergie. Frågn är om de kan bli slagna nu när utbudet är så stort. Det skapas inte giganter längre eftersom vi får för mycket intryck från olika håll.
Ingen kommer bli lika stor som Michel Jackon, Elivis, Madonna, Beatles. De kommer från en tid då urvalet var så klent att idoldyrkan var så otroligt mycket starkare än idag. Idag handlar det mer om fysisk dyrkan. Beiber eller vad han heter. Bara att han är snygg som gäller. Kan han sjunga live? har ingen aning.
Nu är det sova som gäller för mig. Tack för en trevlig pratstund Pelle
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Du får även dra av lagfartskostnaden som du betalade vid köpet, och ev pantbrevskostnader.
Fast nu precis när jag skrev det så blir jag tveksam om jag har rätt.
Fast nu precis när jag skrev det så blir jag tveksam om jag har rätt.
Om du med "tyvärr inte gå på plus" menar att du iinte kan ha större avdrag än vad du får för försäljningen, så kan du faktiskt det.Stew skrev:
Om du får ett "underskott" dvs dina utgifter för huset varit större än vad du får in vid försäljning kan du ta med dig detta underskott och använda mot andra inkomster. Exakta procenttal och regler och hur länge du kan utnyttja (spara) underskottet kan Skattemyndigheten ge besked om.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jodå, Hempularen, din instinkt ledde dig rätt!
Så här står det i broschyren jag länkade till i #2:
Så här står det i broschyren jag länkade till i #2:
När du ska redovisa försäljningen behöver du dina
köpekontrakt från både köpet och försäljningen.
Vidare behöver du uppgifter om lagfartskostnader,
inteckningskostnader, mäklararvode och andra
kostnader från köpet eller försäljningen. Dessutom
behöver du dina kvitton och fakturor från eventuella
förbättringar.
Finns det något fin namn på denna manöver, eller gäller det att läsa på alla allmänna regler runt avdragen?roland53 skrev:
Det är inte sådär himla enkelt med vad som är avdragsgilla förbättringsarbeten som man kan tro, här är info från skatteverket: http://www.skatteverket.se/privat/s...gsutgifter.4.6d02084411db6e252fe80009228.html
Sen är det aldrig fel att yrka avdrag för de kostnader man haft,det är upp till myndigheten att avgöra om de är avdragsgilla eller inte så dra av det du har haft utlägg för,även där du saknar kvitton. I ditt fall är det ju dessutom så att du p.g.a. ohälsa inte kan förväntas ha full koll på kvitton etc.