Ja.

Det är vanvett, men om ni inte tar chansen kommer för att resten av livet ångra att ni inte köpte det.

Kör inte slut på er eller barnen. Ett tak som läcker måste lagas. Ett rör som sprungit läck måste åtgärdas. Ett kök däremot som är "slut" duger många år till.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Mer tomtyta är något som man inte kan bygga sig till. Vill man ha större trädgård så brukar det rimliga alternativet vara att flytta (i Centralare lägen kan man ju sällan köpa upp grannfastighererna...)

Sen vad man gör med en så stor byggnad är ju beroende på hur man vill leva...man kan ju ha inneboende. Grannfabrorn har en ukrainsk familj i huset som i viss mån även hjälper till med hushållet...

nikasp
Vi ska precis flytta från ett enplanshus på 126 kvm till ett suterränghus på 164 kvm. Har fixat upp nuvarande hus under 10 år men känns trångt och svårt att komma undan när barnen har kompisar över. Så nu flyttar vi till ett välhållet men daterat hus från 1984 men får dubbelgarage, bastu och öppen spis.

Har inte tiden eller orken nu att göra massor samt inte typen som tänker att man måste hetsa och ”blåsa” allt. Vi tänker leja in och fixa primära badrummet snart då båda är 23-24 år. Sen får vi ta rum efter rum och kanske dela av ett till barnrum.

Vi hade inte heller chans att bygga ut så idéer på bastu och rimligt stora barnrum som räcker när de blir tonoåringar om några år kändes omöjliga. Taklyft kanske hade varit möjligt men hade kostat för mycket, och ej heller så kär i huset. Vi kör nu och ser hur det går. Kommer att ha skolan tvärs över gatan, ena barnet går där fyra år till. Vi får se hur det går!

Angående erat potentiella så låter den ytan halt bananas med tanke på att värma upp så stor yta så inget för mig, har läst energiteknik och kommer genast att börja kolla på sätt att minimera förbrukningen på nya stället.

E EmmaBlåsippa skrev:
Det går inte att hitta ett mer centralt hus med skog på baksidan
Det där går inte riktigt ihop? Har ni kollat med kommunen att det inte finns några planer för skogen som kan omkullkasta allt?

E EmmaBlåsippa skrev:
Tacksam för det, barnen kommer få vara med så mycket de vill såklart. Vi gör ju redan mycket nu men i mindre skala.

Tyvärr är tomten för liten för det, men bra input ändå.
Som en som varit igenom det kan jag bara rekommendera att låta bli. Nu blir det kanske inte som för oss. Vi var i samma situation och köpte ett större hus 2018 där renoveringen drog iväg oerhört i kostnader och fortfarande idag varje månad äter upp en stor del av våra inkomster pga amorteringar (vi hamnade över 2% -spärren) och gör att vi inte har särskilt stora marginaler. Det och elpriserna har gjort det betydligt mindre nöjsamt att bo kvar här. Semesterresor har vi kunnat glömma de flesta år. Förhållandet knakar. Så mina starkaste rekommendationer är att låta bli om ni inte har en väl tilltagen ekonomisk buffert för oförutsedda renoveringar. Och då menar jag sjusiffrigt.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A andost skrev:
Som en som varit igenom det kan jag bara rekommendera att låta bli. Nu blir det kanske inte som för oss. Vi var i samma situation och köpte ett större hus 2018 där renoveringen drog iväg oerhört i kostnader och fortfarande idag varje månad äter upp en stor del av våra inkomster pga amorteringar (vi hamnade över 2% -spärren) och gör att vi inte har särskilt stora marginaler. Det och elpriserna har gjort det betydligt mindre nöjsamt att bo kvar här. Semesterresor har vi kunnat glömma de flesta år. Förhållandet knakar. Så mina starkaste rekommendationer är att låta bli om ni inte har en väl tilltagen ekonomisk buffert för oförutsedda renoveringar. Och då menar jag sjusiffrigt.
Kostnader när det gäller bygg har verkligen skenat de senaste åren. Så som du säger är en rejäl buffert, helst med sjusiffrigt som inte börjar med en etta, ett måste.

Dock så känns det som att den sämre konjunkturen kanske börjar märkas på priser och kan tycka att det reas lite mer nu än det gjorts tidigare.

• Gilla
andost och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte ett hus för 15 år sedan som kändes för stort när vi köpte, 150 kvm boyta + 150 kvm biyta. Biytan består av källare där vi har lekrum på 40 kvm, gästrum/kontor 20 kvm, tvättstuga 18 kvm, badrum 10 kvm, bodega 20 kvm, samt groventré, förråd, matkällare och garage på resterande. Ytan i källaren är guld värd och vi ångrar det inte för en sekund idag. Har fått göra allt utom ett badrum. Men har tagit det ett rum i taget förutom en första ommålning av vissa rum/hall.

Eftersom ni funderar på det det så känns det som att ni redan har tankarna på annat håll. Har ni dessutom ekonomi för det så hade jag kört!

Robert63 Robert63 skrev:
Verkligen vägledande svar...🙄 Kan du bara inte svara på frågan?
Nej, jag gör inte andras jobb. Det är en björntjänst.
Tyvärr är det rätt vanligt förekommande att folk inte läser orkar läsa tråden från början utan ställer frågor vars svar redan finns i tråden, det gör att i alla fall jag tappar intresset för att följa en tråd rätt fort.

Så kanske det inte var så i detta fallet utan att frågeställaren helt enkelt missat den informationen, det kan hända den bäste.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Verkligen vägledande svar...🙄 Kan du bara inte svara på frågan?
Det var totalt 19 inlägg innan den frågan ställdes och frågan var redan besvarad 2 ggr av TS. Känns lite slappt, det är inte en 15000-inläggstråd. Tomten var liten och plats fanns varken för utbyggnad eller attefall.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker så här jag: mycket yta är trevligt, både när det gäller huset och tomten. Men samtidigt borde ett väldigt stort hus vara ganska svårsålt om ni skulle behöva sälja av nån anledning.
Som nån tidigare påpekat, barnen kommer inte att bo hemma i evighet, de kanske flyttat innan renoveringen är klar. Ska ni sitta där då och ha förhoppningen att de kommer hem med sina familjer och ni firar Fanny och Alexander-jular i ert jättestora hus?
Det är naturligtvis omöjligt att råda nån annan, men om man som jag är lite mer negativt lagd ser man massor av problem, byggdamm, halvfärdiga rum och i slutändan ett renoveringsobjekt på Hemnet till vrakpris...

Och som sagt, är skogen inte er, förbered er på att den kommer att försvinna och ett hyreshus står där istället!

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
E EmmaBlåsippa skrev:
Hej!

Vi står verkligen i valet och kvalet.
Barnen växer upp med ökade platsbehov och boendet ska lösa alla behov under minst tio-femton år framåt med gott om plats för liv och lek. Eventuella gästrum för era och barnens gäster. Jag tror det väger tungt i ena vågskålen.

B Blejdarn skrev:
Barnen växer upp med ökade platsbehov och boendet ska lösa alla behov under minst tio-femton år framåt med gott om plats för liv och lek. Eventuella gästrum för era och barnens gäster. Jag tror det väger tungt i ena vågskålen.
Å andra sidan borde 125 kvm räcka för fyra personer. Man kanske inte behöver ha ett pingisbord och hemmabio.
De flesta vi känner har inget gästrum alls, utan man får lösa det på andra sätt när man ska träffas.
Men såklart blir man lite avundsjuk på dem som kan ha en jättestor fest för hela släkten hemma!

K Kirre2 skrev:
Å andra sidan borde 125 kvm räcka för fyra personer. Man kanske inte behöver ha ett pingisbord och hemmabio.
De flesta vi känner har inget gästrum alls, utan man får lösa det på andra sätt när man ska träffas.
Men såklart blir man lite avundsjuk på dem som kan ha en jättestor fest för hela släkten hemma!
det bästa med att inte ha gästrum är ju att man slipper svärmor sover över

men jag känner 2 familjer som faktiskt har byggt till rum till just svärmor för kunna ha fri barnvakt

• Gilla
Zevv
  • Laddar…
En springande punkt här är väl om en ny renoveringstid är något ni ser som lustfyllt och kul, eller en plåga man måste igenom för att få det perfekta hemmet.

Många har ju renovering som sin självvalda hobby, och i ett sådant fall, skulle jag säga att det är rätt att satsa och fortsätta sin bostadskarriär.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.