MathiasS MathiasS skrev:
Vi har gjort en liknande resa fast under längre tid. Renoverat huset själva under lång tid under barnens uppväxt. Inget konstigt med det, det går att kombinera.

....men att göra det en gång till, det tror jag inte sker. Skulle vi flytta till ett annat hus med renoveringsbehov så blev det nog med extern hjälp och nyckelfärdig renovering. Om kalkylen tillåter det är det ju bara att köra på. Skulle mycket hellre bo i 340 nyrenoverade m2 än på 125.
Det känns ju som att det ska gå, barnen får givetvis vara med så mycket de vill.

Vi får göra en ordentlig kalkyl helt enkelt och se, men vi har tillsammans ändå ganska bra koll på vad saker kostar med tanke på huset vi redan bor i. Tack för svar!

B Bjoellander skrev:
Det här är en fråga som bara ni själva kan besvara. Vad prioriterar ni? Hur vill ni leva ert liv det närmaste decenniet? Själv har jag valt att lägga en stor del av tid och pengar på att bo i ett större hus och är nöjd med mitt val, men om det är rätt för er kan jag inte svara på.

Lite tröstande i det hela kan vara att man som människa brukar vara benägen att bekräfta sitt egna beslut i efterhand. (Tror det heter typ "bekräftelse bias"?) Så oavsett om ni väljer att bo kvar eller flytta till större så kommer ni troligtvis tänka tillbaka på detta om 10 år och tänka - "Vilken tur att vi valde att xxx och inte xxx, det hade blivit helt fel"

Lycka till med ert val, och kom försök tänka att ni inte kan välja fel, bara välja rätt:)
Tack för de peppande orden! :)

Ett tips på vägen är att inte låta barnen somna till betongborrning. Jag tror det är orsaken till att det krävs en mindre kärnvapenexplosion för att de ska vakna nu när de är tonåringar.... 😂

• Haha
  • Gilla
Urban R och 13 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ett tips på vägen är att inte låta barnen somna till betongborrning. Jag tror det är orsaken till att det krävs en mindre kärnvapenexplosion för att de ska vakna nu när de är tonåringar.... 😂
När vi byggde ut huset så var det ett fönster i sonens rum som skulle flyttas (väggen blev en innervägg) fönstret var rakt över sonens säng. Han var då 17 år. Snickarna försöket förgäves väcka honom. Men det gick inte så de lutade sig över sängen och sågade loss fönstret med tigersåg medan han sov.

• Haha
  • Gilla
Urban R och 16 till
  • Laddar…
Får ni plats med en attefallstillbygggnad?

Attefallshus?

Om man redan har ett hus i lämplig storlek och vettigt skick verkar det lite dumt att sälja det för att flytta in i ett stort renoveringsobjekt,
Bygg nytt eller köp och renovera objektet innan ni flyttar in, det sliter mycket mindre på relationen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Purre
Om ni nu väljer det så säg att ni renoverar i 10 år till. Hur gamla är barnen då? Kommer dom vilja bo kvar? Vad gör ni med 343kvm på två personer?

Jag känner själv att det är onödigt stort, kostar mer än det smakar och hade själv inte valt det utan mer tyckt det vore ett häftigt hus kanske och dagdrömt lite för att sedan gå vidare.

• Gilla
EmmaBlåsippa och 6 till
  • Laddar…
E EmmaBlåsippa skrev:
Hej!

Vi står verkligen i valet och kvalet.
Har varit och tittat på ett renoveringsobjekt som ligger helt i den centrala delen av vår stad.
343 kvm och tomten är enorm. Det går inte att hitta ett mer centralt hus med skog på baksidan, egen väg in osv.
Totalt i renoveringsbehov utom badrummen, som är helt ok.
Köket behöver bytas omgående, all el måste bytas, misstänker också att det är kallt då de satt in element för att komplettera bergvärmen (som för övrigt är från 2005).
Nu till dilemmat. Vi har renoverat vårt hus i 10 års tid, det är i toppskick ärligt talat, med allt du kan önska som AC, ny bergvärmepump, pool, nytt kök, golvvärme osv. Vi bor på en av de mest attraktiva gatorna i stan, nära till "rätt" skola osv. Men det är helt klart mindre med sina 125 kvm.
Ska vi verkligen riva upp familjen med två rätt små barn ändå för att renovera i några år till?
Ska vi verkligen lägga all de ekonomiska efforten och leva snålt för att renovera upp det nya huset?
Vad jag egentligen är ute efter är råd och stöd, höra från andra som gjort samma resa.

Tacksam för svar.
ingen mins en fegis go for it

• Haha
  • Gilla
EmmaBlåsippa och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle bytt.

Har bott på 125kvm med två småbarn och det är på tok för trångt enligt oss. Sålde och byggde nytt.

Ska tillägga att då hade vi biyta på lika mycket också.

Både jag och frugan är uppväxta i stora hus med stora rum.

Ungarna kan ha egna rum och plats för fullstort pingisbord är roligt. Skulle bytt direkt.

• Gilla
EmmaBlåsippa och 1 till
  • Laddar…
Jag och frun sålde ett lagom stort hus på 190 kvm i Sthlm och flyttade till liten gård på landet, 1 h från Sthlm. 100 kvm större hus och >1000 kvm ekonomibyggnader. Massor att renovera, massor med underhåll!

Men vi älskar det. Det finns ingen dröm vi inte kan förverkliga och barnen bjuds in att delta i alla projekt. Vi ser det som en investering i vår framtid och vår hälsa. Vi hoppas att vi skapar starka barn som lär sig ta hand om sig själv och lösa problem. Vi tror att det utlopp vi får för vår kreativiteten och skapandet är hälsosamt och kommer leda till ett långt, lyckligt och friskt liv. Ett liv som inte gör oss till löneslavar i det där dyra huset i storstan utan för det möjligt att göra något nytt.

Men jag förstår att det inte är för alla. Vissna tröttnar på renovering, målning och bygga. Vi har inte som ambition att bli klara utan vi lever för skapandet.

Och skulle vi tröttna, ja, då flyttar vi igen. 😀

• Gilla
EmmaBlåsippa och 2 till
  • Laddar…
Vi renoverar i detta nu 128+166 med småbarn och jag är säker på att jag inte gör om det. Härifrån flyttar jag i liksäck.

Men man är ju olika. Ni har ju uppenbarligen upplevt renovering med småbarn och kan nog bäst avgöra hur det skulle funka för relationen och familjen och ekonomin. Är renovering ett intresse? Har ni marginalerna? Hur trivs barnen i sammanhanget?

Är själv uppvuxen i en etta med min mor och bror och ser inte hur 125 inte kan räcka till men smaken är som baken.

• Gilla
EmmaBlåsippa och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Om ni har renoverat i 10 år redan så måste ni nog ändå tycka att det är kul och har säkert lärt er mycket på vägen. Har man en vision och ett driv så kan det vara svårt att inte hoppa på dessa projekt. Vill man så går det så kör på!

• Gilla
EmmaBlåsippa
  • Laddar…
A A.G skrev:
Får ni plats med en attefallstillbygggnad?

Attefallshus?
Det står i tråden 😉

mexitegel mexitegel skrev:
Det står i tråden 😉
Verkligen vägledande svar...🙄 Kan du bara inte svara på frågan?

E EmmaBlåsippa skrev:
Hej!

Vi står verkligen i valet och kvalet.
Har varit och tittat på ett renoveringsobjekt som ligger helt i den centrala delen av vår stad.
343 kvm och tomten är enorm. Det går inte att hitta ett mer centralt hus med skog på baksidan, egen väg in osv.
Totalt i renoveringsbehov utom badrummen, som är helt ok.
Köket behöver bytas omgående, all el måste bytas, misstänker också att det är kallt då de satt in element för att komplettera bergvärmen (som för övrigt är från 2005).
Nu till dilemmat. Vi har renoverat vårt hus i 10 års tid, det är i toppskick ärligt talat, med allt du kan önska som AC, ny bergvärmepump, pool, nytt kök, golvvärme osv. Vi bor på en av de mest attraktiva gatorna i stan, nära till "rätt" skola osv. Men det är helt klart mindre med sina 125 kvm.
Ska vi verkligen riva upp familjen med två rätt små barn ändå för att renovera i några år till?
Ska vi verkligen lägga all de ekonomiska efforten och leva snålt för att renovera upp det nya huset?
Vad jag egentligen är ute efter är råd och stöd, höra från andra som gjort samma resa.

Tacksam för svar.
Jag ser väl två aspekter att väga in.
Det ena är hur blir dynamiken med ett större hus. Vissa mår bra av att ha möjligheter att komma undan medans andra kan känna sig ensamma i för stora hus. Antar att det blir en eller två våningar till mot idag.

Den andra är ”vad händer om …”.
Man kan bli av med jobb, bli sjuk, olyckor, ändrat världsläge mm. Ett mindre hus må vara billigare i drift men ett så stort hus kanske tillåter att man hyr ut en del till (fler) inneboende för att få mer inkomst. Det kanske också tillåter en sidobusiness.
Det större huset kanske har ett mycket större ekonomiskt värde när det är färdigt också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.