Hej!

Vi står verkligen i valet och kvalet.
Har varit och tittat på ett renoveringsobjekt som ligger helt i den centrala delen av vår stad.
343 kvm och tomten är enorm. Det går inte att hitta ett mer centralt hus med skog på baksidan, egen väg in osv.
Totalt i renoveringsbehov utom badrummen, som är helt ok.
Köket behöver bytas omgående, all el måste bytas, misstänker också att det är kallt då de satt in element för att komplettera bergvärmen (som för övrigt är från 2005).
Nu till dilemmat. Vi har renoverat vårt hus i 10 års tid, det är i toppskick ärligt talat, med allt du kan önska som AC, ny bergvärmepump, pool, nytt kök, golvvärme osv. Vi bor på en av de mest attraktiva gatorna i stan, nära till "rätt" skola osv. Men det är helt klart mindre med sina 125 kvm.
Ska vi verkligen riva upp familjen med två rätt små barn ändå för att renovera i några år till?
Ska vi verkligen lägga all de ekonomiska efforten och leva snålt för att renovera upp det nya huset?
Vad jag egentligen är ute efter är råd och stöd, höra från andra som gjort samma resa.

Tacksam för svar.

Nej säger jag, ego att sno barnens uppväxt, både vad gäller er tid till dom samt ekonomi. bygga ut nuvarande hus?

• Gilla
stugan_i_skogen och 12 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Nej säger jag, ego att sno barnens uppväxt, både vad gäller er tid till dom samt ekonomi. bygga ut nuvarande hus?
Inte möjligt att göra det, vi har alldeles för liten trädgård och kommer aldrig få bygglov på grund av prickad mark.

RoTe
Två barn och 125m2 räcker inte? Det måste vara grovt felplanerade ytor i så fall.

• Gilla
stugan_i_skogen och 12 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Två barn och 125m2 räcker inte? Det måste vara grovt felplanerade ytor i så fall
RoTe RoTe skrev:
Två barn och 125m2 räcker inte? Det måste vara grovt felplanerade ytor i så fall.
Det är ett väldigt välplanerat hus, så vi har egentligen plats.

RoTe
Svara inte inne i ett citat då går det inte att svara dig sen... Varför vill ni ha 343m2 att värma upp en smällkall vinter med våra elpriser som är så volatila? Ni är ju knappast snorrika om ni renoverar själva...

• Gilla
stugan_i_skogen och 8 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Svara inte inne i ett citat då går det inte att svara dig sen... Varför vill ni ha 343m2 att värma upp en smällkall vinter med våra elpriser som är så volatila? Ni är ju knappast snorrika om ni renoverar själva...
Det är såklart en stor nackdel med att köpa större hus av den anledningen.

TheImprovisor
E EmmaBergman skrev:
Ska vi verkligen riva upp familjen med två rätt små barn ändå för att renovera i några år till?
Nej.
E EmmaBergman skrev:
Ska vi verkligen lägga all de ekonomiska efforten och leva snålt för att renovera upp det nya huset?
Nej.

• Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Det här är en fråga som bara ni själva kan besvara. Vad prioriterar ni? Hur vill ni leva ert liv det närmaste decenniet? Själv har jag valt att lägga en stor del av tid och pengar på att bo i ett större hus och är nöjd med mitt val, men om det är rätt för er kan jag inte svara på.

Lite tröstande i det hela kan vara att man som människa brukar vara benägen att bekräfta sitt egna beslut i efterhand. (Tror det heter typ "bekräftelse bias"?) Så oavsett om ni väljer att bo kvar eller flytta till större så kommer ni troligtvis tänka tillbaka på detta om 10 år och tänka - "Vilken tur att vi valde att xxx och inte xxx, det hade blivit helt fel"

Lycka till med ert val, och kom försök tänka att ni inte kan välja fel, bara välja rätt:)

• Gilla
EmmaBlåsippa och 7 till
  • Laddar…
Det framgår inte riktigt varför ni ens skulle vilja göra detta med tanke på att ni har ett hus i toppskick på en av stadens mest attraktiva gator. Mer än tillräckligt stort för er familj också.

Jag hade bott kvar och köpt en sommarstuga. 😁

• Gilla
TRJBerg och 13 till
  • Laddar…
Jag förstår önskemålet. Vi hade en liknande situation. Ett hus i helt OK skick, barn 5 och 7 år. Men det kändes som det saknades lite yta.

Vi bytte upp oss till lite mer "normal" storlek, då hade jag just bytt upp mig till ett VD jobb och fått en kraftig löneökning (200%), men som jag inte riktigt vågade räkna med då ännu. Sedan har vi visserligten byggt ut huset efter några år. Men vi hade inga akuta renoveringsbehov när vi flyttade in.

Nu vet vi ju inte hur era ekonomiska förutsättningar ser ut. Men om ni inte har en familjeinkomst som ligger klart högt, så tror jag att det är lite dumt att dra på sig ett så stort renoveringsobjekt. Även utan reoveringskostnader så ligger driftskostnaderna troligen väldigt mycket högre än era nuvarande kostnader. Att renovera 400 kvm iställer för 120, tar 3 ggr längre tid, kostnaderna blir också typ 3 ggr högre. Och arbetsvolymen gör att du MÅSTE ta in hantverkare i störe utsträckning än tidigare. Du kommer inte att hinna med att göra lika stor andel av jobbet själv.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag tycker inte man behöver ställa barnens behov mot en renovering. Det går alldeles utmärkt att kombinera bara man har en rimlig inställning. Barn mår inte dåligt av att det renoveras.

Med det sagt så talar ju mycket för att de nya attefallsreglerna kommer att gå igenom i höst. Då kommer ni troligen kunna bygga till 30 kvm på prickad mark. Nu vet jag inte om det är tillräckligt för att ni ska tycka att ni har tillräcklig yta.

• Gilla
EmmaBlåsippa och 7 till
  • Laddar…
Vi har gjort en liknande resa fast under längre tid. Renoverat huset själva under lång tid under barnens uppväxt. Inget konstigt med det, det går att kombinera.

....men att göra det en gång till, det tror jag inte sker. Skulle vi flytta till ett annat hus med renoveringsbehov så blev det nog med extern hjälp och nyckelfärdig renovering. Om kalkylen tillåter det är det ju bara att köra på. Skulle mycket hellre bo i 340 nyrenoverade m2 än på 125.

• Gilla
EmmaBlåsippa och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag förstår önskemålet. Vi hade en liknande situation. Ett hus i helt OK skick, barn 5 och 7 år. Men det kändes som det saknades lite yta.

Vi bytte upp oss till lite mer "normal" storlek, då hade jag just bytt upp mig till ett VD jobb och fått en kraftig löneökning (200%), men som jag inte riktigt vågade räkna med då ännu. Sedan har vi visserligten byggt ut huset efter några år. Men vi hade inga akuta renoveringsbehov när vi flyttade in.

Nu vet vi ju inte hur era ekonomiska förutsättningar ser ut. Men om ni inte har en familjeinkomst som ligger klart högt, så tror jag att det är lite dumt att dra på sig ett så stort renoveringsobjekt. Även utan reoveringskostnader så ligger driftskostnaderna troligen väldigt mycket högre än era nuvarande kostnader. Att renovera 400 kvm iställer för 120, tar 3 ggr längre tid, kostnaderna blir också typ 3 ggr högre. Och arbetsvolymen gör att du MÅSTE ta in hantverkare i störe utsträckning än tidigare. Du kommer inte att hinna med att göra lika stor andel av jobbet själv.
Vi har ganska stora ekonomiska fördelar, så egentligen inte så orolig för att det ska öka i volym, men det är klart att det är pengar vi skulle kunna rest för eller använt för guldkant i vardagen.
Det är helt klart bra input med tidsestimat och kostnader såklart.

mexitegel mexitegel skrev:
Jag tycker inte man behöver ställa barnens behov mot en renovering. Det går alldeles utmärkt att kombinera bara man har en rimlig inställning. Barn mår inte dåligt av att det renoveras.

Med det sagt så talar ju mycket för att de nya attefallsreglerna kommer att gå igenom i höst. Då kommer ni troligen kunna bygga till 30 kvm på prickad mark. Nu vet jag inte om det är tillräckligt för att ni ska tycka att ni har tillräcklig yta.
Tacksam för det, barnen kommer få vara med så mycket de vill såklart. Vi gör ju redan mycket nu men i mindre skala.

Tyvärr är tomten för liten för det, men bra input ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.