26 801 läst ·
44 svar
27k läst
44 svar
Sälja halva huset för marknadspris till sambon
Nu pratas det inte om köp i en eller annan form såsom Fastighet eller bostadsrätt , utan vad som kan göras för att kunna säkra upp sig själva , på ett vettigt sätt , du har inte med ett enda ord sagt att gör inte så , gör på det viset i stället , då hamnar ni inom lagens råmärken om den dagen kommer , utan bara försöker hänvisa till något i en lagtext som enbart handlar om köp ,AndersPS skrev:
i viss mån är det en överföring av materielt värde , men kan regleras på flera sätt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Sluta nu @Liteavvarje. Du ger direkt felaktiga juridiska råd i ett juridikforum.
Det är fastighetsrätt vi diskuterar här, då räcker det inte med en rudimentär kunskap om avtalslagen eller köplagen. Jag hoppas att i alla fall TS förstår/accepterar att det är skillnad på reglerna för fast respektive lös egendom.
Det är fastighetsrätt vi diskuterar här, då räcker det inte med en rudimentär kunskap om avtalslagen eller köplagen. Jag hoppas att i alla fall TS förstår/accepterar att det är skillnad på reglerna för fast respektive lös egendom.
Ehh... joo.... Frågeställningen rör fastigheter och du kommentarer (bland annat) HSB vilket innebär bostadsrätter.L Liteavvarje skrev:Nu pratas det inte om köp i en eller annan form såsom Fastighet eller bostadsrätt , utan vad som kan göras för att kunna säkra upp sig själva , på ett vettigt sätt , du har inte med ett enda ord sagt att gör inte så , gör på det viset i stället , då hamnar ni inom lagens råmärken om den dagen kommer , utan bara försöker hänvisa till något i en lagtext som enbart handlar om köp ,
i viss mån är det en överföring av materielt värde , men kan regleras på flera sätt
Detta har hänt i bekantskapskretsen, så det bör stämma. Sambon som köpte in sig i 50% av bostaden fick bara rätt till 25% vid separationen. Ett samboavtal är nödvändigt för att det ska bli "rätt" vid en separation.H hempularen skrev:Håller med om att det är märkligt, men sambolagen utgår ifrån ifall man anskaffat bostaden för gemensamt boende, då delas den 50/50 vid en separation, oavsett vem som "äger" eller har köpt den. Den som köper en halv bostad från sin sambo, har alltså köpt en halv bostad för gemensamt boende. Den halvan skall då delas vid en separation.
Detta har tagits upp båee här på forumet, och i en del juridikspalter. Om det verkligen finns rättsfall i den riktningen vet jag inte. Det är inte självklart att rätten skulle döma på det viset, när det är så uppenbart att parterna haft för avsikt att äga hälften var av den gemensamma bostaden.
Men vill man vara säker bör man se till att ha ett avtal som beskriver det man vill skall gälla.
Gör inga "tricks" med gåva och överförande av pengar/skulder "vid sidan av". Det finns risk att allt blir ogiltigt. Det är mycket viktigt i fastighetsaffärer att avtalet stämmer med verkligheten.S svenka skrev:Om vi kommer överens om att hon ska köpa in sig i halva huset för 400k, hur går vi då tillväga?
Kan jag ge henne halva huset som gåva till henne och sen flyttar vi över 360k lån till henne samt hon ger mig 40k cash? Eller är det smidigare att man skriver med henne på mina befintliga bolån?
Vi har inget samboavtal, inga barn sen tidigare (eller tillsammans) och vi har ungefär samma inkomst.
Antar att det börjar bli dags för oss att även skriva ett samboavtal så vi ärver varandra, kan man i ett sånt avtal även skriva in att jag har förköpsrätt på huset (till marknadspris) om vi skulle separera?
Ska en del av huset vara en gåva så måste det verkligen vara en gåva.
Ett samboavtal reglerar vad som händer vid en separation. För att hantera dödsfall måste ni skriva inbördes testamenten.
Glöm avtal om förköpsrätt, hembud eller liknande. Som redan nämnts är ett sådant avtal med största sannolikhet ogiltigt i fastighetsaffärer. Är ni inte överens vid en eventuell separation får huset i värsta fall läggas ut för försäljning och du får bjuda över andra spekulanter om du vill behålla det. Du har dock en fördel eftersom halva köpesumman tillfaller dig själv, dvs det är billigare för dig att höja ett bud.
Jag vet dock inte om en sådan försäljning kan räknas som en bodelning, så det är förmodligen bättre att komma överens. Tar du över hennes del genom bodelning skjuts eventuell vinstskatt på framtiden.
sant... kan bli jobbigt hur man än vrider&vänder på detstefancrs skrev:
Min undran gäller varför hon ska stå för halva lånekostnaden (50 % av 722k) då det ligger en del i lånet som inte är kopplat till fastigheten, t ex billån?S svenka skrev:Behöver hjälp mer eran expertis.
Min sambo vill köpa in sig i mitt hus (och det vill jag med), jag köpte huset innan vi träffades.
Vi har sagt att priset ska vara marknadsvärdet minus 50k.
Jag köpte huset för 625k, 531k i lån.
Har sen dess köpt ny bil och fick då huset värderat till 850k så har nu ökat på lånen så har idag ca 722k i lån.
Om vi kommer överens om att hon ska köpa in sig i halva huset för 400k, hur går vi då tillväga?
Kan jag ge henne halva huset som gåva till henne och sen flyttar vi över 360k lån till henne samt hon ger mig 40k cash? Eller är det smidigare att man skriver med henne på mina befintliga bolån?
Mitt tips: Anlita en jurist som hjälper er, dels med själva affären och dels med samboavtal.
Min sambo och jag gjorde detta när vi flyttade ihop. Jag tror det gick på kring fem tusen. Vi fick rätt på samboavtal, testamente, etc så att vi fick som vi ville och juristen belyste också en del saker som vi inte tänkt på. Vi tycker iaf att det var värt varenda spänn och det känns rätt bra att ha sånt fixat.
Min sambo och jag gjorde detta när vi flyttade ihop. Jag tror det gick på kring fem tusen. Vi fick rätt på samboavtal, testamente, etc så att vi fick som vi ville och juristen belyste också en del saker som vi inte tänkt på. Vi tycker iaf att det var värt varenda spänn och det känns rätt bra att ha sånt fixat.
Tänk på att ni löser ut reavinstbeskattning på din del när ni genomför affären.S svenka skrev:Behöver hjälp mer eran expertis.
Min sambo vill köpa in sig i mitt hus (och det vill jag med), jag köpte huset innan vi träffades.
Har sen dess köpt ny bil och fick då huset värderat till 850k så har nu ökat på lånen så har idag ca 722k i lån.
Om vi kommer överens om att hon ska köpa in sig i halva huset för 400k, hur går vi då tillväga?
Vi har inget samboavtal, inga barn sen tidigare (eller tillsammans) och vi har ungefär samma inkomst.
Antar att det börjar bli dags för oss att även skriva ett samboavtal så vi ärver varandra, kan man i ett sånt avtal även skriva in att jag har förköpsrätt på huset (till marknadspris) om vi skulle separera?
Blev många frågor, hoppas jag formulerat mig tillräckligt väl. Tack på förhand!
Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 141 inlägg
Hej, titta på något som heter "gåva med vederlag". Det kan vara lite krångligt att ge bort sitt hus då skatteverket kan få uppfattningen att du gjort vinst och då ska du betala skatt på skillnaden mellan inköpspris och värde vid gåva. Det hände mig men det var år 2005, vet ej hur det är idag. I princip sa skattemasen att om jag först gav bort halva huset och sedan när gåvan gått igenom så tog min sambo över 50% av lånen var det OK. Annars vinstbeskattning....vilket jag råkade ut för.S svenka skrev:Behöver hjälp mer eran expertis.
Blev många frågor, hoppas jag formulerat mig tillräckligt väl. Tack på förhand!
Det du skriver låter inte helt rätt. Det som avgör om det blir reavinstbeskattning eller inte är om köpeskillingen överstiger taxeringsvärdet eller inte. Det är inte tillåtet att göra det i två steg som du beskriver, dvs först ge bort huset och sedan "ta betalt" genom att köparen tar över lån. All information måste finnas i gåvobrevet/köpeavtalet, dvs även summan som fastigheten överlåts för.Himmelsfararen skrev:
Hej, titta på något som heter "gåva med vederlag". Det kan vara lite krångligt att ge bort sitt hus då skatteverket kan få uppfattningen att du gjort vinst och då ska du betala skatt på skillnaden mellan inköpspris och värde vid gåva. Det hände mig men det var år 2005, vet ej hur det är idag. I princip sa skattemasen att om jag först gav bort halva huset och sedan när gåvan gått igenom så tog min sambo över 50% av lånen var det OK. Annars vinstbeskattning....vilket jag råkade ut för.
Skattmasen kanske är nöjd med att det görs i 2 steg, för de får ju in skatt på samma sätt som om överlåtelsen görs på rätt sätt. Problemet med en sådan överlåtelse är att den inte uppfyller Jordabalkens krav, och då är det andra än Skatteverket du ska bekymra dig för.
Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 141 inlägg
Som jag skrev så kan det ha ändrats men så bedömde skattemyndigheten min husaffär iaf.B b_hasse skrev:Det du skriver låter inte helt rätt. Det som avgör om det blir reavinstbeskattning eller inte är om köpeskillingen överstiger taxeringsvärdet eller inte. Det är inte tillåtet att göra det i två steg som du beskriver, dvs först ge bort huset och sedan "ta betalt" genom att köparen tar över lån. All information måste finnas i gåvobrevet/köpeavtalet, dvs även summan som fastigheten överlåts för.
Skattmasen kanske är nöjd med att det görs i 2 steg, för de får ju in skatt på samma sätt som om överlåtelsen görs på rätt sätt. Problemet med en sådan överlåtelse är att den inte uppfyller Jordabalkens krav, och då är det andra än Skatteverket du ska bekymra dig för.
Liten uppdatering, och följdfrågor.
Jag kan ge henne halva huset i gåva, och hon kan då även betala mig (ta över del av huslånet).
Maxbelopp på lån hon får ta över, utan att det ska behövas betala punktskatt, är 85% av taxeringsvärde för dom 50% hon får av huset.
I vårat fal blir det 211k av mina lån vi kan skriva över på henne.
Jag har ~700k i lån och huset är värderat till 850k, dvs 82% belånat.
Efter att hon tagit över 211k i lån samt 50% ägande så kommer huset fortfarande vara belånat till 82% MEN min del kommer var belånad till 122%.
Enklaste e ju att ringa min bank fråga dom, men dom har inte öppet just nu
Jag kan ge henne halva huset i gåva, och hon kan då även betala mig (ta över del av huslånet).
Maxbelopp på lån hon får ta över, utan att det ska behövas betala punktskatt, är 85% av taxeringsvärde för dom 50% hon får av huset.
I vårat fal blir det 211k av mina lån vi kan skriva över på henne.
Jag har ~700k i lån och huset är värderat till 850k, dvs 82% belånat.
Efter att hon tagit över 211k i lån samt 50% ägande så kommer huset fortfarande vara belånat till 82% MEN min del kommer var belånad till 122%.
Enklaste e ju att ringa min bank fråga dom, men dom har inte öppet just nu
Ett tips kan ju vara att göra en ny värdering och gärna via de olika online-tjänsterna istället för en lokal mäklare. Gjorde nyligen en liknande affär när vi la om lånen efter att min fru tog över halva huset. Vi är gifta, så affären var juridiskt helt annorlunda än din.
*Men* det intressanta var att vi i samband med omläggningen gick från ~75% belåning till 49% och då valde vi att välja en bank (SBAB) med marginellt lägre ränta än den bank (Nordea) som samarbetade med det värderingsinstitutet som gav den högsta värderingen. Skillnaden mellan de olika värderingarna var nästan 1M! (På ett hus med ett taxeringsvärde på strax under 2M)
Om någon av dem ger er en värdering i närheten av 1.4M så kan hon ju ta över halva lånet i samband med er gåvo-affär. Sedan kan ni ju teckna om lånet betydligt friare, då hon redan har 50% av lånet.
*Men* det intressanta var att vi i samband med omläggningen gick från ~75% belåning till 49% och då valde vi att välja en bank (SBAB) med marginellt lägre ränta än den bank (Nordea) som samarbetade med det värderingsinstitutet som gav den högsta värderingen. Skillnaden mellan de olika värderingarna var nästan 1M! (På ett hus med ett taxeringsvärde på strax under 2M)
Om någon av dem ger er en värdering i närheten av 1.4M så kan hon ju ta över halva lånet i samband med er gåvo-affär. Sedan kan ni ju teckna om lånet betydligt friare, då hon redan har 50% av lånet.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Dubbelkolla med skatteverket också. Jag har för mig att det finns lösningar så att man skall kunna ge bort en fastighet, med lån, utan att det skall behöva ses som en försäljning. Så länge det är bara lån som "betalas" vid gåvan.
Klicka här för att svara