Undrar om det finns juridiska fall i Sverige där husägare sålt sin fastighet med tillhörande parkslide och det på grund av parksliden blivit rättssak av affären eller andra tvister och eventullt olika utgångar?

Inget svar på din fråga, men jag har svårt att se hur det skulle kunna ske. Att ha en invasiv växt i trädgården är ju knappast någon dolt fel.

I England har man jätteproblem med detta. Det finns till och med reglerat i lag
hur man skall hantera detta vid försäljning av hus.

Intentional concealment is not a good answer! You need to be aware that the Law Society’s TA6 form now has a specific question relating to Japanese knotweed and if answered untruthfully during the conveyance process, a legal claim of misrepresentation could possibly be brought against you by the buyer.

Se bifogad länk för hur man resonerar kring detta:

https://www.onthemarket.com/content/buying-or-selling-a-property-affected-by-japanese-knotweed/

Ja, förs det in en fråga i frågeformuläret måste man ju svara sanningsenligt. Samma sak om köparen frågar. Men att inte säga något är inte olagligt. Om det inte är på grund av växten du säljer, i princip. Om du ser växten dom ett väsentligt problem med fastigheten är du skyldig att informera, inte annars. Men jag ser det definitivt som omoraliskt att dölja existensen.

Staffans2000
Det förutsätter att säljare ser det eventuella problemet.

Skrev jag inte det?

Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
Skrev jag inte det?
Jo. Du var först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.