2 834 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Sälja el från elverk
Finns det någon som har en lösning på att koppla in elverk på samma kabel som solpanelerna eller in i vöxelriktaren så att man får betalt för elen istället för att bara köra det som reservkraft då man kopplar bort inkommande.
Alltså koppla bort solpaneler på vintern och köra dieselverk in i elmätaren så att man får betalt för elen vilket ger en pris på producerad el på ca 3,70kr/kwh och redan idag kan man sälja den för över 8kr.
Ganska bra förtjänst
Alltså koppla bort solpaneler på vintern och köra dieselverk in i elmätaren så att man får betalt för elen vilket ger en pris på producerad el på ca 3,70kr/kwh och redan idag kan man sälja den för över 8kr.
Ganska bra förtjänst
Peak shaving kallas det. Finns gott om det i usa iaf. 16 liters-motorer som bara står och väntar på tillräckligt högt elpris.. går inte många timmar varje år vad jag förstått men drar in bra med pengar ändå.
Vi borde ju vara nära sånt elpris snart?
Vi borde ju vara nära sånt elpris snart?
Med stulen diesel och ett lånat elverk så kanske...kanske den ekvationen kan gå ihop. Som tidigare talare skrev, 10kWh är energiinnehållet i 1 liter diesel. Med verkningsgrad på dieselmotorn och generatorn så brukar man landa på 3,3kW/L diesel. Med ett dieselpris på 25kr så ligger man runt 7,7kr/producerad kWh. Där är vi idag på vissa toppar men inte på dygnsmedlet ännu. Och nån form av avskrivning på verket har man, servicebehov osv. så nej, jag tror inte det finns något att hämta där, ännu. Om nuvarande regerings lekstuga får fortsätta 4 år ytterligare så kan du ha världens bästa ide här! För inget upphör att förvåna mig längre när det gäller hur saker hanteras i detta landet bara för att få behålla makten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Om du nu kan räkna hem detta, så visst finns det lösningar. Sök på reservkraft kategori 4. Men börja med att prata med nätägaren om de öht går med på detta och vilka krav de har.Lunor skrev:
Min far blev uppringd av sitt elbolag som undrade om han höll på med nåt fuffens med sin solanläggning. Elmätaren hade tydligen registrerat solel på nätterna ett litet tag och det gillade dom inte. Minns inte vad felet var eller om de ens hittade nåt fel.
33% verkningsgrad låter lite snålt eller? Ligger väl närmare 40-45% på större system?M Markarbetaren skrev:Med stulen diesel och ett lånat elverk så kanske...kanske den ekvationen kan gå ihop. Som tidigare talare skrev, 10kWh är energiinnehållet i 1 liter diesel. Med verkningsgrad på dieselmotorn och generatorn så brukar man landa på 3,3kW/L diesel. Med ett dieselpris på 25kr så ligger man runt 7,7kr/producerad kWh. Där är vi idag på vissa toppar men inte på dygnsmedlet ännu. Och nån form av avskrivning på verket har man, servicebehov osv. så nej, jag tror inte det finns något att hämta där, ännu. Om nuvarande regerings lekstuga får fortsätta 4 år ytterligare så kan du ha världens bästa ide här! För inget upphör att förvåna mig längre när det gäller hur saker hanteras i detta landet bara för att få behålla makten.
Med en större maskin (800kW) kostar nog elen 6.2kr/kWh (45% verkn.grad på dieselmotorn, 90% på generatorn?).
Vid ett elpris på 7kr/kWh (8h per dag, 5 dagar i veckan) dra man i så fall in strax över 100 000kr i månaden. 10kr/kWh som pratas om så blir det närmare en halv miljon i månaden.
Service är var 500e timme skulle jag gissa, så ett serviceintervall ger 330 000-1500 000kr.
Livslängden är väl minst 8000h, sen börjar det nog bli dyrare.
Svårt att hitta priser på den sortens generatorer men 2-4 mille?
Med 7kr/kWh tjänar man in strax över 5 mille per maskin under livslängden.
Så krävs inte jättemånga månader med dagens pris för en rimligt återbetalningstid.
Var väl redan bönder i skåne som startade sina gensets för att hålla produktionen igång?
Nu gäller det bara att gå det godkännt, men allt uton kärnkraft verkar ju vara ok så det är väl bara att köra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sälja hus med solceller från SolarEdge
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Dieselolja från villatank sälja?
Olja & El -
Sälja el från solceller
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Är säljare skyldig att åtgärda svavelväte i vattnet från egen brunn?
Vatten & Avlopp -
Är det stora prisskillnader på en och samma fönstermodell (Elit)från olika återförsäljare?
Fönster & Dörrar