1 853 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Sälja dödsbo med försvunna fysiska pantbrev
Min far gick bort i somras och nu börjar det bli dags att försöka städa ur föräldrahemmet.
Det är köpt 1971, finns sex pantbrev uttagna, varav de tre första är konverterade till datapantbrev och de tre sista är fysiska. De fysiska är uttagna 1968, 1975 och 1976. Har nu letat igenom hela huset men inte hittat några spår av något banklån förutom att den sista inbetalningen till det gjordes 1998, så lånet är löst. Kollade med Lantmäteriet och det gick bra att redan nu ansöka om att döda dessa tre, så den processen är igång.
Är det något som hindrar att man säljer fastigheten nu eller räcker det med att skriva in i köpekontraktet att säljaren står för omvandlingen till datapantbrev när dödandet gått igenom? Man deponerar visst ibland summan som pantbreven summerar till hos tredje part tills dödandet är klart. I det här fallet är pantbreven på ett så lågt belopp att det skulle rymmas inom ramen för handpenningen om huset skulle säljas för marknadspris.
Utöver detta så har jag förstått att man även behöver söka om lagfart för dödsboet för att det ska finnas en säljare och det kan man först ansöka om när bouppteckningen är stämplad.
Förhoppningen är att kunna påbörja en försäljning i Q1 nästa år - realistiskt att man kan gå i land med det under de här förutsättningarna?
Det är köpt 1971, finns sex pantbrev uttagna, varav de tre första är konverterade till datapantbrev och de tre sista är fysiska. De fysiska är uttagna 1968, 1975 och 1976. Har nu letat igenom hela huset men inte hittat några spår av något banklån förutom att den sista inbetalningen till det gjordes 1998, så lånet är löst. Kollade med Lantmäteriet och det gick bra att redan nu ansöka om att döda dessa tre, så den processen är igång.
Är det något som hindrar att man säljer fastigheten nu eller räcker det med att skriva in i köpekontraktet att säljaren står för omvandlingen till datapantbrev när dödandet gått igenom? Man deponerar visst ibland summan som pantbreven summerar till hos tredje part tills dödandet är klart. I det här fallet är pantbreven på ett så lågt belopp att det skulle rymmas inom ramen för handpenningen om huset skulle säljas för marknadspris.
Utöver detta så har jag förstått att man även behöver söka om lagfart för dödsboet för att det ska finnas en säljare och det kan man först ansöka om när bouppteckningen är stämplad.
Förhoppningen är att kunna påbörja en försäljning i Q1 nästa år - realistiskt att man kan gå i land med det under de här förutsättningarna?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Det är ju inte helt ovanligt att avsaknad av pantbrev inte upptäcks förrän rätt sent i processen. Det finns normala procedurer för detta, mäklarna bör ha koll. Men i princip så håller man inne beloppet som pantbrevet ligger på tills det är dödat. Du behöver inte ersätta de saknade pantbreven.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Även detta hanterar mäklare regelbundet. Det är inte ovanligt att fastigeheter säljs innan formaliteterna är klara. Krävs lite formuleringar i köpeavtalet. Men däremot så bör formaliteterna vara klara innan tillträde. Annars kommer köparen inte att kunna få lagfart.ogre skrev:
Tack för inspel.
Jag har lyckats få lantmäteriet att utannonsera att pantbreven är försvunna - så den bollen är i rullning - någon gång i maj 2025 kan den som då äger huset ansöka om att konvertera dem till datapantbrev eller döda dem.
Dödsbolagfarten fixar man ju så fort bouppteckningen är stämplad, vilket den inte är än, så där får jag avvakta.
Jag har lyckats få lantmäteriet att utannonsera att pantbreven är försvunna - så den bollen är i rullning - någon gång i maj 2025 kan den som då äger huset ansöka om att konvertera dem till datapantbrev eller döda dem.
Dödsbolagfarten fixar man ju så fort bouppteckningen är stämplad, vilket den inte är än, så där får jag avvakta.
Svarar och avslutar tråden - hittade till slut de fysiska pantbreven väl gömda i en låda i källaren.. Ett tips är att inte vara för snabb att förlustanmäla dem, då det tog en månad extra att avblåsa förlustärendet och sedan få pantbreven konverterade till datapantbrev.
Att fixa dödsbolagfart efter att bouppteckningen blev stämplad gick fortare.
Att fixa dödsbolagfart efter att bouppteckningen blev stämplad gick fortare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sälja på dödsbo eller ansökan om medlemskap i föreningen?
Bostadsrätt -
Mäklare vill inte ta på sig uppdraget att sälja dödsboets fastighet, vad göra?
Juridik -
Sälja från dödsbo (lantbruk) till sig själv som privatperson
Juridik -
Sälja eller renovera arv av nedgånget hus (dödsbo)?
Köpa & Sälja hus -
Sälja dödsbo - friskrivning eller försäkring?
Köpa & Sälja hus