A AG A skrev:
Några 5 miljiner efter försäljning är tämligen sällsynt. Nu kan är det möjligt att man köpte en villa i förort för ca 5 miljoner för 15-20år sedan och säljer för 10 idag. Men då ska hälften av vinsten skattas. Det tillkommer alltid lite andra kostnader. Så säg att du kanske ändå sitter på två miljoner. Men tyvärr är ju detta väldigt lite pengar som "levnadskapital". Ska du bo mycket billigare måste du flytta till liten taskig etta i slummen. En fruktansvärd försämring. Sen har du kanske råd att köpa en ganska flådig motorbåt, men sen är dina 2 miljoner slut.

Sen finns det också ett litet fåtal som köpt ny bostad varje år och lyckats göra '"bostadskarriär". Men det är en lite annan fråga.
Damen som sålde huset här fick ut en rätt "ok" vinst. Men då hon inte hade nån kötid eller enorm inkomst av pension fick hon ta hela vinsten och köpa sig en bostadsrätt.

Hon berättade att hyresvärdarna i princip erbjöd henne "45 kvm i utanförskapsområden".

Och "lätt avkastning på 10%" skulle få en riktigt bra anställning hos EQT. Faktum är att man inte ska ta en skenande börs för givet. Och då är de där pengarna snabbt slut.

• Gilla
Nyatag och 11 till
  • Laddar…
Nissens
Appendix Appendix skrev:
Damen som sålde huset här fick ut en rätt "ok" vinst. Men då hon inte hade nån kötid eller enorm inkomst av pension fick hon ta hela vinsten och köpa sig en bostadsrätt.

Hon berättade att hyresvärdarna i princip erbjöd henne "45 kvm i utanförskapsområden".

Och "lätt avkastning på 10%" skulle få en riktigt bra anställning hos EQT. Faktum är att man inte ska ta en skenande börs för givet. Och då är de där pengarna snabbt slut.
Rätt dumt att binfda kapitalet från huset och dessutom få en avgift att betala till brf.

De enda som blir glada av det är arvingarna.

R Rulf.K skrev:
Har du en villa värd 8mkr utan lån,
H hellem skrev:
Premissen var ju att man "sitter på miljoner efter försäljning" och det är vi nog många som gör. 10 miljoner fritt är rätt lockande just nu.
"Folk runt 40 årsåldern" stämmer också bra på mitt inlägg.
Hur många 40-åringar (eller för den delen oavsett ålder) sitter med 10 miljoner i fritt kapital efter att ha sålt bostaden och vill flytta till hyreslägenhet?

Snittpriset på en villa i Sverige är 3,6 miljoner och sjunkande.
Inte ens i Stockholm kommer du upp i 8 miljoner, snittpriset där är 6,5 miljoner (och sjunkande).
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/villor

Om det vore så bra att bo i hyreslägenhet och ha pengarna på börsen, varför är det då så få som lever så?

Men ok, testa och rapportera hur det gick 😎

• Gilla
TCG och 21 till
  • Laddar…
Syrrans barn håller på att ska flytta ut och min syster och hennes man konstaterar att deras månadskostnad för en femrummare blir lägre än månadskostnaden för deras hus. De har inte avbetalt särskilt mycket iofs på de 20 år de har bott där. Nu hoppas de att de får kontraktet. Detta skulle frigöra ett par miljoner att bränna, dessutom med en lägre månadskostnad. En ren bonus är dessutom att de får en stomlinje i kollektivtrafiken 100m bort, istället för att vara bundna till en matarlinje. Restiden till deras arbetsplatser mer än halveras. Dessutom kan de gå ned till en bil istället för att ha två.

Bor man bortom kollektivtrafiken som jag gör så är man ju helt bilberoende. Vi håller på att köpa en fjärde bil...

• Gilla
etxgmg och 4 till
  • Laddar…
R Rulf.K skrev:
Har du en villa värd 8mkr utan lån, med en driftkostnad på 8000:- i månaden är en mer relevant "bostadskostnad" 8000:- + 5% av 8mkr = 41,333:-/månad.
Min kåk är värd 2.5 miljoner så då blir "bostadskostnad" enligt din modell 18000 i månaden.

• Gilla
DavideB
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Hur många 40-åringar (eller för den delen oavsett ålder) sitter med 10 miljoner i fritt kapital efter att ha sålt bostaden och vill flytta till hyreslägenhet?

Inte ens i Stockholm kommer du upp i 8 miljoner, snittpriset där är 6,5 miljoner (och sjunkande).
[länk]

Om det vore så bra att bo i hyreslägenhet och ha pengarna på börsen, varför är det då så få som lever så?

Vet inte vilken planet du bor på, men priserna har stigit i typ 30 år, sedan har de sjunkit lite och har precis börjat stiga igen. Med räntesänkningarna som väntas lär de stiga en hel del igen.
Jag byggde hus för typ 20 år sedan, efter prissänkningarna på sistone är det fortfarande värt mer än det dubbla jag betalade då.
Snittpriset är ju just ett snittpris, väldigt många hus ligger över snittpriset..

Det är väl kanske snarare 60 åringar än 40 åringar som får ut mest av att sälja av sitt hus/lägenhet och istället hyra en bostad för att lösgöra kapital.

• Gilla
Skymag och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:

[länk]

Har en utmaning till de som tror att "alla" kan vinna på börsen.
Sätt 10tusen per post på 10poster som jag väljer.
jag får 10% av ev vinst. Blir det förlust få ni stå för den pga "alla kan tjäna pengar på börsen" attityd

Lycka till.
(PS ni bör blanka de posterna jag väljer ut med lika mycket till annars kommer ni att gå med förlust ;) )
Jag är en av de där olycksfåglarna som nästan oavsett vilka aktier jag väljer så flyger aktiekursen som ett järnspett ganska snart där efter.

• Gilla
  • Haha
Hullefar och 10 till
  • Laddar…
Det som överhuvudtaget gör att någon funderar i de här banorna är väl hyresregleringen. Dvs. att villor och bostads-/ägarlägenheter prissätts på en öppen marknad, medan hyresrätter regleras till att vara prissatta långt under marknadshyra i attraktiva områden.

Sen som lyfts ovan, det är inte billigt att bo i ett avbetalt hus/lägenhet. Men det är avkastningen från ditt eget kapital du går miste om, du krävs inte på avkastningen på för någon annans kapital (som när du hyr bostad).

• Gilla
thebuilder0456 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att många har låst sitt tankesätt utefter hur räntorna sett ut dom senaste 10åren. Det har varit billigare (som i lägre månadskostnad) att äga en villa för 5milj än det har varit att ha en hyresrätt. Nu när boräntor ligger kring 5% så har detta snabbt förändrat. Jag är en av dom som leker med tanken på att sälja huset, göra en vinst på någon miljon och sätta mig i en hyresrätt med lägre månadskostnad.

• Gilla
Idies
  • Laddar…
Nissens
M MrDizzy skrev:
Har en utmaning till de som tror att "alla" kan vinna på börsen.
Sätt 10tusen per post på 10poster som jag väljer.
jag får 10% av ev vinst. Blir det förlust få ni stå för den pga "alla kan tjäna pengar på börsen" attityd

Lycka till.
(PS ni bör blanka de posterna jag väljer ut med lika mycket till annars kommer ni att gå med förlust ;) )
Jag är en av de där olycksfåglarna som nästan oavsett vilka aktier jag väljer så flyger aktiekursen som ett järnspett ganska snart där efter.
Enkelt, du kan kolla historiken hos befintliga fonder. Att köpa enstaka aktier är väldigt riskfyllt.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Det som överhuvudtaget gör att någon funderar i de här banorna är väl hyresregleringen. Dvs. att villor och bostads-/ägarlägenheter prissätts på en öppen marknad, medan hyresrätter regleras till att vara prissatta långt under marknadshyra i attraktiva områden.

Sen som lyfts ovan, det är inte billigt att bo i ett avbetalt hus/lägenhet. Men det är avkastningen från ditt eget kapital du går miste om, du krävs inte på avkastningen på för någon annans kapital (som när du hyr bostad).
Avkastningen på eget kapital på börsen är negativ för mig .... dvs jag går nästan alltid med förlust på de poster jag stoppar in pengar.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Enkelt, du kan kolla historiken hos befintliga fonder. Att köpa enstaka aktier är väldigt riskfyllt.
köpte in i 10 fonder med 2500 kr / st för ganska länge sen.... idag är det två som ligger plus (lite grann) resten så mycket back att du skulle gråta om du stoppat in pengar i dem samtidigt som jag ;)

• Gilla
  • Haha
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Lite lösa funderingar från mig som är lite av en filosofisk JvA-typ.

Får man verkligen "loss" kapitalet vid en försäljning. Du lär ju placera kapitalet någon annanstans och därigenom binda upp kapitalet som inte kan användas till att bränna på livsnjutande saker. Bränner man dem på livsnjutande saker så blir den där fiktiva 10% avkastningen inte så stor i reala pengar i slutändan.

Vad är livsnjutande saker? Är det något som måste vara upplevelser långt bort från bostaden? Måste det kosta en massa? En viktig livsnjutande del för mig året om, antingen själv eller tillsammans med hela eller delar av familjen, är att använda och njuta av möjligheterna som vår fastighet ger vad gäller träning och avkoppling. Man ska kunna se något värde av en vädermässigt trist novemberdag och inte bara drömma sig bort till nån dag längre fram när man kanske inte ens kan göra det man ville göra.

Vad vill man kapitalet ska möjliggöra? Bra boende och en bra vardag, ny heltidssysselsättning som daytrader eller konsumera upplevelser. Ja, det beror säkert mycket på vad man värdesätter här i värden.

• Gilla
  • Älska
TCG och 24 till
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Många, framförallt äldre, i storstädernas villaområden blir miljonärer när de säljer sina villor, eller lägenheter. Även folk runt 40års ålder kan sitta på miljoner efter försäljning. Kan detta locka folk att skaffa hyresrätt och "bränna pengarna" på livsnjutande ting på ålderns höst eller investera pengarna på t.ex börsen?

Är man pensionär finns kanske inga större begär att jaga mer rikedom, utan då är viktigt bara njuta för dagen. Kanske man därför bara bor kvar i villan, alt köper nybyggt seniorboende i fint område. Men är man 40-50 år och har kanske ett arv i fickan plus lycka mycket till efter försäljning av bostadsrätten, så kanske det lockar att investera. Eller vill de flesta leva i nuet och faktiskt köpa o leva i det där drömhuset med sina tonårsbarn?

Önskar det fanns lite storys eller artiklar om detta. Dessa tankar har jag aldrig hört någon prata om - kanske för att de inte finns?
Hyresrätter är inte billiga i Sthlm, inte någonstans egentligen om man inte söker sig långt ut på böggda.
Om man får loss 8 -10 miljoner på försäljning så skulle jag flyttat ut på böggda och köpt ett fint ställe cash på valken, haft pengar över och njutit av livet på landet. Livskvalitet.
Vi trivdes väldigt bra i Sthlm och hade troligen bott kvar där om inte livet pissat oss i ansiktet.
Pga frugan blev sjuk fick vi göra oss av med allt och leta upp ett billigare boende. Vi bodde i en svindyr hyresrätt som vi strortrivdes i 128 kvm med sjöutsikt. Vi tjänade bra på den tiden och planen var att köpa en större segelbåt och ta ner den till Medelhavet och framleva pensionen där.
Alla besparingar rök , inteför att det var hiskeligt mycket men ändå såpass för att kunna unna sig en hel del guldkant på tillvaron.

Nu har inte detta så mycket med trådens initiering att göra, men mitt råd till er som går och funderar på framtiden.
Om ni kan och har möjlighet att få loss de summor som det talas om här, sälj av och skaffa ett billigt leverne på böggda, tagga ner, sadla om och lev medan ni lever. Många av våra vänner har lämnat jordelivet innan dom hunnit njuta sitt otium och upplevt allt som skulle "göras sedan".
För vår del har det varit mycket nära att det gått på samma vis.

• Gilla
  • Älska
Paprik och 28 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
köpte in i 10 fonder med 2500 kr / st för ganska länge sen.... idag är det två som ligger plus (lite grann) resten så mycket back att du skulle gråta om du stoppat in pengar i dem samtidigt som jag ;)
Jag har insett att min stockpickingkompetens är sjukt bra.
OM jag köper breda indexfonder. De är jag bra på att välja 🤪

• Haha
  • Gilla
rosell och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.