Jag tänker att det är bara att ge nya ägaren pärmen som är märkt med ”Bostaden”, och visa dom fliken ”Smarta hemmet”.
Där finns ju exakt allt dom behöver veta.
 
Ditt problem gäller hela mitt hus. Jag tänker den dagen vi säljer så måste mäklaren informera tydligt att all hemautomation plockas ner och återställs. För de prylar de känns nödvändigt för så lär det behövas en beskrivning om vad detta innebär. Lappar kan ju också sättas upp på vissa saker på visning för att vara extra tydlig.
 
Redigerat:
H HenrikTornquist skrev:
En stege kan väl knappast sägas höra till en bostad
Jodå, om stegen är nödvändig för att kunna sota eller liknande kan den vara ett fastighetstillbehör.
 
  • Gilla
lilytwig och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jodå, om stegen är nödvändig för att kunna sota eller liknande kan den vara ett fastighetstillbehör.
En stege fast monterad på taket håller jag med om. En vanlig "vilken stege som helst, som jag har till annat", den menar jag inte hör till huset.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo nexa tex. men det funkar fan riktigt kasst :D
Då vill nog köparen hellre ha en z-wave lösning
Nu skall vi inte blanda ihop protokoll och tillverkare.
Nexa har olika produkter som stödjer olika protokoll. 433 Mhz, zigbee och Z-wave.

Om du menar 433 så är det dåligt. Jag har ett gäng z-wave produkter från Nexa som fungerar ypperligt.
 
  • Gilla
Riitta Ahola
  • Laddar…
H HenrikTornquist skrev:
En stege fast monterad på taket håller jag med om. En vanlig "vilken stege som helst, som jag har till annat", den menar jag inte hör till huset.
En mäklare lärde mig att en stege skall alltid ingå i ett hus enligt jordabalken.
 
  • Gilla
lilytwig och 6 till
  • Laddar…
Stege är en sån där grej som blir luddig men med sunt förnuft blir det klarare.

Var och en begriper att en stege är nödvändig om man äger ett hus.

Den behövs vid underhåll av fasad och tak, rensa rännor, eventuellt vid utvändig fönstertvätt, har man (frukt)träd behövs den.
Finns det en fast stege på taket behövs det ändå en annan lös för att nå till den.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fiberkonvertern från ISP följer med. Sedan fanns det också en router från ISP, smart tycker jag då fiber converters rör sig mycket mindre än routers feature mässigt allså. Det är routern jag ersatt med en ny.
Se till att inte routern ska återlämnas när ditt abonnemang sägs upp eller flyttas eller att routern (den gamla trasiga) ska flyttas med abonnemanget. Om routern ingår i fiberinstallationen så borde den finnas kvar i huset. Eller någon lämplig billig ersättare då. Bor du i BRF? Är det BRF som äger routern?
 
B Blejdarn skrev:
Se till att inte routern ska återlämnas när ditt abonnemang sägs upp eller flyttas eller att routern (den gamla trasiga) ska flyttas med abonnemanget. Om routern ingår i fiberinstallationen så borde den finnas kvar i huset. Eller någon lämplig billig ersättare då. Bor du i BRF? Är det BRF som äger routern?
Routern som följde med fibern är förbrukad och garantin slut.
Det där var bara en sidodiskussion, men en intressant sådan.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Routern som följde med fibern är förbrukad och garantin slut.
Tog bitarna i routern slut eller vad har förbrukats?🤓
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det är lätt hänt att man bara ser till sin egen förmåga och bygger ett smart hem som inte är kompatibelt med andra människor.
När jag byggt mitt smarta hem har jag haft filosofin att man ska kunna använda hemmet helt ovetandes om vilka smarta finesser det finns. Och det ska fortsätta så även om man tar bort styrningen.

Exempel: Dimmerpuckar fungerar direkt via tillhörande knapp samt fjärrstyrt. Värmepumpen (LLVP) fungerar som vanligt med fjärrkontroll, men styrs också automatiskt. Varmvattenberedare styrs på spotpris och har lastvaktsfunktion, men man kan lätt slå om den till att alltid vara på. Ett undantag är Ikeas bänkbelysning i köket som just nu går via central styrning, men kan lätt paras om med Ikeas fjärr (som sitter på väggen) om man vill ta bort styrningen. Smarta lampor undviks generellt för det blir irritation så fort någon går och släcker dem.

Jag tror att om man följer dessa principer får man både familjefrid och det underlättar vid försäljning.
 
  • Gilla
Karin Svensson5 och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tog bitarna i routern slut eller vad har förbrukats?🤓
Routern har förbrukats. Slut, död finito. Blev erbjuden köpa en likadan av ISP. Då den var ok och inte mer så blev det att köpa finrouter från Mikrotik istället.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J johanschag skrev:
Det är lätt hänt att man bara ser till sin egen förmåga och bygger ett smart hem som inte är kompatibelt med andra människor.
När jag byggt mitt smarta hem har jag haft filosofin att man ska kunna använda hemmet helt ovetandes om vilka smarta finesser det finns. Och det ska fortsätta så även om man tar bort styrningen.

Exempel: Dimmerpuckar fungerar direkt via tillhörande knapp samt fjärrstyrt. Värmepumpen (LLVP) fungerar som vanligt med fjärrkontroll, men styrs också automatiskt. Varmvattenberedare styrs på spotpris och har lastvaktsfunktion, men man kan lätt slå om den till att alltid vara på. Ett undantag är Ikeas bänkbelysning i köket som just nu går via central styrning, men kan lätt paras om med Ikeas fjärr (som sitter på väggen) om man vill ta bort styrningen. Smarta lampor undviks generellt för det blir irritation så fort någon går och släcker dem.

Jag tror att om man följer dessa principer får man både familjefrid och det underlättar vid försäljning.
Jo jag har ju så förutom projektorduken som styrs från signal av projektern. Men hemmabion får de inte 😂
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Routern har förbrukats. Slut, död finito. Blev erbjuden köpa en likadan av ISP. Då den var ok och inte mer så blev det att köpa finrouter från Mikrotik-istället.
Ok, så du skulle helt enkelt sagt att den gick sönder.
Förbrukats låter som när kaffet tar slut i paketet.
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ok, så du skulle helt enkelt sagt att den gick sönder.
Förbrukats låter som när kaffet tar slut i paketet.
Den bokförs ju helt klart som förbrukningsvara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.