34 984 läst ·
198 svar
35k läst
198 svar
Sälja bostad med custom beteende
Ditt problem gäller hela mitt hus. Jag tänker den dagen vi säljer så måste mäklaren informera tydligt att all hemautomation plockas ner och återställs. För de prylar de känns nödvändigt för så lär det behövas en beskrivning om vad detta innebär. Lappar kan ju också sättas upp på vissa saker på visning för att vara extra tydlig.
Redigerat:
Nu skall vi inte blanda ihop protokoll och tillverkare.AndersMalmgren skrev:
Nexa har olika produkter som stödjer olika protokoll. 433 Mhz, zigbee och Z-wave.
Om du menar 433 så är det dåligt. Jag har ett gäng z-wave produkter från Nexa som fungerar ypperligt.
Stege är en sån där grej som blir luddig men med sunt förnuft blir det klarare.
Var och en begriper att en stege är nödvändig om man äger ett hus.
Den behövs vid underhåll av fasad och tak, rensa rännor, eventuellt vid utvändig fönstertvätt, har man (frukt)träd behövs den.
Finns det en fast stege på taket behövs det ändå en annan lös för att nå till den.
Var och en begriper att en stege är nödvändig om man äger ett hus.
Den behövs vid underhåll av fasad och tak, rensa rännor, eventuellt vid utvändig fönstertvätt, har man (frukt)träd behövs den.
Finns det en fast stege på taket behövs det ändå en annan lös för att nå till den.
Se till att inte routern ska återlämnas när ditt abonnemang sägs upp eller flyttas eller att routern (den gamla trasiga) ska flyttas med abonnemanget. Om routern ingår i fiberinstallationen så borde den finnas kvar i huset. Eller någon lämplig billig ersättare då. Bor du i BRF? Är det BRF som äger routern?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Routern som följde med fibern är förbrukad och garantin slut.B Blejdarn skrev:Se till att inte routern ska återlämnas när ditt abonnemang sägs upp eller flyttas eller att routern (den gamla trasiga) ska flyttas med abonnemanget. Om routern ingår i fiberinstallationen så borde den finnas kvar i huset. Eller någon lämplig billig ersättare då. Bor du i BRF? Är det BRF som äger routern?
Det där var bara en sidodiskussion, men en intressant sådan.
Det är lätt hänt att man bara ser till sin egen förmåga och bygger ett smart hem som inte är kompatibelt med andra människor.
När jag byggt mitt smarta hem har jag haft filosofin att man ska kunna använda hemmet helt ovetandes om vilka smarta finesser det finns. Och det ska fortsätta så även om man tar bort styrningen.
Exempel: Dimmerpuckar fungerar direkt via tillhörande knapp samt fjärrstyrt. Värmepumpen (LLVP) fungerar som vanligt med fjärrkontroll, men styrs också automatiskt. Varmvattenberedare styrs på spotpris och har lastvaktsfunktion, men man kan lätt slå om den till att alltid vara på. Ett undantag är Ikeas bänkbelysning i köket som just nu går via central styrning, men kan lätt paras om med Ikeas fjärr (som sitter på väggen) om man vill ta bort styrningen. Smarta lampor undviks generellt för det blir irritation så fort någon går och släcker dem.
Jag tror att om man följer dessa principer får man både familjefrid och det underlättar vid försäljning.
När jag byggt mitt smarta hem har jag haft filosofin att man ska kunna använda hemmet helt ovetandes om vilka smarta finesser det finns. Och det ska fortsätta så även om man tar bort styrningen.
Exempel: Dimmerpuckar fungerar direkt via tillhörande knapp samt fjärrstyrt. Värmepumpen (LLVP) fungerar som vanligt med fjärrkontroll, men styrs också automatiskt. Varmvattenberedare styrs på spotpris och har lastvaktsfunktion, men man kan lätt slå om den till att alltid vara på. Ett undantag är Ikeas bänkbelysning i köket som just nu går via central styrning, men kan lätt paras om med Ikeas fjärr (som sitter på väggen) om man vill ta bort styrningen. Smarta lampor undviks generellt för det blir irritation så fort någon går och släcker dem.
Jag tror att om man följer dessa principer får man både familjefrid och det underlättar vid försäljning.
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Jo jag har ju så förutom projektorduken som styrs från signal av projektern. Men hemmabion får de inte 😂J johanschag skrev:Det är lätt hänt att man bara ser till sin egen förmåga och bygger ett smart hem som inte är kompatibelt med andra människor.
När jag byggt mitt smarta hem har jag haft filosofin att man ska kunna använda hemmet helt ovetandes om vilka smarta finesser det finns. Och det ska fortsätta så även om man tar bort styrningen.
Exempel: Dimmerpuckar fungerar direkt via tillhörande knapp samt fjärrstyrt. Värmepumpen (LLVP) fungerar som vanligt med fjärrkontroll, men styrs också automatiskt. Varmvattenberedare styrs på spotpris och har lastvaktsfunktion, men man kan lätt slå om den till att alltid vara på. Ett undantag är Ikeas bänkbelysning i köket som just nu går via central styrning, men kan lätt paras om med Ikeas fjärr (som sitter på väggen) om man vill ta bort styrningen. Smarta lampor undviks generellt för det blir irritation så fort någon går och släcker dem.
Jag tror att om man följer dessa principer får man både familjefrid och det underlättar vid försäljning.
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
