Vi gjorde ett,i efterhand sett, korkat beslut när vi köpte bostadsrätt för 1 år sedan.
Vi trodde att vi skulle bo här i minst 5 år. Och valde att binda 2/3 av lånen till 2019.
Mycket korkat, I know.

Nu har vi på grund av ändrad arbetssituation bestämt oss för att flytta till en ny kommun.
Målsättningen är att vi ska köpa en villa, men marknaden där är inte stor och vi vet inte när det kommer att komma ut objekt som vi kan köpa.
Vi vill vara köpstarka och gärna ha sålt och vara klara när vårt hus dyker upp.

Som mellanboende har vi ett förstahandskontrakt på en lägenhet att hyra, så bostad är inga problem..

Det stora problemet som vi ser är att vi misstänker att det blir DYRT för oss om vi nu i vår SÄLJER vår bostadsrätt och inte köper nytt förrän till hösten..?
Det innebär ju att vi behöver lösa våra lån när vår bostadsrätt säljs.
Om vi hade sålt samtidigt som vi köpte så kan man ju byta säkerhet och ha kvar de gamla bundna lånen..
Men om vi säljer och väntar med att köpa så måste vi väl betala för att lösa våra bundna lån?

Frågan är:
Vad kan det kosta att lösa lånen?
Jag har ingen aning!

Vi har bolånen hos Swedbank.

Lånen vi har ser ut:
220 000kr rörligt
650 000kr bundet 2,7% till 2019
650 000kr bundet 2,7% till 2019
450 000kr rörlig, just nu 1,68%

Bostadsrätten säljs för ca 2,8 miljoner.

Vad borde det kosta att lösa dessa j-la bundna lån?

STORT TACK om någon orkar hjälpa :)

Redigerat:
harry73
Borde inte vara så dyrt. För att sätta allting i ett perspektiv valde vi att fördela våra lån i en mix med rörligt, 3 år bindningstid och 8 års bindningstid i 2008. Alla räntor var då rund 5%. Gissa om jag kände mig korkad. :(
Borde egentligen posta detta i humorhörnan :D

• Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Löste ut vårat bundna lån 2 år i förtid, hade inte så mycket 280 tkr men fick betala 4 tusen.

I vissa fall kan ni prata med banken, och om ni tar nya lån (på den nya bostaden) hos dom så kan ni slippa lösa ut de gamla...det beror väl lite på hur personlig kontakt ni kan få - tror inte det är ngt man kan "klicka i" på en hemsida :)

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.